Wednesday 11 April 2018

BUBUR PULUT HITAM KUAH SANTAN


Bubur Pulut Hitam..
Hari sabtu nyer minum petang
Dah lama aku minta mak aku masak Bubur pullut Hitam
Aku siap request nak Bubur pulut Hitam yang kuanya santan putih
Mak aku cakap semua bubur bubuh  santan putih
Tapi aku tahu mak aku mesti x faham apa yang anak
Aku explain kat mak aku...
Aku xnak Bubur pulut Hitam macam mak aku selalu buat tu
Sebab mak aku akan campur semua santan dalam kuah
Dah jadi semua purple...xde lagi putih
Dah pernah tulis pasal BUBUR PULUT HITAM kat sini...
Tapi tu versi campur semua santan dalam kuah
Aku nak Bubur pulut Hitam yang ada tuang kuah santan masa nak makan tu



Aku tahu pasal Bubur Pulut Hitam Kuah Santan Putih tu sebab hari tu aku nampak kat TV...
Chanel 703 @ 707 aku dah x ingat..
Program tu  apa nama ntah...rasanya " Anna Alson Inspire"
Tapi Anna Alson ada datang Malaysia..
ily Sulaiman ada masak Nasi Lemak dan Bubur Pulut Hitam...
Memang nampak sedap masa Anna Alson makan dengan penuh feel...
Bubur Pulut Hitam yang ily tu masak dia hidang dan tuangkan santan putih dalam bubur tu..
Masa tunterliur sangat..
Sebab tu aku minta mak akubbuatkan Bubur Pulut Hitam Kuah Santan..
Tapi jenuh plak nak cari Pulut Hitam..
Hari tu dah jumpa tappi mak aku cakap Pulut Hitam yang nak buat Bubur kena cari yang hitam BERKILAT macam .....tuuuutttt
Kalau pulut hitam yang ada putih2 macam pulutbhitam hancur tu mak aku cakap lebih sesuai campur dalam pulut ketupat..
Kalaunyang berkilat barulah sesuai masak bubur sebab nanti kulitnya x pecah dan akan rasa meletup molot bila dikunyah..
Mmmm....ada meletup ke..?
Cari kat Hero dah jumpa hari tu tapi dah dorang jual pack besar la plak...
Semua pack dia lebih dari RM10...
Mak aku cakap beli bbanyak nanti nak makan sikit jer...
Bukan boleh simpan lama sebab pulut tu akan jadi tempat kutu beras membiak...
Mmm....lambatnya nak dapat makan Bubur Pulut Hitam  Kuah Santan...huhuhu
TAPI....hari Sabtu mak aku ajak ginGiant...
Kata mak aku dalam surat khabar ada iklan rice cooker kecik kat Giant  offer harga rm49.90
Kata mak aku dah kira murah sebab hari servay ngan kakak semua harga lebih rm80 walaupun saiz kecik...
Kakak la nak sangat rice cooker tu .Kakak kata nak buat masa nasi untuk sahur bulan puasa nanti sebab time sahur malas naak turun cafe...
Mmm...tapi xde rezeki kakak...
Hanya ada desplay item jer yang tinggal..
Tanya staff Giant dia kata dah habis sebab hanya ada stok 8 buah jer...so..semalam laagi dah soldout....!!!
Tapi yang bagusnya...
Jadi rezeki aku..
Sebab kat Giant tu jumpa Pulut Hitam pack kecik..
Haaaaa....jangan x tahu...
Aku yang gigih mencari...
Masa mak aku tengah cari daun pudina..
Aku pergi erea rempah ratus...
Tempat yang ada  jual segalam macam kekacang ...kacang dal..kacang hijau...kacang hitam...
Taraaaa......
ada Pulut Hitam....
Terus aku panggil mak aku ....
Kalau dah panggil mak aku..
Ko aser...makbaku hanya akan beli Pulut Hitam ker...???
Haaa...mula la mak aku capai Kacang Dal...Kacang Hijau...
Dan opkos la Pulut Hitam ni..
Begitulah struggle nyer nak makan Bubur Pulut Hitam Kuah Santan ni....
Haaaaaa.....
Apapun Alhamdulillah....
Achik kata ...benda apapun kalaunkita selalu sebut akan jadi doa..
Mmmm....betullah....
Alhamdulillah....



BUBUR PULUT HITAM KUAH SANTAN
1 cawan pulut hitam
3/4 cawan gula
1 kotak kecil santan
2 pandan
1/2 sudu teh garam

1. Basuh dan rebus pulut hitan dengan 2 cawan air biar mendidih.
2. Bila air nampak kering tambah lagi agak-agak 1 cawan air panas dan biar mendidih lagi
**jangan direbus dengan air yang banyak sekali gus kerana nanti pulut akan jadi pecah dan kurang sedap.Ulang tambah air panas sedikit demi sedikit supaya pulut kekel bentukny
3. Ulang tambah air panas dan biar mendidih perlahan hingga pulut empuk.
***Cara nak tahu pulut sudah empuk...picit biji pulut hitam yang sudah direbus itu..Jika sudah empuk..walaupun  kulitnya  masih berkilatbtapi bila dipicit isinya lembut didalam
4. Masukkan pandan dan1/2 kotak santan + 1 cawan air panas .Kacau rata
5. Masukkan gula dan biar mendidih perlahan hingga nampak pekat...
6. Baki santan dicampur sedikit garam..
7. Sendukkan bubur ke dalam mangkuk dan curahkan sedikit santan pekat bergaram tadi...



Inilah Pulut Hitam untuk masak Bubur Pult Hitam Kuah Santan idamanku....
Mak aku cakap ni Pulut Hitam dari Indonesia...
Ada tulis kat pack dia...
Tapi kata mak aku orang Indon x panggil Pulut Hitam..
Dorang panggil  KETAN HITAM...
Kalau pulut dorang panggil KETAN...
So...bubur ni kalau kat Indon namanya Bubur Ketan Hitam...
Oooooo......


Berat pulut ni 0.206 kg....a.k.a 206 gm la...
Dah bubuh dalam cawan ...penuh la 1 cawan...



Memang hitam....
Sesuai namanya Pulut Hitam...
Berkilatttttt....!
In English....mmmm Wild Rice..!
Haaaa...nama dorang x panggil Black Sticky Rice...
Hahahahaha...mak aku cakap omputih ikut suka dorang jer..


Bubur Pulut Hitam.....
Belum curah Kuah Santan Putih...
Masih Hitam Berkilat..!!!
Macam N*g*o...
Hahaha...mana ada .
Ni namanya Hitam Manis
Sebab rupa dia hitam
Rasa dia manis


Tuangkan Kuah Santan Putih ...


Biar Kuah Santan Putih tu macam meleleh skit...
Haaaa....daun pandan tu mak aku yang letak
Alaaa....typical mak - mak kan...
Bubur ke....Pengat ke....mesti hias daun pandan .
Kata mak aku dalam  Malay Tradisional Dessert...
Pandan Leaf ....like ....Vanilla in English Dessert  la.....WAJIB..!!


Walaupun aku suka Kuah Santan  ni tuang atas dia..
Tapi time nak makan kena la kacau rata juga...
Kata mak aku sama jer kalau terus masak ngam santan terus...
Tapi aku nak jugakkkkk Kuah Santan Putih tu tuang masa nak makan....
Hehehe....

6 comments:

  1. salam,

    amboi.. kemain awak.. berhajat nak makan mak penuhi..
    That is typical mak mak.. masuk beli utk benda lain juga. Selalunya sure anak dan lain lain... bising.. masuk kedai semua di beli. Come to think back... sebab mereka think ahead for the menu...

    siram santan atas pulut style hotel punya style... hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe ..betullan typical mak- mak memang camtu kan..mmm mungkin betul mak think ahead for the menu sebab hari hari Sabtu beli kacang ...Ahad mak masak Nasi Dal..
      Lama sis nor senyap..bz ker..hee

      Delete
  2. humm betul kata maknya tu da kacau sama je macam masuk sekali masa masak..hehhehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...tapi kiter nak jugak kuah santan putih....sebab nak feel yang Anna Olson makan...hehehe

      Delete
  3. As Salam 😊. Nak tanya, mcm mn nk basuh pulut tu? Sama mcm kosek beras ke? Brp kali basuhan yg sebaiknya?

    ReplyDelete