Thursday 3 May 2018

LAKSA KUAH LEMAK.KEDAH

Laksa Kuah Lemak Kedah..
Kena letak nama Kedah sebab kalau x letak nama Kedah..nanti ada yang keliru..
Sebabnya kalau Kelantan tu Laksanya Kuah Lemak juga..
Tapi kalau Laksa Kelantan aku tahu kuahnya lemak warna putih...sama kuah Laksam
Kalau Kedah nyer versi..kuahnya lemak macam kari..
Mak aku cakap kat Kedah pun ada Laksam..
Tapi kuah Laksam Kedah sama  macam kuah Laksa Lemak Kari ni la...
Haaa...orang Klate kalu gi Kedoh..jange peliks plak kalu demo napok Laksey diKedoh kuoh dio warna oreng mace kuah kari..
Moga memey lagu tu Laksey di Kedoh..!

Haaa...hangpa hat oghang Kedah pun..
Kalau pi Klantan..hangpa jangan dok buat peghak plak..pasaipa kuah Laksam Kelantan qona putih...Dah memang Laksam depa lagu tu..

So...ikut tekak masing2...
Kalau nak senang ikut jer tekak macam aku..
Semua makanan aku suka ..!
Hahaha...tapi masalahnya kalau gumuks ..
Aku x bertanggungjawab yer..!!
Hahahaha...



Laksa ni mak aku masak hari Selasa..
Cuti Labourday....
Tapi labour jer yang cuti...
Hahaha...tapi kau nampak tukang cat bangunan semua still kerja...
x cuti pun...
Sebenarnya labourday untuk siapa bercuti..???


Mak aku selalu kalau masak laksa mesti masak Laksa Lemak versi Kedah ni..
Jarang mak aku masak  Laksa Asam utara...
Mak aku cakap sebab mak aku x pandai nak masak Laksa Asam
Lagi satu sebab mak aku kata kalau masak Laksa Lemak ni semua orang boleh makan...
Sebab xde guna belacan...
Selai Laksa Lemak Kedah ni...
Tapi mak aku pernah jer masak LAKSA KELANTAN kat sinii...
Selain Laksa Kelantan...ada jugaLAKSAM KELANTAN kat sini....



LAKSA KUAH LEMAK KEDAH..mak aku

1 paket laksa kering jenis halus

Bahan Kuah:
1/2 kg ikan -agak-agak 5 ekor ikan selayang
(rebus bersama 3keping asam gelugur)
1 labu bawang besar
1 cawan santan pekat
9 cawan air(sebagai panduan- boleh adjust)
1paket kecil rempah kari ikan(1 1/2 sudu besar)
5 asam keping
1 bunga kantan @5 tangkai daun kesum
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 sudu minyak
Garam secukup rasa

Bahan Ulam:(ikut pilihan sendiri)
- daun selom
- daun putat
- Timun
- bawang besar
- cili padi
- Limau nipis

1. Ikan diasingkan tulangnya..
    - Blend isi ikan dengan 4 cawan air.Ketepikan
    - Blend pula tulang2 dan kepala ikan dengan 3
      3 cawan air..tapis dan campur dalam isi ikan
      untuk mudah agak kepekatan kuah nanti.
   
2. Blend pula bawang besar dengan 1 cawan air hingga halus..ketepikan

3. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih.Kemudian masukkan serbuk kari dengan 1 cawan air ..Masak hingga naik minyak..

4. Masukkan bawang blend dan biar mendidih sekejap supaya sebati dengan serbuk kari.

5. Masukkan bahan isi ikan yang diblend dan masak lagi hingga mendidih.Masukkan juga asam keping,garam dan bunga kantan.

6. Masukkan santan pekat dan kacau sebati..
    Biar mendidih perlahan dan rasa asam garamnya..jika kuah terlalu pekat tambah air panas...kerana kuah x perlu terlalu pekat..Bila sejuk kuah akan jadi semakin pekat.

Seperiuk Kuah Laksa sedang mendidih ..
Live dari atas dapur
So..kalau periuk tu sememah...standard la kan..
Sebab dalam Barefoot Contessa..cheff Ina Gartin cakap ...kalau masakan homemade...x perlu perfect...
Hahahaha...kalau setuju ikut..
Kalau x setuju xyah ikut..
Tak paksa pun...


Laksa versi halus...
Selalunya laksa ni mak aku cakap digunakan untuk versi Laksa Siam..
Laksa Siam mak aku kata macam Laksa Lemak Kedah juga tapi kuahnya lebih beremopah dan berlemak..
Pastu dibidangkan bersama sedulang ulam- ulaman yang tidak dipotong..
Ulamnya banyak dan berbagai jenis macam ulam makan ngan nasi...
Tapi selain ulaman biasa seperti selom..timun,bawang bagai...wajib ada ulam kemangi a.k.a Thai Basil..
Mmmm....


Ni ulam mak aku nak makan ngan Laksa Lemak Kedah tu la..
Sebab hanya berdua ngan mak aku...
Aku plak x suka ulam kalau makan laksa...
So...ulam tu hanya untuk mak aku jer lah...


Dah makan..
Dah snap pic..
Baru perasan macam ada yang kurang dalam laksa tu...
Mmmmmm...apa ye...??
Aaaaaaa.....telur rebus..
Camaner la boleh tertinggal telur rebus...

23 comments:

  1. Dari Daerah mana resepi ni? Sy org Kedah, belum pnh jumpa. Kuah Laksam Kuala Kedah sy tau la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belah tokai, belah Pendang, belah kola kedah ada

      Delete
  2. Pasti sodap... Tghr ni nak try buat....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap3...
      Memang sedap.. Kiter auka laksa ni kalau nak banding laksa penang tu

      Delete
  3. Replies
    1. Ops... 🀭
      Yer ke...
      Kiter pun baru tahu laksa ni dipanggil Laksa Pendang

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
  4. Satgi saya pun nak try buat laksa kuah lemak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa bok mai sepinggan na... 🍡🍡🀣

      Delete
  5. Saya asal. Tokai Pendang... Tp arwah mak saya punya versi dua tk tulis guna minyak... Dia terus masuk rempah kari yg bancuh dengan air sekali bawang yg blend, bila rempah masak masuk ikan, asam. Keping Last masuk santan... Versi ni daripada tok lagi tok pula. Daripada versi arwah tok nek lagi.. Kuah ni juga dimakan dengan laksam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak kiter cakap betul..
      Ada versi x guna minyak. Mak kiter cakap nenek bgtau versi x guna minyak biasanya guna rempah kari yang digiling sendiri. Juga yang guna kuah darisi ikan sawah/sungai. Kalau guna rempah serbuk yang dibeli, ianya ditumis dahulu untuk masakkan rempah.Selebihnya kiter pun x tau sangat... TQ yer respon & share infoπŸ‘πŸ‘

      Delete
    2. dulu ada laksa gelam...sedapnyaaa

      Delete
    3. Ya ya..macam pernah dengar tapi mana nak cari

      Delete
  6. Saya dah tanya orang tua2 di kedah.. depa kata zaman dulu mana ada laksam ni.. yang ada laksa utara ja.. zaman lani ja ada laksam.. tu pun sbb zaman 60an - 70an orang kelantan depa datang gheja buat padi dikedah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti bila wujudnya laksam di Kedah,sebab dulu jarang jumpa orang jual.Sekarang kalau balik Kedag jumpa ja orang jual laksam kat gerai jual kuih muih tu

      Delete
  7. Oo baru tau depa panggil laksa pendang. Patut la duk habaq lapaq laksa kuah lemak ramai kwn2 tempat lain xtau. Btw saya org ayaq puteh luaq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kami org Banggoi petai..pendang...kalau balik

      Delete
    2. kalau balik pendang mesti cari laksa kat pekan pendnag tu depan petronas..syok balik kg..laksa juai rata2..sedap ja..

      Delete
    3. Oooo...depa panggil laksa Pendang ka.Kami memang mak dok buat kuah lemak ni sejak dulu sebab ada yang alah belacan

      Delete
  8. Laksa lemak kat depan petronas tu sedap kan.Nasi lemak kuning bungkus surat khabar pun piaw.Paling kami suka cok spera kat Pekan Tanah Merah.Sini takdak jumpa lagi spera tu

    ReplyDelete
  9. Dr kecik mmg suka mkn laksa ni...smp dah 5 series ni pun masih suka...rasanya ramai jaa org kedah dan perlis yg kenal menu ni...hmmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun seingatnya dari kanak-kanak dok makam laksa kuah lemak ni.Malah ada sesetengah kedai makan @ pasar malam pun ada yang jual 2 jenis kuah.Kuah biasa & kuah lemak ni.

      Delete