Thursday 10 May 2018

PRU 14- DIARY SEHARI

Pagi Rabu 9 Mei 2018...
Dah 4 hari kat Kedah...
Sebab mak aku amik cuti...
Dah siap2 nak balik KL sebab hari ni PRU 14
Sarapan kat rumah Achik
Nenek kata hari ni HARI RAYA..
Nenek siap masak Ketupat Palas macam betuk2 raya..
Haaa...PILIHANRAYA UMUM KE-14
Kata nenek sejak berzaman..memang menjadi tradisi kebanyakan orang kampung masak ketupat waktu pilihanraya .
Actually nenek kata kalau dolu2 nak gi mengundi memang jauh dan bukan ada gerai makanan minuman macam sekarang..
So...kebabgakan akan masak ketupat sebagai bekalan makan sepanjang perjalanan nak gi mengundi...
Semantara menunggu...
Dan sepanjang perjalanan balik mengundi..
Huh....struggle nya orang2 dahulu nak mengundi...
Walaupun sakarang dah x susah macam dulu tapi tradisi masak ketupat still diteruskan oleh kebanyakan mak2 dan nenek2...
Ketupat...kalau kat Kedah..mean Ketupat Palas la ..bukan ketupat daun kelapa....


Tapi ni sarapan kat umah Achik..
Nasi Lemak Kuning Kedah la....
Ada Sambal Bilis...Aya. Goreng dan Ikan Goreng.
Aku makan ayam la...



Layan Aqil  main game jap...
X dapat mandi2 kat swimming pool sebab mata Aqil merah allergy...
So...layan main game jer
Plan asal nak bertolak balik KL lepas subuh..
Tapi pukul 9 kat umah Achik lagi..
Hehehehe...memang dh lepas pun subuh...
hahahaha...


Pastu gi hantar nenek ke Pusat Mengundi..
Nenek nak gi waktu pagu sebab nenek kata nanti boleh rehat2 sambil tengok2 orang lain...
Sepanjang jalan memang kaya nga  poster lar .
Tapi kenderaan dah lengang
Nenek katamungkin dorang dah penat sebab pkul 12 malam tadi last berkempen..
Mmmmm...aku belajar Sejarah..
Belajar pasal Undi2 ni..
Belajar pasal UMNO...PAS...PERIKATAN bagai..
Tapi yang peliks tu kalau kitorang cakap pasal UMNO..PAS..PKR...semua tu dalam kelas mesti cikgu marah..
Cikgu kata xyah sibok pasal politik..
Tapi dalam Sejarah kena belajar politik...
Mmmm....bukan aku jer yang keliru...
Tapi Izz yang siang malam berarak ngan bendera PAKATAN....
Iman yang selalu ikut ayah dia ke.pen UMNO..
Si Mamat yang tukang jaga Markas PAS ..
Rish yang bapak dia orang kuat BN...
& anak DAP pun keliru..
Sebab kena belajar politik ..
Tapi x boleh cakap pasal politiks..!
pening dowh...!
Mmm...nanti PRU 15 aku akan pastikan aku daftar dan pergi mengundi..
Aku nak pangkah apa..?
Haaaa......undi adalah RAHSIA..!


Nenek kena mengundi kat sekolah..
Jauh jugak la sekolah tu...
Sepanjang jalan nenek citer la pasal menundi dulu2..
Mak aku lak citer dolu2 kalau hari mengundi semua kanak2 berkumpul disatu tempat dan dijaga orang dewasa ikut parti masing2
Sebab nenek kata dolu2 takut berlaku perkara x diingini..
Mmm....tapi aku x faham sangat....


Sebenarnya kitorang cuma hantar jer nenek
Nenek kata x payah tunggu nenek sebab nanti lambat..
Nenek kata kena beratur panjang..
Nanti kalau dah siap mengundi nenek kata nenek akan call Achik..
Sebab kitorang nak berkejar balik KL..
Mak aku kena mengundi di KL...


Pagi2..matahari membelakang imej..
Gelap semua pic Pusat Mengundi
Sebab guna camera handphone jer...
Sepanjang jalan nak hantar nenek
Kami melalui  3 sekolah yang menjadi pusat undi..
Nenek la semangat sangat


Sekolah yang nenek nak gi mengundi tu mak aku cakap dolu2 mak aku pernah sekolah kat situ..
Mak aku cakao itu sekolah kebangsaan
Tetapi mak aku cakap mak aku ngan kawan2 tumpang sekolah tu masa sekolah menengah sebab sekolah menengah dalam pembinaan..
Mak aku cakap waktu pagi primary school..
Sesi petang untuk secondary school...
Mmm...ada juga cam tu ek..?
Aku x dapat nak bayangkan...!
Lepas dah hantar nenek terus mak aku driff sebab nak kejar masa..
Mak aku cakap masa mengundi akan tamat tepat pukul 5 petang..
So...kena  sampai KL sebelum pukul 5...
Tapi ni dah 9.30 pagi baru lepas hantar nenek..
Agak2 sempat ker...??
Mak aku cakap kalau zaman aku masih kecil..
Masa tu mak aku cakap mak aku masih muda baru 3 siries...mak aku cakap mak aku boleh driff 4-5 jam jer KL- Kedah..
Tapi sekarang mak aku cakap sebab dah 4siries
Selalunya kena + 1 jam extra ..
Hahahaha...


Sampai Tol Sg 2
Nampak arah Utara jem..
Swlatan clear..
Cantikkk...!!
Plan singvah R&R Tapah untuk lunch..
Tapi ramai oranv
Parking semua penuh..
Rehat bawah pokok sekejap..
Kasi enjin rehat sebab dah dekat 3 jam drive
Aku soh mak aku tukar Plan B..
Lunch kat Ulu Bernam



Kuar jer dari Tapah..
Jalan dah start jemmed...
Kereta banyakkk
Ingatkan arah Selatan x jem
Agaknya dorang pun kena undi kat KL kot..
Hahahaha...


Sebab jem x bergerak..
Mak aku cakao trick la skit...
Masuk hentian Sebalah Ladang Bikam..
Kuar semula kat depan..
Hahahaha...jimat 1/2 km elak jammed
Bukan potong Que
Tapi trick skit la....



Hampir pukul 2.00 petang...
Tengok time kat resit tu 1.57 pm
Lunch dulu kat Ulu Bernam...


Cam biasa la...
Mak aku mesti nak Mee Kari Pakcim Zull...
Fav mak aku..
& fav aku jugaaaa...!!
Tapi makan semangkuk kongsi berdua ngan mak aku...
Setiap kali singgah makan mee kari ni mesti aku akan share ngan mak aku...
Order air pun 1 juga..
Kongsi berdua..
Tapi kali ni makan cepat2...
Sebab rushing mengejar masa untuk mak aku pergi mengundi
Mak aku dah limit hanya 1/2 jam untuk gi toilet dan makan...
Pukul 2.30 mesti kena gerak...
Target sebelum pukul 4 mesti kena sampai tempat mengundi..
Pukul 3.30 benti isi minyak dan solat Jamak & Qasar Zohor dan Asar sesiap kat petrol pump...
Kakak call..
Cakap nak ikut gi tempat mengundi
Tapi sebab takut lambat kalau balik amik kakak..
Aku cadangkan soh mak aku gi mengundi terus.
Nanti dah siap baru amik kakak kat umah & bawa ronda kawasan mengundi..
Kakak x ikut balik Kedah
Sebab kakak start cuti hari Selasa..
So..hari Selasa kakak tumpang kak Ziha  balik umah..
Sebab tu kakak nak ikut gi tempat undi sebab dah 2 hari kakak keseorangan dirumah..
Abang dah gi kerja


Sebab dah petang orang dah x ramai sangat...
Tapi parking still xde la...
Plan asal mak aku cakap nak gi naik.motor jer  suruh kakak hantar...
Tapi sebab terus gi undi x balik rumah dulu..
Kena  la pusing2  cari parking jauh & menapak la ...
Ada 3 khemah lain2 parti kat situ..
BN...PAS....PAKATAN
Mak aku cakap tu namanya "Khemah Panas"
Tapi aku x boleh la masuk sebab belum cukup umur...



Sekolah tempat mak aku memgundi...
Pagi tadi hantar nenek kat sekolah di Kedah...
Petang mak aku lak mengundi di sekolah kat KL ni...
Pergh...bapak semangat semua orang nak mengundi...


Dalam kawasan memgundi ...
Samoai situ jer mata camera boleh nampak..
Mak aku cakap dalam bilik mengundi xdibenarkan snap pic..



Lebih kurang 1/2 jam...
Mak aku kuar dengan jari dah bertanda ink
Macam Inai...
Tapi Achik kata jari Achik dah hitam sebab ink tu makin lama amakn makin gelap ..


Abang nyer jari dengan ink  tanda abang dah mengundi
Abang sama te.pat mengundi ngan mak aku
Tapi abang post mat Family Group Wasao bagitau abang gi  pukul 2 petang..



 Achik sedanv selfie ngan slip & jari celup ink tanda dah siap.mengundi


Nenek lagi win...
Siap ink meleleh kat celah jari lagik...
Background tempat mengundi bai..!!
Haaa....Hari inj semua orang sedang vangga dengan jari celup ink  la....
Aku ..Haikal...Aqil   belum cukup umur..
Kakak baru cukup umur tapi x sempat nak daftar dah...


Achik..Pakcik..nenek...Haikal & Aqil..
Tengah ronda2 ..
Achik cakap dah siap undi..bawa nenek ronda2
Lepas mak aku dah siap mengundi..
Balim rumah amik kakak bawa ronda2 kawsan mengundi...
Pastu gi mamak..
Ngeteh sambil makan roti canai...
Begitulah Diary Sehari PRU 14...
Kisah mengundi dari Kedah hingga ke KL...
Alhamdulillah  semua selesai..
Tungu malam untuk tahu keputusan...!!!





No comments:

Post a Comment