Wednesday 3 January 2018

PETUA HILANGKAN BAU BUAH BACANG DALAM KERETA

Buah Bacang..
Aku suka Buah Bancang
Walaupun  bau dia kuattt banget...
Walaupun isi dia macam banyak fiber jer...
Sebab bau dia unik...
Bau ninwalaupun unik tapi kalau melekat bau ni dalam kereta mak aku cakap memang payah nak hilangkan..
Tapi kita citer buah ni dulu.
Buah Bacang..
Bau dia jer dah buat aku terliur
Tapi leceh sikit bila fiber tu lekat celah gigi..
Heeee..
Aku pernah baca Peribahasa " Bau- bau Bacang"
Tapi aku x ingat maksud perinahasa tu..
Tak teringat pun nak  tanya mak aku..
Sehingga lah makan Buah Bacang ni semalam..
Mak aki cakap maksud " bau- bau Bacang " tu ialah hubungan atau pertalian persaudaraan yang agak jauh..
Contohnya dua pupu..tiga pupu .dan sebagainya..
Hahaha...tapi aku macam x setuju sebab kalau saudara jauh naper gunakan perbandingan Buah Bacang..
Kalau saudara dekat sesuainlah sebab bau kuat..
Kalau saudara jauh kenapa x guna" bau- bau mempelam" jer ..ssbab mempelam bau dia x kuat sangat..
Hmmmm...tapi mana boleh nak berlawan debat ngan mak aku...!
Mak aku cakaap bau Buah Bacang dibuat perbandingam sebab buah bacang tu baunya yang kuat lah .
Maksudnya walaupun hubungan persaudaraan yang jauh tetapi tetap dikenali saudara - mara dan ada hubungan.
Seperti juga Buah Bacang..walaupun diletakan jauh- jauh tetapi dari baunya orang sudah tahu itu adalah bau bacang..dan baunya tetap terhidu juga..
Hmmmm....entah lah...




Ini lah Buah Bacang tu..
Buahnya SEBIJI sahaja...
Mak aku cakap ada makcik cleaner bagi..
Mak aku kata makcik2 cleaner tu baik- baik..
Dolu salah sorang Makcik cleaner tu  selalu bagi mak aku mangga...serai bagai..
Kalau Bulan Puasa..mak aku cakap selalu minta tolong makcik cleaner petik pucuk2 ulam untuk mak aku buat Masi Ulam .
Tapi sekrang mak aku cakap makcik cleaner tu dah benti
Tapi makcik cleaner lain pun mak aku kata baik2 contohnya ni dapat pula Buah Bacang..
Alhamdulilah...


Mak aku cakap....
Walaupun hanya sebijk..
Kalau xdxnorang nak bagi...
Belum tentu dapat makan sebab bukan senang nak jumpa orang jual...
Hmmm...betul jugak..
Sebab aku x nampak pun ada jual kat Hero ke..kat Giant ke...
Tapi mak aku cakap kadang2 ada juga orang jual kat Pasar @ Pasar Malam tempat sayur kampung...
Mmm...dah lama x gi Pasar Malam...



Mak aku cakap kalau nenek x panggil Buah Bacang..
Nenek panggil BUAH MACANG...
Kata mak aku juga Macang tu nama salah satu tempat di Kelantan..
Mungkin ada kaitan dengan Buah Macang
Orang Indon panggil Buah Pakel
Aku x tahu pun..
Mak aku yang cakap..
So...jangan tanya aku pasal Buah Pakel..
Kalu pasal Surga Yang Tak Dirindukan..
Haaa...yang tu aku tahu...
Hihihihi....


Mak aku tengah  kupas Buah Bacang
Aku dah x sabar nak makan..




Isinya kkuning canti
Bau nya mengancam selera aku...
Aku makan separuh
Separuh lagi mak aku nak buat SAMBAL BACANG..
Sambal tu mak aku cakap Sambal Belacan Biasa jer..
Cuma ditambah isi Buah Bacang Cincang..
Mak aku jer suka..
Aku x makan pun...



Walaupu  sebiji jer Buah Bacang...
Tapi bau dia...
Mmmm....kuat...
Mak aku cakap kalau letak dalam plastik atau letak giti jer dalam bonet kereta..
Memang bau dia kan melekat berminggu- minggu...
Tapi aku x bau pun dalam kereta..
Asalnya aku tak tahu pun dalam kerata ada Buah Bacang sebab xde bau pun..
Sampai rumah baru tahu  dan baru bau Buah Bacang tu..
Camaner mak aku buat....???
Haaaa...ni la nak cakap pasal PETUA NAK HILANGKAN BAU BUAH BACANG DALAM KERETA..



Mak aku cakap petua ni
lebih kepada MENCEGAH BAU..
Bukanlah menghilangkan bau.
Kalau dah tersimpan buah bacang dalam kereta dan satu kereta dah bau buah bacang
Petua ni dah xde makna...
Kalau kereta belum ada bau buah ni..
& xnak kasi bau..
baru petua ni valid ..
Caranya...?
Bungkus dengan tissu paper
Masukkan Buah Bacang ke dalam jar @ balang kuih  dan tutup rapat2..
Tarra....TU JER..!!!
hahaha...nampak simple budus jer kan..
Tapi memang berkesan...
Buktinya...aku langsung x tahu dalam kereta ada Buah Bacang...
Maknya berkesan la kan...
Ok..bye..!!!

2 comments:

  1. salam,

    letak arang dalam kereta. Arang tu akan absorb bau.

    sambal belacan campur buah bacang.. sedap. Buah bacang cicah kicap manis masin campur cili tumbuk dgn belacan.. kalau takde kicap manis kicap masin ok.. just add gula. kalau takde kicap masin add garam sikit. vice versa. gaulkan kicap dan cili belacan yg ditumbuk. cicah sedap...

    kalau makan petai, lepas makan ambil secubit beras masuk dalam mulut. dan kemam... aroma petai akan hilang... my arwah mak ajar.. and it works...
    so lepas ni boleh makan petai every day...



    regards

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh...
      Patut lah mak kiter pernah letak arang dalam peti ais...
      Ryoanya nak hilangkan bau..
      Ok..lepas ninkiter letak dalam kereta plak kalau ada bau durian...heee...
      Petai pun kiter dah makan dah weekday...x yah tunggu weekend...kunyah beras macam sis nor cakap...yezzzz

      Delete