Monday 25 December 2017

CEKODOK PISANG TEPUNG BERAS

Cekodok Pisang Tepung Beras..
Namanya memang Cekodok Pisang Tepung Beras
Sebab mak aku cakap buat cekodok ni guna pisang dan tepung beras ..
Makan panas- panas.
Dengan Teh O panas
Untuk sarapan pagi



Hari ni ada beberapa orang kawan aku celebret Chrismas..
Rishmika mesti tengah bergaya dengan baju baru tu.
Rishmika tu India..
Tapi rupa dia xde India..
Macam rupa orang Melayu
Cakap Tamil pun dia x reti..
Hahaha...
Dia hanya pandai cakap Melayu & English
Rishmika tu pandai buat cake..
Dia cakap maid dia yang ajar..
Dia selalu masak cake ngan maid dia..
Selalu juga dia bawa gi sekolah
Haaa...maid dia Islam..
Sedara mara Rishmika tu pun ramai juga yang Islam..
Eh..apa kaitan lak..
Haaa...xde kaitan pun..
Cuma hari ni Public Holiday
Sebab Chrismas


Cekodok Pisang Tepung Beras
Mak aku cakap boleh  jer guna tepung gandum.
Tapi kalau guna tepung beras mak aku cakap kuihnya lebih empuk isinya..
Mak aku cakap tapi kalau nak buat Cekodok versi Bolat- bolat gebu macam kek tu kena guna tepung gandum
Hmmm...aku lagi suka yang tu ..
Macam CEKODOK BULAT- BULAT kat sini...
Sebab yang tu rasa lembut macam kek pisang..
Tapi mak aku suka Cekodok Pisang versi Tepung Beras ni..
Mak aku cakap lebih ori & klasi
Mmm...dah mak aku yang buat ikut jerlah..



Kakak yang suka sangat Cekodok Pisang
Tapi cam biasa lah..
Kakak tu jadi burung hantu..
Malam2 dia memang x tidur..
Bila pagi time kiter bangun
Dia baru sibok nak tido..

CEKODOK PISANG TEPUNG BERAS
10 biji pisang abu masak ranum( pisang lain pun boleh)
1 cawan penuh tepung beras
1/2 sudu teh garam
2 sudu gula(kalau nak lebih manis)
Minyak

1. Lenyek pisang hingga halus
2. Tambah garam dan gula
3. Masukkan tepung beras sedikit demi sedikit sambil dikacau dengan sudu
4. Jika adunan agak kental..tambah sikit air
5. Gunakan sudu atau tangan untuk cedok adunan dan gorenglah dalam minyak panas hingga bewarna perang


Pisang nj yang hari tu baki buat Pisang Penyetisang Abu..
Abu Bakar ker Abu Yazid
Ke Abuya..
Hahaha...naper lah nama dia Pisang Abu..
Tapi memang kat resit tu tulis  Pisanv Abu..
Mak aku cakap Abu tu bukan Abu nama.orang tu
Tapi abu sisa arang...
Mmm...ntah...x faham...


Cara convensional melenyek pisang..
Haaa..kalau sekarang aorang guan food proceser jer..
Mak aku cakap kalau guna blender pun ok jer
Tapi sebab malas nak cuci blender..
Mak aku cakap guna jer bontot gelas..
Memang inilah yang aku selalu tengok mak aku guna..Bontot Gelas..


Lenyek hingga halus...


Boleh guna tepung beras..
Nak gima tepung gandum pun boley
Mak aku cakap  ada orang memang elergi dengam tepung gandum...
Sebab tepung gandum ada gelutin..
Gelutin tu apa..?
Gelutin tu mak aku cakap bahan yang buatkan tepung jadi liat macam gam tu..
Mmm....lagi aku xfaham...



Ready tu fry...
Bab ni aku memang x akan cuba..
Minyak tu panas...
Nak masukkan jemput2 ni..
Mmmm...baik au lempeng la..
Hahaha...
So...mak aku yang buat..
Takat nak lenyek pisang boleh la aku buat..
Hehehe...


Dah siap...
Haaa...acah- acah aku la yang buat..
Kikkkiki...


Mak aku juga masak Nasi Goreng
Sebab ingatkan abang x suka Cekodok Pisang..


Siap bekal abang...Nasi Goreng Telur Ceplok..
Haaa..ceplok?
Ceplok tu sama ngan Ceplos ke...?
Hahaha..
Ceplok tu bahasa Indon..
Maksudnya Telur Goreng Mata la...
Nantinkan aku nak study kat Universitar Gajah Mada kat Indon..
Heeeee....ucapan tu do kan..kan..kan...



Mak aku plak Sarapan Ubi Gadong Kukus ni..
Huh...orang lain yang Cbrismas..
Kitorang plak yang beraya dengan 3 jenis sarapan..
Hahaha...tapi kitorang x celebret Chrismas aaaaa....
We are Muslim...
AllahuAkbar..!!!

No comments:

Post a Comment