Saturday 4 November 2017

JEJARI KELEDEK GORENG

Jejari Keledek Goreng...
Ni Jejari Kelefek versi celup tepung rangup
Jari pun saiz Jari King Kong....!
Sebab jari tu besar- besar..hahaha
Dah seminggu entri ni Q dalam draff...
Haa...bukan oreng jer selalu potong Q
Entri pun potong Q...
Hahahaha.....


Yang ni pun Jejari Keledek juga
Tapi versi rangup macam kerepek
Tak celup tepung
Mak aku kata kalau nak buat Kuih Cakar Ayam
kena goreng jejari keledek halus- halus macam ni
Tapi yang ni bukan nak buat Cakar Ayam
Makan cenggitew jerk...



Aku suka sangat Keledek Oren
Sebab Keledek Oren cantik dan manis
Ni pun aku yang request nak Keledek Goreng
Mak aku x suka Keledek Goreng
Mak aku cakap lagi suka Keledek Rebus
Mmm...selera x sama....
Aku suka Keledek Goreng sebab sedap
Makan panas- panas..
Walla...!


Pastu celup dalam batter
Resipi batter ni just c&p
dari post2 sebelum ni jer sebab mak aku cakap zama jer

Bahannya:
1 cawan tepung beras
1 cawan tepung beras
2 sudu minyak
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1½ cawan air
sikit pewarna kuning
1 sudu besar air kapur ( air yg jernih)

1.Blend semua bahan hingga berkrim .
2. Celup jejari keledek...jejari pisang & goreng dalam minyak yang banyak hingga garing dan rangup


Jejari keledek sedang dogoreng


Tos  minyak


Jejari keledek versi halus
Guna parut ( grater) yang lubannya kasar
Parut keledek panjang2

Goreng keledek parut kaaar tadi.
Goreng kosong tanpa tepung sadur dalam minyak panas
Balik2kan hingga garing

Sebelum ni dah pernah tulis pasal...
SWEET POTATO FINGER'S kat sini
JEJARI PISANG GORENG kat sini....

2 comments:

  1. adoiii , bilalah nak ade karajinan nie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Caiyok3....
      Nanti kelaparan....ada la kerajinan tu....hihihihi

      Delete