Friday 27 October 2017

MEE SUP TULANG

Mee Sup Tulang
Menu dinner hari Rabu

Sebenarnya hari Rabu pun aku ponteng sekolah
Hahaha...bukan sengaja suka-suka nak ponteng
Tapi sebab hari Rabu tu cikgu ada buat aktiviti Lawatan Sambil Belajar ke Taman Botani
Sebab Aku & The Gang x joint pun lawatan tu
Kalau gi sekolah pun dah tahu dan tentatif saki baki student yang x joint lawatan ni
Pagi wajib senamrobik
Lepas rehat MEREPUT kat dewan kena buat NILAM
Bored do..!!!
So,we all ponteng sekolah berjemaah
Hahahaha...
Ala ponteng versi baik la
Dok umah pakat sembang dalam wasap
Bukan kitorang fly macam daq2 asrama tu
Kikikiki..


Tengahari mak aku call soh kuarkan tulang
Tulang lembu Qurban masa Raya Haji hari tu
Mak aku dah siap lable kat plastik yang berisi tulang ni
So..no problem
Kuarkan tulang
Defross sampai xde lagi air batu yanbg beku tu
Takyah basuh...
Sebab mak aku cakap sebelum frozen dah basuh
Masukkan dalam  multi cooker ajaib mak aku tu
Hahaha...multi cooker mak aku tu BUKAN presure cooker pun
Just Rice Cooker..
Hahahaha...
Panggil multi cooker sebab dalam rice cooker tu lah mak aku belasah masak macam-macam
Dah masuk tulang dalam rice cooker tu
Mak aku cakap isikan air sampai tenggelam tulang tu
Tekan "on" & biar jer rice cooker tu menyelesaikan tugas merebus daging



Haaaa...yang ni 10x mak aku pesan
10x juga aku kena yakinkan mak aku
Mak aku pesan SENDAL kan sudip kayu antara molut rice cooker tu dengan cover dia
Kata mak aku tujuannya supaya nanti masa mendidih kuah dia x MERUAP..
MERUAP tu apa..?
Ala...MERUAP tu kira melimpah cam muntah tu lah..
Hahahaha....aku tahu situasi tu
Cuma aku x tau nak explaination
Tapi apa kaitan letak sudip kayu tu dengan meruap?
Haaa...yang ni aku x tahu..
Yang aku tahu setiap kali nak rebus apa-apa dalam rice cooker ni mak aku soh letak sudip kayu atas molot periuk tu supaya x meruap..
Sampai sekarang aku masih x dapat rungkai MISTERI letak sudip kayu tu..
Hahahaha




Ok...step yang ni mak aku yang buat
Campur rempah ratus bagai sampai jadi sup ni mak aku yang buat
Step aku  sampai rebus tulang tu jer..
Itupun just pastikan kuah x meruap & jangan sampai kering jer
That All
So namanya hanya tulang rebus
Untuk jadi Sup Tulang...
Itu tugas mak aku...
Sebab aku x sanggup nak makan Sup Tulang macam Sup Ayam dalam citer Bujang Lapok  tu
Ala...yang Ajis ngan Sudin masak Sup Ayam masinnnnnnnn tu..
Hahahaha...
So..biar lah mak aku yang masak sup ni

Yang pasti mak aku gunakan Rempah SOTO POWER ni
Rempah ni dah tahu la kan
Memang mak Ismail yang bagi
Kat umah ni ada 3 paket lagi
Sebabnya mak Ismail selalu sangat restok
Mak aku masak Mee Sup Tulang ni pun sebabnya hari ni  Mak Ismail bagi lagi Mee Pok Lan
Mee Pok Lan tu sudah jadi lah Mee Sup Tulang

SUP TULANG mak aku
1/2 kg tulang lembu
10 cawan air- tambah ikut sesuai
2 sudu sup
1 bawnag besar
2 bawang putih
1 ketul halia
garam

1. Rebus tulang dengan 10 cawan air hingga isi daging lekang dari tulangnya.Tambah air jika jumlah air x cukup untuk melembutkan daging tu
2. Masukan halia ketuk..bawang putih ketuk dan bawang besar hiris
3. Tambah serbuk Rempah Soto Power dan garam
4. Sesuaikan rasa dan taburkan daun sup dan bawang goreng
5. Sedia dihidangkan bersama Nasi Putih..Mee...Pasta atau meehoon

** Hidangkan bersama perahan limau nipis...sambal kicap atau sambal belacan



Untuk jadikan Mee Sup Tulang
Hanya perlu celur mee kuning dan tapiskan
Hidangkan Mee  bersama daun sup...bawang goreng...sambal kicap...limau nipis dan lobak masin
Kemudian  curahkan kuah Sup Tulang Panas
Siap dinner aku ngan mak aku untuk hari Rabu

2 comments:

  1. Sedapnyerr sup tulang...pandai Dik Cella tolong mak masak2....sendal senduk tu...petua orang2 lama...NENEK mesti tau...MISTERI nya..

    ReplyDelete
  2. Heeer...tolong rebus jer...
    Sebab dah biasa rebus maggi dan masak air..hahaha..
    Buat butter cake kita dah pass..nanti nak kena belajar wat cheese cake ngan aunty ni..kikiki

    ReplyDelete