Monday 30 October 2017

AYAM MASAK LEMAK CILI PADI CAMPUR PUCUK UBI

Ayam AMsak Lemak Cili Padi Campur Pucuk Ubi
Lauk untuk lunch semalam
Sebab ada ABANG  harus lah ada AYAM
Asal ada AYAM...akan ada la ABANG
Abang dan Ayam...Berpisah Tiada....
Hahahaha...



Dah lama juga mak aku x masak lauk Ayam Masak Lemak Cili Padi Campur Pucuk Ubi ni..
Sebab tu semalam bila mak aku masak lauk ni semua pun makan berkali-kali..
Heee...lately ni memang pun mak aku masak lauk sempoi giler jer sebab hanya makan berdua sahaja
Kadang aku pun just masak burger jer untuk lunch or dinner
Kadang masak maggi jerk...



Tapi semalam nyer lauk ni sedap la...
Cukup rasa lemak..masin..masam dan pucuk ubi pun sedap

AYAM MASAK LEMAK CILI PADI CAMPUR PUCUK UBI
1/2 ekor ayam-lagi sedap guna bahagian tulangn-tulang
1 ikat pucuk ubi
2 asam keping
1 kotak santan

Bahan tumbuk
10 cili padi
1 ketul kunyit segar
1 sudu teh garam


1. Masuk bahan tumbuk bersama 2 cawan air dalam periuk.Kata mak aku ikut style nisemilan masak lemak cili api memang x letak bawang...
2.Masukkan ayam & serai & biar mendidih hingga ayam 1/2 masak.
3. Masukkan pucuk ubi,asam keping,garam & sikit gula & masak lagi hingga ayam empuk & pucuk ubi lembut
4. Masukkan santan kotak & kacau sentiasa dengan api yang kecik.
5. Bila mendidih sesuaikan rasanya & angkat..Siap

Bahan tumbuk..
Kunyit,garam dan cili api sahaja  sebab mak aku cakap nak ikut style negeri sembilan.
Tapi mak aku cakap kalau style nismilan ni kena botol-botol lomak...baru la sodap
Kadang mak aku letak jer bawang...x tahu lah ikut negeri mana...hahaha


Ayam sebaiknya kalau nak masak berkuah,,mak aku cakap pilih yang bertulang sebab bila dimasak kuah akan lebih manis
Kalau guna bahagian isi macam dada ayam tu kurang la sikit kick
Tapi mak aku cakap kalau omputih memang dorang hanya akan guna bahagian isi-isi  sahaja sebab mak aku kata omputih memang takut sangat ngan tulang..
Sebab tu kalau makan ikan pun dorang akan cabut semua tulang sebelum dimasak..
Haaa...itu mak aku yang cakap..
Aku x bertanggungjawab tau..!!!
Hmmm...tapi omputih makan ke Masak Lemak Cili Api ni..
Kikikikiki..




Bahan tumbuk & ayam.. Campur juga2 cawan air dan masak hingga ayam empuk


Kemudian baru masukkan pucuk ubi dan asam keping..Masak hingga pucuk ubi lembut
Haaa...pucuk ubi tu dah kocut-kocut sobab ee ni pucuk ubi yang nenek den bawaan masa coti Diwali minggu lopeh laiiii...
Heee..kena speaking nismilan la kan sebab dah makan masak lemak cili padi kan...


Akhir sekali baru dimasukkan santan kotak.Jika terlalu pekat bolehlah tambah sedikit air dan sesuaikan rasanya..

No comments:

Post a Comment