Saturday 9 September 2017

NASI GORENG GENJER

Nasi Goreng Genjer
Haaa....pernah dengar?
Aku x pernah dengar
Tapi mak aku cakap aku dah pernah makan..
Alamak..bila pulak aku pernah makan..dengar pun x pernah.


Nasi Goreng Genjer + Petai
Mmm...Nasi Goreng Petai aku tahu lah
Genjer tu camaner?
Aku x tengok pun mak aku masak
So,x tahu camaner rupa genjer tu
Genjer tu nama bahan dia ke..@ nama cara masak ker...?


Mak aku cakap genjer tu nama bahan dia
Tu..nama sayur yang hijau- hijau panjang tu..
Bila dimakan...dikunyah....
Mmmm....macam aku pernah rasa sayur tu..
Makan lagi....
Ish...betul la...macam aku pernah rasa sayur ni..
Tapi bila nak tengok sayur tu yang belum masak mak aku cakap dah habis...
Sebab yang ni baki yang lebih buat Kerabu Perut Lembu beberapa hari lepas..
Kerabu..??
Mmm.....
Aaaaa...la....
Rasa dia macam Sayur Paku Rawan yang mak aku buat kerabu ngan perut lembu hari tu la...
Eh...tapi yang tu Sayur Paku Rawan...!!

Mak aku cakap betul lah tu...
Cuma namanya kalau kat Indonesia dipanggil GENJER..
So..Nasi Goreng Genjer a.k.a Nasi Goreng Paku Rawan la...
Mmmmm......
Namanya bisa bikin gue compius kok...




Hadoiii...ingatkan apa la genjer tu..
Kikikiki....
Mak aku cakap Nasi Goreng Genjer ni pun idea dari orang Indonesia..
Mmm...ok..ok...memang kena yer kan jer
Sebab mak aku memang suka explore bab- bab makan..
Kadang- kadang mak aku nyer bebel pasal maknan dah ngalahkan  Chef Pati Jinich yang dalam "Pati's Maxican Table"kat channel 707 ke 703 ntah tu
Haduhhhhh....kalau aku tengah makan...& mak aku lak tengah layan Pati's Maxican Table tu.. boleh buat aku xleh nak fokus makan tau..
Hahahaha...
Dia nyer berleter kat anak- nak dia sambil dia masak..sambil dia potong tomato..sambil dia rebus pasta...
Dah la ngan English slang Maxico dia..
Dah macam orang pelawak Stacy yang pekat Sabah tu tengah cakap sleng Kelantan..
Hahahaha...can you imagine..???
Eh,camaner lak aku leh tahu
Hahaha..sebab kadang terjebak juga tengok sebab mak aku pegang remote Astro masa tu..
Keh..keh..keh..keh...
Tapi mak aku suka tu Pati Jinich tu
Mak aku kata walaupun dia suka berleter tangan dia buat kerja juga sama laju ngan molot dia..
Lagi satu mak aku cakap orang Maxico ni dorang sangat berbangga dan menghargai masakan dan makanan warisan mereka


So, moral of the story...
Mak aku nak aku bangga ngan Nasi Goreng Genjer + Petai ni la..
Mmm..tapi makam ngan Keropok Goreng sedap la...

NASI GORENG GENJER
2 cawan nasi
1 ikat genjer(paku rawan)
1 papan petai
2 sudu minyak

Bahan Tumbuk:
5 cili padi
10 ekor bilis
sikit belacan
½ bawang besar
½ sudu teh garam

1. Panaskan minyakbdan tumis bahan tumbuk hingga harum
2. Masukkan nasi dan gaul rata hingga naik wap berasap
3. Masukkan petai dan goreng lagi hingga petai berubah warna
4. Masukkan genjer yang sudaj dipotong dan gaul rata
5. Masak sekejap sahaja sekadar memasakkan sayur genjer supaya sayur tidak benyek
6. Sesuaikan rasa

2 comments:

  1. Aunty bawa pinggan ni...nak juga rase nasi goreng genjer....mesti sedap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...datang lah...
      bawa sekali Paku Rawan macam aunty masak hari tu..kikiki

      Delete