Thursday 24 August 2017

NASI GORENG TEMPE

Ni catatan diary ku untuk hari Jumaat
Dah nak seminggu
Nasi Goreng Tempe
Nasi Goreng Tempe
Untuk Dinner hari Jumaat la
Haaa..ni bukan Western Dinner
Tapi Javanese Dinner
Sebab ada tempe
Kikikiki
Tapi we all bukan Javanese pun
Mak aku cakap aklau ikut salasilah familiy sebel;ah nenek ...Muslim Siamese ada la....


Pinggan mak aku
Sebab pakaj ngan Kopi O Panas
Jangan  x tahu kopi tu Made In Vietnam
Jawa,Siam,Vietnam...semua ada
Hahahaha


NAsi Goreng Tempe ni kakak la paling suka
Kakak kan Johorian
Hahaha....ada ke Johorian
Mmmm....x athu lah...
Tapi aku selalu nampak perkataan tu dalam FB




Aku pun suka juga Nasi Goreng Tempe ni
Sebab tempe tu garing dan rangu
Mak aku cakap tempe ni garing dan rangup sebab menggunakan tempe yang baru
Masih nampak bentuk kacang soya
Kalau tempe yang agak lama mak aku kata dah x nampak bentuk kacang
Yang nampak hanya kulat warna putih penuh kat tempe tu
Haa...aku pun baru jer tahu yang tempe ni dibuat daripada Kacang Soya
Selama ni aku ingat tempe dibuat daripada kacang tanah...hihihihi
Dah baru hari ni mak aku cakap kat aku..
Kikikiki....x nak ngaku salah sendiri
Lagi satu aku suka Nasi Goreng Tempe ni....
Sebab ada juga Ikan Masin,cili padi dan juga sayur Kailan
Mak aku cakap sama jer macam NASI GORENG IKAN MASIN kat sini...
Cuma yang ni ada tambahan Tempe Goreng garing Rangup



Sebab mak aku dah cakap sama jer bahan dan cara masak Nasi Goreng Tempe ni ngan Nasi Goreng Iakn Masin yang KAT SINI....
Cuma mak aku kena juga taipkan sebab cara masak mak aku cakap lain sikit
Sebab ikan masin goreng dan tempe goreng ditaburkan setelah nasi goreng siap

NASI GORENG TEMPE..mak aku
3 cawan nasi
2 keping tempe yang baru menjadi
2 ekor ikan masin gelama- gunting kecil-kecil
15 cili padi-hiris
1/2 bawang besar-hiris
2 bawang putih-cincang
2 pokok Kailan
1 pokok daun bawang
 1/2 cawan minyak
1/4 sudu teh garam

1. Panaskan minyak agak-agak 1/2 cawan dan goreng tempe yang dipotong nipis sehingga tempe garing.Ketepikan
2. Goreng pula ikan masin yang dipotong kecik hingga garing.Angkat dan ketepikan
3. Dalam minyak yang sama masukkan bawangputih,bawang besar  dan cili padi
4. Masukkan pula nasi ,garam dan gaul hingga nampak berasap
5. Goreng-gorengkan nasi hingga mesra dan masukkan kailan yang sudah dipotong
6. Matikan api ,barulah ditaburkan ikan masin goreng,tempe goreng dan dain bawang



Siaplah dinner aku...mak aku dan kakak
Aku ngan kakak makan  sambil minum Teh O Panas
Mak aku minum Kopi O Panas...Kopi Vietnam...

No comments:

Post a Comment