Saturday, 12 August 2017

BUBUR KACANG KETUPAT

Bubur Kacang Ketupat..
Haaa  Bubur Kacang dah nampak..
Ketupatnya mana....?
Heee...
Baca betul- betul...
Bukan Bubur Kacang....Ketupat
Tapi...Bubur.....Kacang Ketupat..
Haaa...lain kan...


Mak aku masak hari Jumaat malam..
Malam2 nak makan bubur kacang..?
Haaa...mak aku cakap  nak makan esoknya..
Tapi masak malam supaya esok lagi pekat dan sedap...
Mmmmm....aku x kisah pun sebab aku x minat bubur2 ni...
Kalau Bubur Nasi aku suka la..
Yang masin2..pedas2 makan ngn ikan bilis bagau tu
Kalau Bubur manis2 ni aku memang kureng..
Mak aku jer yang suka Bubur2 Manis ni
Eg: Bubur Asyura 2 minggu lepas..
2x mak aku masak Bubur Asyura dalam masa seminggu..



 Selalu aku nampak maknaku masak Bubur Kacang Hijau
Kadang Kacang Merah..
Tapi yang ni Kacang Ketupat lak..
Mmmm...resipi baru ker..??
Haaa...bila tanya mak aku...
Mak aku kata
Betul lah..
Sebab sebelum ni mak aku x pernag masak Bubur Kacang Ketupat ni..
Kata mak aku ..idea masak Bubur Kacang Ketupat ni dari kawan mak aku..
Haa..mak- mak memang suka share resipi kot..
Hihihihi...
Kata mak aku lagi sebab makan bubur tu rasa sedap ..maka kena la masak sendiri kalau nak makan bagi puas..
Mak aku cakap resepi ni dari kawan mak aku ..
Puan Noorlida..
Tapi nama Bubur tu Bubur Kacang Putih..
Haa... aku  kenal la Puan Noorlida ni sebab dulu
masa aku sekolah rendah ...beliau selalu kirimkan kat mak aku Duit Raya untuk aku..abang & kakak..
Mak aku cakap Pn Noorlida tu orang Kelantan..
Bubur Kacang Ketupat yang dimasak Pn Noorlida tu mak aku cakap sedap.
Mak aku cakap lagi sedap dari yang mak aku masak ni..
Haha..yang tu aku nonkomen sebab aku x makan pun..


 Nampak mak aku makan memang berselera sungguh...
Tapi aku x rasa nak makan pun sebab aku x suka kacang- kacang ni..
Mak aku suruh rasa supaya tahu rasa dia
Tapi aku belum mahu nak rasa..
Hahaha..
Tak tahu lah nanti dah tua- tua teiba aku tersuka pula...
Sebab mak aku selalu cakap...
" Kita yang bersifat baharu.....
  Berubah dengan waktu....."
Wording tu aku dah hafal da.....

BUBUR KACANG KETUPAT
1 cawan kacang hijau-
1 cawan kacang ketupat
¼ cawan sagu biji
1 kotak santan
1 helai pandan
½ sudubteh garam
2 keping gula Kelantan

1. Rendam kacang ketupat, kacang hijau  dan sagu berasingan.
2. Rebus kacang hijau dan kacang ketupat berasingan.Rebus hingga empuk.
3.Campurkan kedua2 kacang yang sudah direbus dalam sebuah periuk dan masukkan
½ kotak santan yang dicampur 2 cawan air.
4. Masukkan pandan dan garam.
5. Masak semula hingga mendidih dan tambah sagu
6. Bila sagu jernih baru masukkan gula kelantan atau gula melaka.
7. Masak hingga agak gula larut dan tambah baki santan pekat dalam kotak.

** Masak beberapa jam awal sebelum makan supaya lebih pekat dan sedap


 Ni Kacang Ketupat..
Mak aku cakap Pn Noorlida tu panggil Kacang Putih
Mak aku cakap nama betul dia Kacang Mata Hitam
Tapi aku tengok kat label  tu tulis Kacang Mata- Mata..
Kata mak aku lagi kalau kat Indon dikenali sebagai Kacang Tonggak.
Ada juga yang panggil Kacang Otok
Makbaku suka sangat la explore nama- nama makanan ni..
Tapi kalau nama banyak sangat tu..
Huh...mana satu yang betul



 Ni aku tahu la kacang hijau

Mak aku cakap Pn Noorlida tu ajar soh dua2 kacang tu kena rendam  berasingan dan rebus berasingan..
Sebab setiap kacang berlainan masa memasak dan empuknya..Ada kacang cepat empuk..Ada kacang lambat empuk



Yang ni maknaku cakao cara x sabar
Mak aku canpurbjer dua2 kacang tu dan remdam bersama

*** PESAN MAK AKU:
       Kalau Kacang Merah..
       MEMANG kena rebus berasingan sebab
       walaupun kacang hijau dan kacang merah
       saiznya sama...Tapi Kacang Merah sangat
       susah nak empuk.


Selain dari masak Bubur ni..
Kacang Ketupat tu sebelum ni mak aku pernah masak bersama ketupat dan Lepat Pulut
LEPAT PULUT KACANG kat sini

3 comments:

  1. Bubur kacang ketupat...Aunty belum pernah makan yg bercampur gitu....macam best je...mesti lebih rasa kacang..hi..hi..dah nama pun kacang....kat kmpg Aunty sebut KACANG BIJI..biasa di masak ala2 kari kering bercampur potongan hati dan pedal ayam.

    ReplyDelete
  2. Bubur kacang ketupat...Aunty belum pernah makan yg bercampur gitu....macam best je...mesti lebih rasa kacang..hi..hi..dah nama pun kacang....kat kmpg Aunty sebut KACANG BIJI..biasa di masak ala2 kari kering bercampur potongan hati dan pedal ayam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kacang Biji..
      Lain dari yang lain la nama dia..
      Kiter tau kacang ketupat jer..
      Tapi kiter x suka kacang..
      Hati ngan pedal pun kiter dah cuba makan tapi rasa dia pelik...cannot go..
      Mak kiter ngan nenek jer yang makan
      Hahaha..xleh geng ar aunty..

      Delete