Saturday 15 July 2017

BIHUN GORENG PUN SODAP..!

Bihun ke Mihun?
Whatever lah sebab aku selalu dengar orang sebut bihun..
Tapi mak aku panggil mihun..
So..dua- dua pun boley la...


Bihun Goreng..
Antara makanan yang selalu mak aku masak..
Ni mak aki masak untuk Iftar Puasa 6
Sedap jer..
Sebab perut tengah lapar kan...
Hahaha...
x puasa pun tapi lapar nyer ngalahkan orang puasa..!
Mak aku cakap kalau nak masak nasi lambat lak sebab ayam bagai tengah beku keras dalam freezer..
So sebab dah petang dah x lama nak iftar...
Masak Bihun Goreng
Aku ok jer...


BIHUN GORENG ...mak aku
1 keping bihun( ⅓ paket)
- rendam 5 minit
1 keping isi ayam
3 batang sosej
½ sudu teh garam
1 pokok daun sup+ daun bawang
2 sudu minyak

Bahan Tumbuk:
2 cili merah
½ bawang besar
1 bawang putih

1. Rendam bihun agak- agak 5 minit


2. Tumbuk cili dan bawang besar serta bawang putih..Sebab nak masak sikit..Kalau banyak boleh blend jer..


3. Panaskan minyak dan goreng sosej yang dah dipotong serta isi ayam dan garam.Kemudian mazukkan bahan tumbuk



4. Masukkan bihun dan kacauvrata


5. Pastu baru renjiskan kicap manis ketika bihun masih lembab


6. Gaul rata dam sesuaikan rasa


8. Taburkan daun sup daun bawang


9. Gaul rata dan tutup api...

No comments:

Post a Comment