Saturday 1 July 2017

TETAMU BERAYA DI RUMAH BARU- RAYA KE3 2017

Raya ke-3 di rumah baru..
Excited oo...nak tunggu tetamu datang beraya...
Dari pagi mak aku la yang bz..
Aku x...
Aku tengok jer...
Aku tunggu nak hidang jer..
Masak- masak mak aku nyer kerja...


Ni la hidangan ...
Masakan mak aku..
Mak aku cakap masak ala kadar jer..
Yang nak datang tu kawan- kawan mak aku & family dorang la..
Kawan sama kerja kat KL
Kata mak aku sebab tern dorang beraya di Kedah..
Boleh la datang raya kat umah kitorang..


 Pagi- pagi lagi mak aku merebus Ketupat Palas by Noxxa..
Haaa..raya kali ni #semuamasakgunanoxxa#
Padahal dah masuk 3x raya dah masak guna Noxxa Achik ni..


 Ketupat Adabi ni pun mak aku dah rebus awal- awal...pun guna noxxa....
Hmmmm...mak- mak memang camtu...
Hahahaha...


Rendang Ayam Cili Padi...
Cooked by my mom la...
Pagi- pagi lagi sebelum abang kuar gi Alor Setar
Mak aku dah minta abang gi MARKET..
Haaa...jangan x thau...
Mak aku kata orang Kedah memang speaking London..
Pasar tu semua orang cakap MARKET..
Orang tua- tua semua cakap ...NAK PI MERKIT
Orang muda jer cakap PASAR..
Betullllll.....xde tipu ni..!!!
Sebab nenak akubpun cakap nak gi MERKIT IKAN....
So...aku pun kna la cakap market juga...
Abang xper memang dah terror bahasa Kedah..
Pagi ni abang jadi runner
Beli ayam...santan..kerisik...bagai..
Abang cakap cari daun kunyit merata market xde..
Gi Pasar Tani pun xde daun kunyit..
Pastu abang cakao gi beratur nak beli roti canai sampai pukul 10..hahaha
Balik abang beli air batu siap- siap..
Hahaha...air batu tu ais la..
Pastu abang gi Alor Setar...


Ketupat Palas Cicah Kari Daging cooked by grandma...
Ketupat Daun Buluh...cicah Serunding Daging
Sebab Ketupat Daun Buluh tu
Hidangan RARE...
Achik yang order kat kawan Achik...
Setiap tahun Achik akan order Ketupat Daun Buluh ni
Kawan -kawan mak aku tu mesti pelik..
Yang dari Kelantan & KL tu memang x pernah makan..
Yang wife2 dorang dari Kedah pun x pernah tengok..
Mmmm....mak aku kata Ketupat Daun Buluh ni hanya ada sesetengah tempat jer kat Kedah ni..
Area yang ramai masyarakat Siam jer ada ketupat ni..
Mak aku kata pengaruh makanan Siam dan Cina
Nenek kata Kerupat Daun Buluh juga dikenali Kerupat Gajah

Raya ke3 ni mak aku x masak lunch pun..
Semuanpun makan Nasi Impit Rendang Ayam..
Hidangan hari ni semua KETUPAT
Ketupat Palas Kari Daging
Ketupat Daun Buluh


Kan dah cakap...
Orang yang x biasa makan mesti tetarik nak cuba Kerupat Daun Buluh ni...
1st yang diambil mesti Ketupat Daun Buluh...

 Ni la rupa isi Ketupat Daun Buluh
Warna kuning...
Nenek cakap sebab guna Pulut yang dicampur air ABU DURIAN...
Mmmmm...jangan tanya air abu durian tu apa..
Aku pun x tau..
Pastu nenek kata pulut tu dibungkus bentuk piramid dan direbus berjam- jam
Sebab tu isinya liat kenyal dan dah xde rupa pulut dah...
Nak makan lak kena cicah serunding..
Baru sedap sebab serunding melekat pada isi ketupat tu...
Kalau cicah kari...kureng sikit la..
Tapi nenek kata dolu- dolu ketupat ni dimakan bersama Gulai Pucuk Joha..
Haaaa...pucuk ni aku tahu..
Sebab nenek ngan mak aku dah beberapa kali petik pucuk tu kat sepanjang jalan Putrajaya..
X ramai orang tahu pucuk tu boleh makan..
Even pekerja gardener yang urus pokok tu pun x tahu...
Masa petik tu cakap kat pekerja tu nak buat ubat sebab takut dorang x bagi amik..
Hahaha...mak aku kata ubat tekak yang teringin...
Daun tu pahit tapi nenek ngan mak aku cakap sedap...
Rendang Ayam pedas giler...
Kanak- kanak ni just makan ngan Kari Daging jer la...
Pastu ulang makan tembikai sebab nak hilang pedas



Sama juga .
Hanya mak mak & bapa jer boleh makan rendang ayam...
Sebab pedassss..
Anak- anak just lauk Kari Daging dan Serunding..
Hahaha...
Mak aku cakap sepatutnya tadi goreng juga nugget ker...sosej ker untuk kanak- kanak..
Tapi mana nak ingat..
Abang pun xde nk soh jadi runner..
Heee...


Sweeeetttttttt....jer kanak- kanak ni makan...


Haaa... budak lelaki ni xnak balik..
Dia cakap nak tido sini..
Sebab best...
Boleh main keliling rumah..
Boleh lari sampai sawah padi..
Haaaa....jangan x thau...
Tetiba bapa dia deside nak beli rumah erea sini walaupun orang Kelantan..
Sebab suka suasana sini...
Tenang....berangin...
Dekat town...
Nearest Tol...
Senang nak balik Kelantan..
Hahaha....
Betul....!!!
Siap soh mak aku sent adress pemaju perumahan ni nak tanya mana lagi ada projek rumah baruberea sini...
Haaaa...aku suka..
Nanti ada la kawan...
Sebab kat sini aku xde kawan
Heeeee...

Lepas makan santai- santai sebab duduk kat dapur memang berangin giler...
Angin sawah...
Tapi yang paling best...
Aku...kakak...dapat duit raya..
Abang yang xde kat umah pun dapat jugak...
Banyak lak tu...
TQ tetamu
Heeee




Sayup- satup Gunung Jerai pada waktu petang..
Kawasan rumah ni masih sunyi..
Baru beberapa rumah yang ada penghunj...
Bila tetamu semua dah balik...
Achik..Aqil lak datang...
Pastu Haikal lak datang ride motor jer..
Haaa....dah dekat ngan umah Achik..
Haikal leh datang ngan moto jer...
Pastu mitorang semua lak pakat makannnnn...
Brrrrr.....sampai kenyang..
Esok raya ke 4 Achik Plan nak gi Baling...
Plan asal nak gi beraya kat Kroh & Kampung Betong kat Thailand...
Umah sedara mara atuk..
Tapi dah 2x raya plam tertangguh ..
Sebabnya keadaan keselamatan...
Xper lah...
Gi Baling pun ok...
Bileh main air sungai belakang umah Tok Teh.
Ok...sambung lagi citer raya esok lak.





2 comments:

  1. Selamat Haro Raya juga untuk Sis..
    Terima kasih sudi membaca diary kiter

    ReplyDelete