Wednesday, 7 June 2017

TEH O AIS LAICI

Minuman Iftar aku ngan mak aku semalam...
Nama air ni...
Teh O Ais Laici Terkujat...
Hahaha...
Napa ada Terkujat???
Sebab Pucat macam orang terkejut...
Teh O Ais Laici Penakut pun boley...
Sebab pucat lesi macam orang takut...
Kikikiki....



 Sebenarnya Air ni jadi Terkujat sebab aku la...
Hahaha....
Sebab mak aku dah buat Teh O Laici tu warna dia dah pekat dah...
Pastu mak aku isi ais kiub tu dalam gelas..
Mak aki dah pesan jangan tuang dulu air teh tu..
Tunggu dah nak azan baru tuang air tu..
Aku dah ikut apa yang mak aku cakap...
Tapi naper jadi begitu...???? tanyaku kepada mak aku
Haaa....ini jawapannya.......
Dah ais kiub tu mak aku masauk dalam gelas awal- awal...
Maka ais tu makain cair dah jadi ½ gelas air kosong...
Bila dah nak azan...akunlak terus tuang air teh O Laici ...
Memang tuang ciputbjerbpun dah penuh la gelas tu...
Sebab ½ lagi tu ais yang cair dari kiub tu
Dah tu...akan aku nak buang lak air yang dah tuang...
Minum jer lah air terkujat pun...
Mak aku cakap sepatutnya aku buang dulu air yang cair tu...tinggal kiub ais jer...
Baru tuang Teb O Laicinya...
Mmmmmm.....mana aku tahuuuuuuuuu
Bukan salah akubla kan...??
Mmmmm...tapi lepas habis minum gelas yang pertama tu...
Bila tuang sula Air Teh O Laici yang baru..
Haaaa...baru lah warnanya warna Teh O yang cantik...
Tapi dah tengah makan nasi...
xkan nak benti untuk snap pic lak..
Dah la tengah sedap makan...
Makanya kekallah pic Air Laici Terkujat jer..
Nanti kiter buat lagi yer..
Tengok mak aku buat sempoi jerk...
Tapi mak aku la yang buat..
Heeeee

TEH O AIS LAICI
2 uncang teh( uncang untuk teko)
Kalaubada teh perisa laici lagi baik
1 liter air panas baru memdidih..
( ¾ kettle jar saiz 1.8L)
7 sudu gula
1 tin laici
ais

1. Rendam uncang teh dalam air panas baru mendidih..Biar warna lebih gelap sebab nanti nak campir ais
2. Campurkan kan gula
3. Campur juga air dari tin laici dalam teh O supaya rasa Teh O Laici..Biar suam
4. Isi kiub air dan isi laici dalam gelas dan tuang air Teh O Laici tadi..
5.. Tunggi azan maghrib dulu baru minum...
      Hahahaha....yang ni aku yang tambah...kikiki
Jangan lupa doa buka puasa...
Yummmy...

Laici yang mak aku guna...
Brand Giant..
Buah Laicinya besar.- besar..
Whole size
Aku suka laici yang bolat- bolat gumuk camni..
Bila kunyah mmmmm juicy
Kalau yang tin warna merah tu aku x suka sebab iso dia dah la koyak- koyak....
Kecut....x rasa jiucy..
Ish..
Ustazah pesan x baik ngutuk makanan...
Astaghfirullah....
Mak Ismail bagi dah lama..
Tapi mak aku simpan nak makan bulan puasa...
Supaya pahala untuk mak Ismail lagi banyak...
Bagi makanan pada orang yang berpuasa...
Hahahah...boleh ker camtu...?
Apapun TQ mak Ismail...


 Haaa... kan dah cakap isi dia bolat- bolat...
Gumuks...
Juicy...
Mmm...dah suka tu semua nampak yang baik jer lah kan...
Kikiki....tu ayat standar mak aku tu...
Asal aku memuji sesuatu...
Mak aku mesti guna ayat sentap tu..
Hihihi....


TIPs Simpan Laici:

Laici yang dah buka tin...
Kalau dibiar dlam tin lama- lama akan ada rasa tin pada air dan buah laici tu..
So......
Jika x habis masukkan dalam botol @ bekas kaca...
Baru simpan dalam peti ais
Kalau dah xde sangat...
Nak senang...
Masukkan jer dalam plastik ...ikat
Simpan dalam peti ais..
Kalau x tau bila lagi nak makan...
Frozenkan...
Nanti nak buat air..
Masuk jer yang beku2 tu..
Lagi sedap..

PALING X BOLEH BLAH...
Pernah order air laici kat kedai makan..
Seduttt jer...
Uweks....bau tin karat
Bau dan rasa dia hanyir semacam..
Hanya orang yang dah pernah kena jer yang tahu
Dah pernah camtu..
TAPI....
Kalau kat mamak xdeblak camtu..
Ok jer..
Mak aku cakap mungkin tin laici tu baki yang dah beberapa hari dan dibiar dalam tin..

So..ibu- ibu
Bapak- bapak...
Adik mannis...
Yang kerja buat air kat kedai makan tu..
JANGAN simpan laici yang dah dibuka dalam tin yer..
Sekian....nak sambung tidur...
wassalamu...
Assalamualaikum...!!!!


2 comments:

  1. Hi cella selamat berpuasa..suka baca blog awak..auntie mas nih..pandai mak awak masak..kirim salam yek..hehehhe

    ReplyDelete
  2. Hi aunty Mas..
    Selamat berpuasa juga untuk aunty..
    Nanti kiter sampaikan salam tu..
    TQ tau...suka baca blog kiter
    Alhamdulillah....

    ReplyDelete