Thursday 8 June 2017

SINGGANG IKAN SEKOR + BENDI 5 BATANG

Singgang Ikan Sekor + Bendi 5 Batang...
Haaa... rare x menu ni...
Kikikiki....

Singgang Ikam Sekor + Bendi 5 Batang ni lauk untuk iftar semalam....
Request dari aku...
Sebenarnya tekak aku pahit...
Perut rasa x sedap...
Macam nak demam tapi x demam pun...
Kelmarin tu masa mak aku masak Sambal Ikan Sekor tu dah rasa pahit dah tekak aku...
Semalam lagi rasa pahit...
Rasa cam nak makan Asam Rebus Ikan Puyu dan Haruan yang nenek masak...
Sedapnya kuah dia..
Asam Rebus Ikan Haruan yang nenek tu sedap sangat...
Tapi mana nak cari Ikam Puyu dan Haruan tu...
Bila cakap kat mak aku...
Mak aku cakap kalau asa jual Ikan Puyu dan Haruan pun mak aku xmo beli...
Huwaaaaaa.....!!!!

Pastu request nak makan Singgang Ikan lah...
Macam mak aku masak masa kakak demam hari tu...
SINGGANG TUMIS IKAN TONGKOL kat sini...
Tapi aku dah pesan kat mak aku xnak pedas sangat..
Tapi nak masam- masam skit..
Nak hirup kuah...
Nak feel Asam Rebus Ikan Haruan..
Hihihihi...dahsatkan selera orang puasa..
Ngalahkan Dak Aqil yang naru belajar puasa tu...

Makanya mak aku pun masak Singgang Ikan Sekor + Bendi 5 Batang ni..
Haaa....nama tu sebab memang guna ikan sekor jer...
Bendinpun 5 batang jer...
Sebab just nak makan berdua jer ngan mak aku...

SINGGANG IKAN SEKOR + BENDI 5 BATANG
1 ekor ikan macarel
1 asam keping
5 batang bendi
1 sudu teh garam
½ sudu teh gula

Bahan Tumis:
1 batang serai
½ bawang besar
1 bawang putih
4 hiris kunyit
4 hiris lengkuas
4 hiris halia
5 cili padi

1. Panaskan minyak
2. Tumis semua bahan tumis
3. Bila sudah harum masukkan 3 cawan air
4. Masukkan asam keping,garam,gula dan masak hingga memdidih..
5. Masukkan ikan dan bendi..
6. Masak lagibanggaran 5 minit dan siap


Ikan Sekor..
Polland Macarel...
Kerat 3..


 5 batang bendi...kerat kepala dan ekornya




Bahan tumis...


 Panas sikit minyak


 Tumis bahan tumis


Masukkan 3 cawan air dan biar mendidih..
Tambah asam, garam,gula dan cili padi


Bila mendidih baru masukkan bendi dan ikan..
Sebelum masuk bendi mesti masuknasam keping dan biar mendidih dahulu supaya bendi x berlendir.

Masuk pula ikan dan masak anggaran 5 minit..
Bila mata ikan terjojol ...itu tandanya isi ikan sudah masak..
Tutup api dan siap..

*** Lauk ini lebih sedap jika dimasak beberapa jam sebelum makan supaya kuahnya menyerap semua rasa herba..


No comments:

Post a Comment