Saturday, 17 June 2017

SARDIN MASAK ASAM PEDAS

Sardin Masak Asam Pedas...
Lauk iftar hari apa dah ntah...
Aku pun dah lupa..
Malas nak check kat detail pic tu...



Sardin ni mak aku panggil Ikan Kurung..
Hahahaha....kurung dalam tin...




Mmmm...mak aku citer dolu- dolu kat  kampung nenek hampir setiap rumah ada ikan kurung...
Termasuk umah nenek..
Ikan kurung tu mak aku cakap bukan ikan sardin..
Tapi mak aku kata tu ikan dari sawah..
Ikan puyu..haruan..keli dan sepat..
Mak aku cakap masa tu arwah atuk rajin tahan bubu,lukah dan tahan taut..
Taut..??
Taut tu apa..?
Haaa..mak aku cakap taut tu macam batang pancing saiz mini la..
Malam- malam atuk akan pasangkan umpan cacing atau anak katak kecil pada taut tu dan pacakkan taut tu banyak- banyak pada tebing sawah padi atau parit..
Pastu esok pagi atuk akan pergi periksa setiap taut tu..
Mak aku kata kalau yang umpan cacing biasanya akan dapat ikan puyu dan keli..
Yang umpan anak katak plak mak aku kata akan akan dapat ikan haruan..
Haa...umpan cacing dan katak tu..
Mak aku cakap nenek memang xakan makan ikan yang ditahan dengan umpan katak!!
Ikan yang atuk dapat tu mak aku aku cakap ..
Kalau yang dah matinneneknakan siang dan jadikan ikan kering..
Yang masih hidup mak aku kata nenek akan kurung dalam tempayan besar..
Bila air tempayan tu dah keruh..nenek akan ganti air bersih semula supaya ikan tu dapat hidup lama
Ikan tu akan jadi stok lauk berbulan- bulan..
Jika nak masak kari nenek akan tangkap jer dalam tempayan dan siang...
Kalau nasib baik mak aku kata akan dapat ikan haruan yang ada telur dalm perutnya..
Mak aku citet telur ikan tu mak aku ngan Achik akan cucuk pada lidi kelapa macam sate...Pastu masa nenek masak guna dapur kayu..telur ikan tadi dibakar..
Huh....walaupun aku bukan hidup zaman tu tapi aku boleh bayang ooo...
Sebabnya time balik kampung memang nenek selalu guna dapur kayu untuk bakar ikan...atau bakar ayam...
Pergh dia nyer bau asap masa bakar ikan or ayam tu....
Feel kampung giler do...!!!

Ops....
Sebenarnya nk citer pasal ikan kurung jer...
Dah jadi citer lain dah..
Haaaa....cam gak kalo nak google poko teratai..
Nanti mesti melalut klick sampai  citer Korea bagai....sampai kuar topic..
Hahahaha....
Itulah baik buruknya kemajauan IT..
Haaa...dah terpengaruh karangan fakta BM la pulakkkk...
Ok..ok...
Jom sambung Asam Pedas Sardin


ASAM PEDAS SARDIN...mak aku
1 tin kecil sardin
5 batang bendi(kalau suka)
1 sudu asam jawa + 2 mangkuk air
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 tangkai daun kesum( kalau ada stok)
2 sudu minyak

Bahan Blend:
10 cili kering- gunting &rebus
1 bawang besar
2hiris lengkuas
1 batang serai


1.Panaskan minyak dan tumis bahan blend hingga garing dan naik minyak


2. Resipi ni cukup untuk guna sardin tin kexik atau tin besar


3. Masukkan sardin dengan sosnya aekali


4. Tambah asam,garam,gula dan tomato buah..
Jika guna bendi tunggu kuah mendidih baru masukkan bendi supaya x berlendir


5. Bula kuah mendidih perlahan api dan biar beberapa minit supaya naik minyak dan kuah cantik...Masukkan daun kesum dan angkat dari dapur

No comments:

Post a Comment