Wednesday 7 June 2017

SAMBAL IKAN SEKOR

Sambal Ikan Sekor..
Lauk Iftar semalam...
Hari Selasa..
Haaa....kalau kat Kedah top Laksa Ikan Sekoq...
Tapi ni kat umah aku Sambal Ikan Sekor..
Sebab aku lahir kat Key El...xleh nak sebut sekoq
Tapi nenek  aku pun x semua perkataan bunyi utara...
Agar- agaq memang mak aku sebut agaq-agaq...
Kalau air...nenel aku sebut air juga..
xdelah bunyi ayaq..
Ramai orang kampung nenek pun cakap macam nenek..
Hee...kan mak akau pernah citer nenek moyang we  all dolu asal dari Pattani..
Dolu kan Kedah, Perlis,Kelantan adalah negeri naungan Siam yang kena hantar ufti Bunga Emas tu..
Haaaaa ..bab Sejarah...aku xleh lawan mak aku ar...
Sebab tu setiap tahun mak aku mesti bawa gi macam- macam muzium dan opkosnyer Muzium Negara la...
Sampai aku dah boleh hafal barang dan sudut dalam Muzium tu..
Termasuk replika Bunga Emas yang menjadi ufti untuk kerajaan Siam..
Pic Bunga Emas tu ada aku snap KAT SINI...


Sambal Ikan Sekor ni..
Jangan x caya cili padi yang hijau banyak tu maknakubmakan macam makan sayur jer..
Krup..krap..krup..krap mak aku kunyah..
Sebenarnya Sambal Ikan Macerel...
Polland Macerel..
Aku tau nama ikan tu pun sebab ada tulis kat tanda harga ikan tu...hihihihi..
Ikan dia macam Ikan Selayang..tapi lebih besar .
Haa..ikan Selayang memeng aku kenal sebab mak aku selalu beli ..terutama jika nak buat Kuah Laksa
Aku namakan Sambal Ikan Sekor sebab memang mak aku masak sambal tu hanya sekor ikan jer..
Sekor ikan dipotong 2...
Mak aku beli 3 ekor...
2 ekor digoreng
Sekor jadi sambal...
Pun masa berbuka x habis pun..
Tapi mak aku cakap habis..
Sebab masa sahur mak aku guna baki sambal da ikan goweng tu dijadikan perencah buat Nasi Goreng untuk sahur..



Tapi bukan mak aku jerasak Sambal Ikan Sekor..
Rupanya Achik post pic kat Family Group ..
Katbumah Achik pun ada Ikan Seketul Masak Cuka..
Hahaha....
Achik cakap nenek yang masak Ikan Seketul Masak Cuka tu...
Tapi kat umah Achik ada Mee Goreng Dak Aqil...Kuih Tepung Bungkus...lauk Udang..Ayam..dan Ikan Seketu Masak Cuka..
Mmmmm....sedapnya Ikan Masak Cuka...
Nenek ada buat IKAN HARUAN MASAK CUKA kat sini...
Mak aku pun pernah  masak guna ikan selayang IKAN SELAYANG MASAK CUKA....versi mak aku...

Mak aku cakap masak sambal ni sekor jer ikannya sebab hanya aku ngan mak aku jer nak makan...
Sorang sekerat...dah...
Sahur bukan sapa nak makan nasi sangat pun..
Tiap- tiap tahun mak aku masak macam- macam menu yang berubah setiap kali  iftar dan sahur..
Tapi tahun ni xde dah..
Sahur ...aku ngan abang akan makan cornflkae ngan susu ..
Kadang Nasi Goreng or Roti jer
Mak aku cakap sebab penat sangat tahun ni..
Tunggu minggu depan baru mak aku nak masak special sikit sebab aku dah sekolah..
Selalu kalau hari aku sekolah..
Petang lepas mak aku amik aku..
Aku akan request nak makan apa yang aku suka..
Yessss.... x sabar nak tunggu minggu depan..
Hihihihi...
So hari ni redho jer lah makan
Lauk Sambal Ikan Sekor..
Ikan Goreng...
Sayur Kobis
Agar- agar Bandung Lagiii...
Air Sarsi Lagiiii
Tapi kita kena berayukur..
Kannnnn.....

SAMBAL IKAN SEKOR...mak aku
1 ekor ikan maceral
2 sudu minyak
½ sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 asam keping kecil

Bahan Blend:
3 cili merah
5 cili padi
1 bawang besar

 1. Garam kunyit ikan dan goreng garing..
      Ni pic ikan goreng dah tinggal 2.
      Sebab sekor dah masak sambal


 2. Bahan nak blend...
      Cili mereh
      Cili padi
      Bawang besar

3. Panas minyak dan tumis bahan blend hingga naik minyak
4. Tambah asam,garam dan gula..
5. Masukkan ikan goreng..

 6. Tabur daun sup dan cili padi hijaubyang dipatah- patahkan


Pic mak aku ngah prepare nak wat Kobis Masak Lemak...
Tapi ni jerbpic yang sempat...
Yang lain dah xsempat sebab masa ni dah beberapa minit jer lagi nak azan..
Mak aku siapkan sayur..
Aku bentang paper atas meja..
Bawa air...gelas...lauk kat meja...
Baru jer tuang air dah azan..
Sepatutnya sebelum azan masa berdoa..
Tapi semalam miss sebab mak aku baru masak..
Rushing....





No comments:

Post a Comment