Tuesday 13 June 2017

PUDING KRISTAL JELLY

Puding Kristal Jelly ..
Bersama  kuah Susu Cair...
Mmmmm...walla..!!
Sejuk..
Manis...
Masam- masam sikit...
Lemak berkrim...
Mmmmm...dap mmmm...
Dessert untuk iftar



Kristal Jelly
Rasberry  flavour..
Sweet & Sour...
I like it...!!

Sejuk- sejuk ..
Mmmmmm....
Cuma yang hari ni mak aku masak keras sikit...
Kalau lembik lagi feel ar makan ngan susu
Ada sebab mak aku masak keras sikit....


 Sebenarnya mak aku masak Kristal Jelly ni...
Untuk bekal kakak balik kolej...
Mak aki kata kalau masak lembik memang sedap makan ngan susu..
Tapi kalau nak buat jamuan @ bekal mak aku cakap kena masak keras sikit..
Kalau lembut sangat nanti bila potong ia akan berair..
Kalau nak makan sendiri xper...
Kakak nanti kan nak makan ngan kawan- kawan waktu iftar..
Kalau jelly tu lembut berair...
Goli ar nak makan..
Hihihi...

Mak aku cakap buat Kristal Jelly ni untuk kakak sebab cepat dan senang...
Guna jelly Nona Segera jer...
Ala...mak aki cakap kalau dessert kat hotel pun guna jelly segera jer pun...macam- macam flavour..
A..aaahh kan..
Aku pun baru terfikir...
Patut la kalau hi tea kat hotel pun jelly cam ni banyak...
Selalunya Rasberry...Honeydew bagai...
Tapi kalau hi tea kat hotel aku suka tengok slice cake dan pudding yang cantik- cantik dan cute sangat..
Nak- nak lagi kalau pudding dalam gelas comel tu..Memang creative ar dorang hias...


PUDING KRIATAL JELLY NONA
1 kotak kristal jelly Nona
2 ½ cawan air
Susu cair

1. Masak 2½ cawan air hingga mendidih..
2. Perlahankan api
3. Campurkan dua- dua  serbuk jelly dan masukkan perlahan- lahan dalam air mendidh perlahan dan kacau hingga larut
4. Masukkan dalam acuan dan sejukkan


 Mak aku guna Rasberry flavour..
Sebenarnya aku yang nak flavour tu..
Heee


Cara masak ada kat belakang pack tu..


Ada dua bungkusan dlam tu..
Serbuk jelly dan  garam buahan...
Macam dalam pack serbuk dadih juga..


Ni maknaku cakap just masak air dalam kettle jar..Pastu sukat 2 ½ cawan...
Kalau kat belakang pack tu tulis 2 cawan jer..
Mak aku cakap kalau 2 cawan lagi keras la puding tu..
Tapi tu resepi kalau nak guna acuan besar kot..


1 kotak tu dapatb1 bekas plastik tu untuk kakak bawa bekal...
Yang dalam gelas tu 1 jer...
Untuk aku jer...
Selalu mak aku buat dalam gelas ..
Mak aki cakap kalau guna gelas dapat 4 gelas..
Tapi bukanlah

4 comments:

  1. Lpastu kuah susu cair tu tak masak ke? Just macam lepas siap masak puding jelly tu just ltak susu cair tanpa masak j la?

    ReplyDelete
    Replies
    1. yuppp...
      kiter makan camtu jer..
      Susu cair terus dari tin...
      Tapi mak kiter selalu tambah sikit garan dan sikit susu pekat dalam susu cair tu nk kasi lemak dan manis..
      Kiter just siram susu cair terus dari tin jer..sbb kiter x suka manis sgt..
      hee

      Delete
  2. T.kasih kongsi resepi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama- sama..
      Mak kiter yang masak...
      Baru ni mak.kter wat puding kristal ni ala Sandae Cup macam kat KFC...

      http://namakucell.blogspot.com/2019/05/kristal-jeli-nona-ala-sandae-cup.html?m=1

      Delete