Friday, 16 June 2017

NASI ULAM UTARA- HANYA PADA BULAN PUASA

Nasi Ulam Utara...
Untuk iftar mak aku
Mak aku cakap kalau kat kampung nenek memang femes ar Nasi Ulam ni..
Tapi Nasi Ulam ni orang hanya buat pada Bulan Puasa..
Naper ek..??
Haaa...mak aku pun xde jawapan
Mungkin sebab nenek moyang dolu hanya buta pada bulan puasa jer  kot



Mak aku cakap nenek memang akan buat setiap hari
Tu kalau kat kampung la
sebab kat kampung banyak ulam keliling rumah nenek jer
Macam-macam pucuk ulam ada


Mak aku kata tu kalau nak bagi alasan la..
Hahaha...s
Sebab kalt mana pun boleh jer buat Nasi Ulam ni
Mak aku cakap nk buat Nasi Ulam ni bukan nak guna banyak pun ulam tu
Cukup serba setangkai atau sehelai jer..
Bila campur akan jadi banyak


Sama juga macam tahun lepas,
Mak aku cakap pucuk ulam ni achik cleaner tu yang tolong petikkan untuk mak aku
Bezanya tahun lepas achik Sariah yang tolong kutip daun tu untuk mak aku
Kali ni mak aku cakap acik Sabariah yang tolong kutipkan pucuk tu untuk mak aku..


NASI ULAM

Bahan Tumbuk :
1batang serai-hiris halus
2 hiris lengkuas muda 
2 hiris halia-anggaran 1 cm
2 biji bawang merah
sikit belacan(anggaran 1/2 sudu teh)
10 biji lada hitam
sikit garam

Bahan lain:
1 amngkuk nasi( biarkan sejuk sedikit)
1 limau nipis( untuk perah)
1 sudu kerisik(untuk gaul nanti)

Ulaman:
(Sebarang pucuk ulam yang boleh dimakan
Lagi banyak jenis daun lagi bagus)
Untuk hari ni daunnya:
1 tangkai  pucuk mengkudu
1 tangkai pucuk belalai gajah
1 tangkai pucuk daun kari
1 tangkai pucukjambu
1 tangkai pucuk kelat paya
tangkai pucuk samak(pucuk daun salam)  
1 tangkai pucuk mempelam
1 helai pucuk limau purut
1 kelopak bung kantan
3 helai pegaga
  
 

Pucuk-pucuk ulam untuk nasi ulam..
Haaa...jangan hengat kat Key El xde pucuk ulam yer..
Mak aku cakap kat mana pun ada jer daun-daun yang boleh diamkan ni..
Cuma nak kena pandai pilih la..
Kalau yang rajin tanam pokok bunga ,
Mak aku cakap banyak jenis pokok pudng yang pucuknya boleh dimakan..
Lagi pun mak aku cakap dolu-dolu nenek cakap kalau bulan puasa semua pucuk boleh makan..
Mmmm...betul ker..??

Tapi mak aku cakap pucuk yang mak aku amik tu semua memang selamat dimakan
Haa...mak aku cakap kalau rasa x condifent sebelum makan baca dolu ayat ni..
Hee...ayat bismillah ni memang aku selalu dengar mak baca setiap pagi masa buka pintu rumah nak kuar..


Ikut putaran jam....
Yang hijau panjang atas sekali tu pucuk mengkudu
Yangn 4 helai tu pucuk jambu
Yang paling banyak daun tu pucuk samak a.k.a daun salam
Yang 2 helau warna purple gelap tu pucuk mempelam
Yang hinau muda kurus-kurus tu pucuk belalai gajah
Yang pink tu pucuk kelat paya
Yang bolat-bolat tu pegaga air
Yang ramping macam nombor 8 tu pucuk limau purut
Yang pink hijau tu bung kantan kurus
Yang hijau muda kat tengah tu pucuk kari
Haaa..ni semua sebab malas install semula pic art untuk edit..


Semua pucuk tu dibersihkan dan dilap kering
Gulung kemas-kemas...
Pepandai la adjust bagi daun yang kecik-kecik letak dlam.
Daun yang lebar diluar untuk cover line daun kecik ..
Tengok mak aku wat..ala senang kacang jer....
Tapi kalau aku buat mau bersepai ni...
Ala..pastu ikat langan getah
Kikikiki...

Hiris halus-halus macam bunga rampai


Tapi ni mak aku yang hiris..
Kalau aku hiris lagi halus ni..
Lah sangatttt...!!
Hihihihi..
Ni bahan tumbuk...

Gaul bahan tumbuk dan ulaman pad nasi yang sudah disejukkan.
Jangan gaul ngan nasi panas...nanti ulam tu jadi hitam sebab melecur


Gaul kuga sedikit kerisik kelapa..
Kalau ada ikan masin goreng ,hancurkan isi ikan masin dan gaulkan juga bersama

Tapi ada satu nak bagitau...
Aku xleh nak komen rasa Nasi Ulam ni
Sebab aku x makan pun..
Aku x rasa nak mkan..
Lum rasa nak cuba..hehehe
Hanya mak aku yang haiskan semua Nasi Ulam tu...
Tu taste orang dewasa jer kot
Hahaha..
Mak aku masakkan Spaghetti Bolognese untuk aku
Bila semak balik entri Puasa tahun lepas pun sama
Rupanya masa mak aku buat Nasi Ulam masa bulan puasa tahun lepas...
Memang mak aku masak spaghetti bolognese juga untuk aku
Tersama la pulak...
NASI ULAM,SPAGHETTI BOLOGNESE...kat sini....

No comments:

Post a Comment