Sunday, 4 June 2017

BIHUN SUP BEBOLA AYAM- IFTAR KE-8

Hari ni dah Ahad...
Dah 10 Ramadhan...
Ops...cikgu cakap ejaan baru ialah Ramadan..
Mmm....boleh ker camtu...
Sebab ejaan jawi sebut Ramadhon .
Mmm...


Bihun Sup Bebola Ayam..
Untuk iftar hari Sabtu 8 Ramadhan..
Menu sempoi jer..
Tapi aku suka aangat..
Aku paling suka chicken ball maknaku buat
Kalau chickenball yang beli tu akubmakan juga tapi kalau mak aku buat aku rasa lagi sedap dan kuah dia mesti rasa manis yang sedap..
Bukan manis macam pengat tu..
Manis sup la...


Mak aku x masak nasi pun hari Sabtu
Sebab dah makan bihun sup ni kenyang giler..
Seperiuk penuh mak aku masak Chickenball Soup ni..
Masa iftar makan ngan bihun...
Masa sahur mak aku masak Nasi Goreng dan hirup chickenball soup ni sorang semangkuk..
Penuh chickenball do...!!
Suka sangat....!!!


Ni Achik post by whatsApp
kat Family Group
Achik sajer jer layur kat aku sebab Achik tau aku hantu ngan petai..
Huhuhuju. ..sedapnyer petai...
Tahun ni pokok nenek x tahu lah ada petai x tahun ni sebabb lupa nak tanya nenek..
Tahun lepasasa Raya Puasa tu  pokok petai nenek lebat sangat buah
Puas makan sambal petai...
Every day petai !!!
Sampai nenek upah orang panjat pokok petai dan jual buah petai tu sebab banyak sangat x termakan...
ADA CITER PETAI TU kat sini...
Rindunya kat Petai banyak- banyak tu..
Hahahaha...


Achik post menu iftar umah Achik...
Sambal Petai Cili Api macam nenek selalu buat..
Apa lagi ntah tu..
Yang pasti dalam pinggan tu Nasi Ulam
Sebab bulan puasa setiap hari nenek akan buat Nasi Ulam..
Tahun lepas nenek puasa kat KL beberpa harin memang nenek buat Nasi Ulam
Tapi mak aku ngan nenek jer yang suka..
Hehehe...sebab tu makanan nostalgia nenek..



Tengok jer menu Achik tu sebab bukan boleh gi makan pun...
Nun jauhhhhhhhh.....
Makan jelH Bihun Sup Bebola Ayam ni
Berdua ngan mak aku...
Mak aku masak Bihun Sup Bebeola Ayam..
Agar- agar Bandung
Air Tebu...

BIHUN SUP BEBOLA AYAM..mak aku
½ paket bihun- celur
1 bawang besar- cincang
3 bawang putih- cincang
3 hiris halia
1 batang carrot- potong bunga
1 pokok daun aup daun bawang
2 sudu rempah soto
garam
3 sudu minyak

Bahan Bebola Ayam:
2 keping dada ayam +- 1 mangkuk isi ayam
½ cawan tepung ubi
1 sudu teh lada sulah

Buat Bebola Ayam dulu:



1. Blend isi ayam..guna blender kering..guna teknil pulse..

2. Gaul isi ayam blend dgn tepung ubi dan lada sulah dan uli hingga sebati

3. Bulat2kan sebesar fishball..
Siap untum dibuat sup..

*** Jika nak simpan lama untuk kegunaan kemudian...JANGAN gentel ..tapi simpan doug dalam plastik dan frozenkan..nanti nak guna ...defross dan baru digentel..
Step by ztep boleh tengok
HOMEMADE CHICKENBALL SOUP kat sini...

CARA MASAK SUP
1. Panas minyak dan tumis bawang serta halia
2. Masukkan rempah soto tambah 5 caaan air..
3. Masuk carrot dan biar mendidih
4. Bila mendidih baru masukkan bebola ayam dan masak hingga bebeola timbul..
5. Sesuaikan rasa

Siap dan boleh dimakan bersama bihun...mee...spaghetti...pasta...atau makan dengan Nasi Goreng waktu sahur..

Mmmmmmm...dap  mmmmm

No comments:

Post a Comment