Monday, 5 June 2017

AYAM PANGGANG & KENTANG GORENG..IFTAR HARI KE -9

Ayam Panggang & Kentang Goreng..
Whitout coleslaw..
Hahaha...kira x seimbang la xde sayur..
But...
Who care...??
Hehehe ...iftar semalam...Ahad
Iftar hari ke 9...

Sebenarnya Ayam Panggang ninnak makan ngan nasi....
Tapi beras Habisssssss...!!!
Hihihi...
Dah petang ...sapa yang nak gi beli beras...
Puasa- puasa lak tu....
Abang xde lak tu..
Kalau abang ada opkos abang yang kena gi beli...
Aku..??
Memang x la....
Makanya makan ngan Fries je lah....
Pun bolehhhh...!
Sib baik fries ada stok..


Ayam Panggang ni mak aku cakap laul yang senang sebab ...
Gaul ayam ngan perncah...
Masul dalam oven...
Biarkan oven yang menyudahkan kerjanya...
Hahaha...penderaan kepada oven...
Selalu rice cooket jer kena dera...
Kena buat macam2 kerja memasak..
Mmm...malang la kalau jadi rice cooker dan oven kat umah aku...
Nasib lah ...
Sebenarnya mak aku selalu masak Ayam Panggang..
AYAM PANGGANG ROSEMARY DENGAN KENTANG kat sini

SINI PUN ADA...
Haa...lagi 1 ayam Panggang rosemary ni memang jadi favourite kat umah aku..
Aku pun tahu masak ayam panggang ni...
Tahun lepas Projek KH pun memang aku masak Ayam Panggang Rosemary ni..
Haaaa...sampai cikgu KH aku pun cakap sedap..
Siap minta resipi lagii...
Ada aku citer  KAT SINI


AYAM PANGGANG KENTANG GORENG
3 ketul besar ayam (¾ ekor)
2 sudu butter

Bahan Tumbuk:
1 sudu rosemary
1 sudu teh garam
3 bawang putih

Bahan Gravy
1 sudu lada hitam
1 sudu tepung gandum
Sisa panggang ayam


1. Basuh ayam dengan tepung gamdum dan cuci bersih

2. Gaul dengan bahan tumbuk dan perap beberapa jam..Naknterus panggang pun ok..
Sapu sikit butter supaya ayam garing nanti


3. Pada dulang juga sapau butter supaya ayam xlekat


4. Masukkan dalam oven dan panggang suhu 200 selama 1 jam..Balik- balikkan sesekali supaya masak rata


5. Untuk gravy...sisa bekas panggang  pada dulang dicampur lada hitam tumbuk dan tepung gandum 1 sudu.
Tambah air panas 1 cawan kacau rata..
Masukkan semula dalam oven selama 5 minit hingga pekat..


6. Hidangkan gravy dengan ayam dan kentang..
     Siap...

No comments:

Post a Comment