Monday 19 June 2017

AYAM MENTEGA

Ayam Mentega..
Lauk untuk iftar hari apa dah ntah...
Tahun ni nyer iftar,
Haaa..cam pelik jer nak sebut Ayam Mentega..
Kan biasa orang cakap Butter Chicken..
Walaupun bunyinya omputih tapi mak aku cakap lauk ni bukan makanan omputih tau..
Mak aku cakap ni makanan dari India..
Hmmm...yer ker..?
Tapi kalau ngan amka kau ,malas ar nak lawan sebab mak aku ni suka study & explore bab-bab makanan



Butter Chicken ni antara lauk yang paling aku suka..
Abang..kaka pun suka..
Mak aku pun suka..
Abang lagi la..
Malam tu abang balik dah pukul 12 malam..
Abang tengok ada lauk Butter Chicken ni..
Abang makan nasi..
Patu pukul 5 ...sahur pun abang makan lagi nasi ngan butter chicken ni..
Haaa...aku suka giler pun aku dah x leh jalan time sahur..
Sahur aku x leh nak makan nasi time sahur..
Aku just makan roti bakar cheese jer


Kalau lauk Butter chicken..
xyah ada lauk lain...
Cukup 1 lauk ni jer sebab kalau campur ngan lauk lain nanti x feel...
Kena gaul gravy tu panas-panas ngan ngan nasi..
Mmmmmm...dap mmmmm


BUTTER CHICKEN
Bahan ayam:
2 keping dada ayam( dada dari seekor ayam)
1 sudu rempah kari
1 sudu tepung jagung/ tepung gandum
1 sudu teh garam
1 cawan minyak untuk goreng

Bahan Sos:
1/4 blok butter
3/4 tin susu cair
3 keping cheese(1/4 cawan)
5 cili padi
1kiub ayam

Bahan Tumis:
1 bawang besar
3 bawang putih
3 pelepah daun kari
10 cili padi cincang
Cam biasa...
Walaupun banyak kali masak
Bahan dia sama jer...

Cuma hari ni mak aku masak banyak..
Hiris cili padi,bawang dan daunkari amik daunnya jer


Gaul ayam ngan serbuk kari dan tepung jagung dan sikit garam..


Gaul rata dan biar sekejap



Goreng ayam hingga garing
Angkat


Dalam kuali lain panaskan mentega dan tumis semua nahan tumis hingga harum


Masukkan susu cair


BIar mendidih

Tambah ayam yang dah goreng


Cheese
Parut cheese...Boleh guna slice cheese..
Masak hingga cheese lebur dan kuah nampak pekat


Hidang panas-panas..

No comments:

Post a Comment