Saturday, 10 June 2017

ASAM PEDAS SALMON vs BURASAK FROZEN

Asam Pedas Salmon vs Burasak..
Menu Iftar mak aku semalamnyer..
Haaa...menu mak aku yer...
Aku...?
Aku makan juga Asam Pedas  dan Salmon Goreng
Tapi makan ngan nasi putih la....


Mak aku jer yang minat burasak ni...
Aku...abang memang x minat...
Wp x minat tapi biasanya aku makan jugabla satu..
Tapi yang ni memang aku x makan langsung...
Aku makan nasi kuah asam pedas..


Sebenarnya Salmon tu ada kepala dan ekornya..
Kepala dia mak aku masak Asam Pedas
Ekornya dan sedikit isinya mak aku goreng garing untuk aku..
Huh kulit dia yang sedap tuh...!!!
Garing....lemak....mmmmm
Isi dia pun aku lagi suka yang goreng dari asam pedas..
Cuma tahun ni mak aku dah xde masak Salmon Grill lagi dah untuk aku..
Puasa tahun lepas ada menu tu..
Sekarang dah x boleh...
Mak aku cakap sebab Salmon dah mahal giler dah....!!
Makan kepala dan ekor jer la..!
Huhuhuhu...



Selalu krpala salmon ni mak akuasak kari...
Aku pun suka kari
Tapi hari ni Masak Asam Pedas sebab mak aku cakap nak makan ngan Burasak...

ASAM PEDAS KEPALA SALMON
½ kepala salmon
4 sudu minyak
1 tangkai daun kesum
1 serai- ketuk
2 cawan air asam cair
Garam & sikit gula

Bahan Blend:
10 cilibkering
1 bawang besar saiz kecil
2 bawang putih
2 hris lengkuas
sikit belacan

1. Panas minyak dan tumis bahan blend hingga garing dan naik minyak
2. Masuk kepala ikan dan biar ½ masak
3. Masuk pula air asam jawa..garam..gula
4. Mask hingga kepala ikan hingga nampak matanya terjojol menandakan ikan dah masak
5. Perlahan api supaya kuah cantik berminyak dan tambah daun kesum..


Kepala Salmon frozen..
Haa...memang frozen la...
Malaysia mana ada ikan salmon...
Ikan dua alam ni.
Ops...bukan 2 alam la...
Mak aku cakap ikan ni menetas dihulu sungai air tawar kawasan pergunungan...
Kemudian berenang untuk hidup dia air yang masin...
Dah dewasa mereka berenang pula melawan arus pulang ketempat mereka menetasblalu bertelur dan selepas bertelur salmon akan mati..
Huhuhu...cian kan


 Bahan blend...Aku kenal semua bahan tu hokey..!
Cuma aku x masak jer...hihihi


Tumis kena spai naik minyak
Mak aku cakap kalau x naik minyak tu maknanya cili belum masak dan garing..
Kalu cili x masak nanti makan rasa dia x sedap dan perut boleh sakit woooo


Air asam jawa...mak aku juga yang ramas pakai  tangan...haaaa...tu namanya air tangan


Tapi jujurnya aku lagi suka kari ..
Kalu salmon la aku suka masak karu
Kalau ayam akunlagi suka asam pedas dari kari
Kalau daging sedap ..heee


Bukan Salmon jer frozen tau
Burasak ni pun memang versi frozen pun..
Ni burasak yang mak aku kirim pada kawan masa bulan April lagi...
Ada citerbpasal burasak ni pada entri 18 April 2017 haru tu..KAT SINI....


Tapi defross dulu sebab keras macam air batu dah...


Defross dalam 3 jam hingga suhu bilik..
Suhu bilik tu kira dh x sejuk la
Suhu bilik class tau..
Bukan suhu bilik yang ada air - cond yer..
Kikiki....


Pastu rebus..
Cam biasa mak aku akan guna multi cooker ni..
Hihihi...rice cooker la..
Rebus dalam 1 jam


Sejukkan...bukan sejum dalm peti ais...sejuk tu biar dah x panas la...suam- suam camtu


Buka pembalut luarnya dan siap untuk dihidangkan...
Mmmm...mak aku cakap untungvoreng yang hidup zaman tech...
Semua makanan boleh makan any time...
Orang zaman dolu nak  makan kena gigih mencari dan gigih memasak..
Orang sekarang nak makan petik jari jer..
Prak..prak..prak..!!!
Aku dah petik jari...x kuar pun makanan..
Hahaha...larikkkkk!!!!!!

No comments:

Post a Comment