Saturday, 10 June 2017

AIR SIRAP SELASIHKU SAYANG

 Air Selasihku Sayang...
Hahaha...tu nama yang mak aku bagi sendiri..
Nama dalam mykad dia ...Air Sirap Selasih
Hehehehe...


 Air Siral Selasih ni aku suka...
Cuma time nak minum tu kena sabar oooo...
Hahahaha....
Tengok mak aku minum sslamber jer...
Gulp...gulp...gulp... habis segelas...
Mmmm....bila cakap mak aku kata..
Memang lah lambat kalau minum sambil tapis biji selasih tu kat molot..
Alamak...betullaaaa...
Yang aku gi tahan x bagi biji selasih tu masuk molot memang advanture la nak habis segelas...
Tapi mak aku cakap cara aku minum tu bagus...
Mmm...naper bagus...?
Haaaa...mak aku cakap kalau kita puasa memang kita sangat dahaga...
Ketika terlalu dahaga mak aku cakap x bagus Kalau kita minum dengan gelojoh...
Tapi biasanya memang kita x sengaja akan minum dengan gelojoh pun ...
So... dengan bubuh biji selasih dalam minuman niembantu kita minum perlahan..
Hahahaha....kiranya biji selasih ni sekolahlan kiter ar...kikikiki...
 Tau ke biji selasih...


Ni la Biji Selasih...
Yang sebelah kanan tu
Yang hitam pekat tu biji selasih
Yang kanan hitam + putih tu biji chia..
Chia Seed dan Basil Seed is Differance..
Nampak sama tapi x serupa tau...
Haa...Chia Seed tu mak aku yang makan...
Tapibrupa dia hamoir sama..
Bila rendam pun rupa dia hampir sama..
Tapi memang selasih dan chia ni macam butter & marjerin la...
Serupa tapi x sama...
Hahaha...perbandingam pun amim mood raya..


Ni Biji Selasih dan mak aki ada campur juga Chia Seed ...


Versi yang direndam kembang...
Xde nampak sangat beza kan...
Cuma yang nampak putih sikit tu chia seed..
Hahaha...walaupun xde beza tapi 2 biji yang berlainan...
Macam kembar seeiras la..
Rupa sama tapi sorang putih macam Korea..
Sorang lagi macam aku...
Hihihi...
Korea pun bukan semua lawa pun...
Tetiba lak buat dosa kat Korea bulan- bulan puasa ni...

Kikiki...


 Sirap Selasih ni mak aku cakap dolu- dolu fofuler dihidangkan masa Bulan Puasa dan juga Hari Raya..
Tu kata mak aku la...
Tapi sekarang memang jarang giler ar nak jumpa...
Kat kampung nenek
Kalau gi mamak pun kalau nak order Air Sirap ada la....
Sirap Selasih ada ke...??



Aku suka Sirap Selasih yang mak aku buat...
Sebabnya sirap tu mal aku masak sendiri...
Mak aku selalu masak sendiri sirap ni..
Hari ni nyer pun sama juga
Ada cerita dan tips nak masak sirap yang cantik dan sedap....
Boleh klick  SIRAP SELASIH kat sini...

SIRAP SELASIH
½ kg gula
3 cawan air
10 cengkih
1 batang kulit kayu manis
3 pandan
2 daun limau purut
2 sudu teh perisa merah ros
1 sudu teh pewarna merah jambu

- Masak semua bahan guna periuk bersih..
- Masak hingga mendidih dan biarbagak pekat
- Bila sejuk simpan dalam botol bersama semua rempah ratus tu bersama...



PESAN MAK AKU:  ...

Campurkan 2 pewarna ni untuk dapat warna sirap yang menarik...
Kalau guna warna rose sahaja warna merah agak gelap...



No comments:

Post a Comment