Sunday, 4 June 2017

AGAR- AGAR BANDUNG

Agar- agar Bandung...
Nenek panggil ni Aqaq- aqaq..
Hahaha...tingat citer Mami Jarum..
Masa Apek menyamar jadi lelaki lembut...
Agak- agak tapi di sebut agaq- agaq..
Dia nak tiru cakap Penang...
Tapi orang Penang pun kalau agak- agak tu x la cakap agaq- agaq .
Bahasa utara ni kalau r jer yang jadi q..
Pagar jadi paqaq...
Cucur jadi cucur..
Tapi kalau  nama orang Tahir..
xde lak dorang cakap Tahiaq...
Hahahaha....
Mak aku pernah citer cikgu mak aku zaman sekolah rendah .
Mak aku cakap cikgu tu lelaki...
Mengajar kat Trengganu...
Pastu cikgu tu gi ziarah anak murid dia..
Mak murid tu rasa terharu dan cuba ambil hati
cikgu tu dengan cuba bercakap loghat Kedah...
Mak murid hidangkan air kopi dan mempelawa cikgu tu ..." Cikgu, minum la AYAQ KOPIAQ tu..."
Hahaha....aku yang dengar pun rasa lawaks  giler...
Kikikiki....
Sama gak cam citer lawak orang Trengganu ada kereta Kancil...
Anaknya 5...campur mak bapak jadi 7...
Camaner nak bagi muat kereta kancil tu...??
Haaa...jawapannya suruh mak dia lahir baby lagi sorang...
Supaya jumlah semua jadi 8..
Barulah muat sebab orang Trengganu sebut 8 tu "LAPANG"...
Hehehehe....wat a lawaks budus jap puasa- puasa ni...
Hilang stress...
Sambil gentel jem nanas...
Sebab minggu depan mak aku nak buat Tart Nanas..
So...tugas aku gentel jem dan simpan dalam tupperware... heeee


Agar- Agar bandung aku suka sebab warna dia pink...
My favourite colour ooooo...
Hehehehe...
Air Bandung pun aku suka sangat...
Tapi aku hanya suka Sirap Bandung yang buat ngan sirap dan susu jer...
Kalau Air Bandung yang versi Air Soda tu ...
Mmmmm....memang aku sangat x suka
X kisah lah susu pekat ke susu cair....
Resipi SIRAP BANDUNG kat sini....

Selama ni aku ingat Air Bandung...Agar- agar Bandung dan Mee Bandung tu sebab makanan tu asal dari Bandung, Indonesia...
Tapi mak aku cakap...
Sebenarnya makanan dan minuman ni bukan asal dari Bandung...
Sebalinya maksud BANDUNG tu ialah dua...
Dua jenis makanan atau minuman digabungkan..
Contohnya Mee dan Kuah..jadi Mee Bandung
Sirap dan Susu jadi Sirap Bandung...
Rumah kembar dua...
Yang dipannggi Semi D juga mak aku kata dipanggil Rumah Sebandung..
Mmmm...aku cakap sepatutnya mak aku ni kena kerja dan Dewan Bahasa dan Pustaka ni...
Hihihihu


Mak aku citer...
Kalau zaman dolu..masa mak aku masih sekolah macam aku....
Kalau Agar- agar dapat potong ngan pisau zig-zag nibkira A la...
Mak aku cakap kira hebat la...
Ish..ish...
Agar- agar Bandung ni antara yang fofuler la time puasa dan juga untuk hidangan hari raya...
Dolu mak aku cakap kuih raya dihidang dalam piring plasti  jernih tapi bewarna warni..
Piring tu mak aku kata cantuk macam kristal..
Ada yang merah jernih macam batu delima...
Ada yang hijau jernih macam batu zanrud...
Mmmm...camaner tu...??
Aku x boleh bayang la sebab yang aku tahu kuih raya orang hidang dalam bekas kuih..
Yer lah...mak aku lahir tahun 70- an...
Aku lahir zaman meleniun..
Tahun 2000- an...
Memang jauh beza la...
Kakak ngan abang yang lahir tahun 90- an pun dah x sama ngan aku...




Sebab nak feel agar- agar Bandung potong ngan pisau zig- zag tu...
Maka mak aku pun wat agar- agar ni dalam loyang sebab nak porong mgan pisau tu..
Hihihihi...gigih tul mak aku kalau pasal nak lenang nostalgia...


Sebab nak feel dolu- dolu juga..
Mak aku cakap kena guna agar- agar tali macam dolu..
Kalaau sekarang maknaku cakap orang biasa pakai agar- agar serbuk..
Lebih senang dan lebih kenyal...
Kalau agar tali ni kena pandai agak airnya...

AGAR- AGAR BANDUNG
¼ agar- agar tali
500 ml air( sukat guna 1 botol kecik air mineral)
½ cawan susu pekat manis
secubit garam
½ sudu teh pewarna sirap rose

1. Basuh agar-agar dan masak  dengan air hingga agar- agar larut
2. Tambah susu pekat dAn pewarna..
3. Tambah jug agara...
4. Tapis dan bekikan dalam loyang

** Pesan mak aku...
1 paket agar- agar tu boleh buat agar- agar 1 dulang besar..
Untuk loyang yang mak aku buat ni just gina ¼ agar- agar tu..


No comments:

Post a Comment