Monday, 26 June 2017

PAGI RAYA 2017

Hari Ahad dahhhhh..(ayat ni mmg tulis hari Ahad...tp x sempat nk story...bz...raya kannnn...)
So...hari Isnin dah raya ke-2.
Pun bolehhhhh la...
Story hr Ahad nyer...
Uittttttttt.....
Dah rayaaaaaa..
uitttttt........
Jom cepat siap- siap ..
Nanti lepas Solat Aisilfitri tetamu nak datang raya.....
Aku x gi surau...
Hehehe ABC


Ketupat nenek dh siap awal- awal...
Hari Jumaat lagi nenek dah buat beberapa kilo pulut dah...
Nenek kata sekarang zaman moden..
Orang boleh buat ketupat awal- awal..
Frozenkan...
Leh rebus & makan anytime..
Nenek cakap dolu- dolu kena tunggu pengumuman raya baru buat ketupat..
Dah la penguman tu pun nenek ckp xde bocor mcm sekarang..
Mmg suspen giler mak aku cakap..
Sekarang puasa dan raya nenek kata dah x suspender lagi dah..


Kuih raya pun dari mlm Sabtu lagi dah gotong royong susun ngan Dak Aqil ni..
Member semangat giler oooo...
Baru 6 tahun puasa 14 hari...
Bapakk arrr...
Kuat giler Aqil...
Proud you...!!!!


Pagi raya kat umah nenek...
Sarapan makanan raya la....
Ketpat Pulut..
HARI INI DALAM SEJARAH..
SEBAB SEJAK 23 TAHUN YANG LALU..
MAK AKU CAKAP wajib MASAK LONTONG PAGI RAYA...
Kenapa dah 23 tahun masak lontongtong??
Aku x tahu...
Tapi tahun ni mak aku x masak lontong..
Kenapa tahun ni x masak lontong..??
Pun aku x tahu...
Even nasi impit pun xde...
Just ada Ketupat Palas & Ketupat Daun Buluh jer
Kari Daging..
Ayam..
Serunding Daging...


Ketupat Palas making by nenek & mak aku..
Aku dah ready hidang untuk tetamu..
Time ni nenek..abang semua kat surau..
Solat Raya..
Aku kakak bz ar tolong hidang siap- siap..
Jap lagi lepas solat mesti tetamu akan datang raya....
Kena siapkan hidang sebelum tetamu sampai..
Exspecially sebelum kanak- kanak sampai..
Sebab rumah nenek dekat surau..
Nanti lepas solat tetamu akan singgah rumah nenek..
Kalau ikut rekod tahun- tahun lepas..
Dorang suka datang by group..
Haaa...sebab tu kena hidang siap- siap..


Kuih Raya...Ketupat..
Dah ready...
Hidang kat meja luar rumah jer..
Sebab kalau hidang dalam rumah pun..
Tetamu lebih suka maman kat kerusi luar rumah..
Dorang cakap sebab luar lagi berangin..
Open air...!!
So...kiter hidang kat luar...


Lauk- pauk pagi raya...
Ayam Merah..
Kari Daging..
Acar Timun+ Nanas
Papadom...


Nasi Tomato...
Mak aku cakap ni
Pengganti Lontong pagi raya
Setiap raya mak aku cakap kena masak hidangan berat...
Selalunya Lontong la...
Sebab lepas solat mesti teyamu tengah lapar..
Sebab mesti ada yang x sempat nak sarapan kat rumah sebab nak ngejar solat..
Rumah nenek xper la dekat surau..
Yang jauh mesti rushing sampai x sempat sarapan..
Nak lak yang family ramai..
Mesti semua balik..
Rebut- rebut bilik air.
Sampai x sempat makan...
Sebab tu kat umah nenek kena ada makanan berat...
Makanan berat tu like nasi ke...lontong ke...
like that la..
Bukan batu yg berat..
Hahaha...


Banyak mak aku masak Nasi Tomato..
Kata mak aku senang kerja masak guna noxxa Achik...

Ok...
Kuih...
Nasi Tomato..
Lauk...
Air Oren...
Dah siap sedia....
Mmmmm...apa lagi yer..??


Haaaa....pinggan...
tissu...
Air basuh tangan...
Pun dah ready bawah meja
Kat dapur pun dah ready pinggan dan air untuk topup..


Selalunya kanak- kanak akan sampai dulu..
Lepas dapat duit raya kat surau..
Tapi kena beratur panjanggg...
Yang x beratur xkan dapat..
Berebut la kanak- kanak beratur..
Sampai baby yang belum pandai jalan pun akan beratur..
Haha..abang or kakak dorang la dukung ..
Duit punya pasallll...!!!!
Aku tahu sebab...
Dolu masa sekolah rendah aku ngan Haikal  pun joint ar beratur kat surau...
Sebab lepas solat dorang akan kutip sumbangan duit dari orang dewasa..
Sesapa nk sedekah ..bagi la dalam tabung tu..
Nanti duit tu ada sorang akan kira dan +-x÷
Dengan jumlah kanak- kanak yang ada..
Selalunya zaman aku kanak- kanak beberapa tahun lalu...akan dapat sorang 5 henggit..
Mak aku katactradisi tu sejak zaman mak aku kanak- kanak..
Tapi mak aku cakap zaman mak aku  biasanya sorang dapat singgit jer..
Ikut nasib la berapa orang ramai derma dan bahagi ngan jumlah kanak- kanak yang datang..
Dorang akan datang umah nenek la..
Kat umah nenek kompom dapat duit raya..
Tapi opkos la sorang SINGGIT JER..!!
Hahaha...
Setiap tahun sorang singgit jer
Budak- budak x boleh bagi duit besar..
Hahaha...ayat standard..!!!
Ok..dah panjang lebar..tinggi rendah dah tulis...
Kiter stop dolu..
Pasni citer pasal tetamu datang lak...



Sunday, 25 June 2017

JOM ISI KUIH RAYA ......

Jom susun Kuih Raya..!
Hella...jom la susum Kuih Raya...!!!
Suara Aqil merayu- rayu mengajakku mengisi kuih raya dalam bekas kuih...
Mmmm...yer lah Aqil kan hanya ada abang sahaja...Haikal
Xkan nak ajak abangnya pulak..
Kannnn....


Aqil memang suka kerja kerja susun menyusun ni....
Kalau bab kuih lagi dia suka...
Pernah mak akunkirim buah strawberry untuk Aqil..
Achik cakap setiap hari Aqil merayu- rayu ibunya suruh buat Kek Buah Berry...
Sampai Achik warning mak aku supaya jangan lagi kirim buah strawberry...
Hahaha...

Lihatlah betapa excitednya Aqil susun kuih raya dalam balang tu...
Peristiwa ini berlaku malam semalam...
Sebelum Aqil..Achik..Pakcik dan Haikal balik Pahang...
Sebab tu Aqil nakkkk sangat isi kuih raya tu sebab esok pagi tu dorang dah nak bertolak balik Pahang...


Bersungguh- sungguh Aqil menyusun Kuih Raya...


Nak tuih...5...

1 masuk balang...
1 masuk molot....


Pastu Aqil suap lak kat aku...
Mungkin dak Aqil ni nak kurangkan rasa bersalah kot...
Hahahaha...



Ni kat umah Achik...
Kuih- kuih tu isi siap- siap dalam balang ...
Nanti nak bawa balik umah nenek...


Esok dah Rayaaaaaaa.....
Eh..bukan esok...
Dah pagi Sabtu...
Dah kira raya dah pun

Saturday, 24 June 2017

JUMAAT TERAKHIR RAMADHAN INI....

Semalam nyer citer..
Jumaat terakhir Ramadhan ini...
Pagi lagi lepas sahur nenek dah buka daun Palas...
Buka daun palas tu maksudnya kembangkan pucuk palas supaya senang nak bungkus ketupat palas..


Tengahari nenek dah mula buat ketupat palas..
Nenek siapkan bungkus pulut dalam daun palas kat dapur....


Aku lak tengah pasang langsir...
Kat rumah baruuuuu..
Heee.....seronok rumah baru dah siap....
Tapi xde lah nak raya kat rumah baru tu sebab belum ramai orang duduk ..
Raya mesti lah kat kampung...
Tapi nenek temankan sambil buat ketupat...
Sebab lagi 2 hari nak raya...


Dah siap buat ketupat..
Bawa balim rumah Achik...
Sebab kat rumah baru lum ada rice cooker..
Katbumag Achik rebus Ketupat guna periuk Noxxa....
20 minit jer dah siap...

Sebenarnya rebus ketupat tu awal sebab Pagi Sabtu Achik nak balik raya kat Pahang...
So...Achik nak bawa ketupat tu...
Untuk raya kat kampung...hari Sabtu la baru masak ketupat bagai...

Friday, 23 June 2017

DAH SAMPAI ....

 Iftar reramai
Alhamdulillah....
Dah sampai....
Baru sampai umah Achik la....
Belum sampai kampung...

Achik masak Ayam Pahang...


 Lala Masak Kuning..
Heee...xtau nama..


 Nenek bakar Ikan Siakap


 Sambai Petai....

Pakcik beli murtabak




Achik dah order  Ketupat Daun Buluh


 Buah Melaka Pakcik beli.

Lemang pun Pakcik dah beli untuk iftar

Iftar ramai-ramai kali pertama 2017
Apapun bersyukur dapat sampai dengan selamat...
Sebenarnya dari hari Selasa mak aku kena migrain lagi..
Mmmm...aku dah cakap soh makan ubat tapi mak aku cakap ubat dah habis
Hari Selasa petang gi klinik...
Doktor suruh mak aku buka puasa dan makan ubat...
Doktor bg MC pastu soh rehat
Hari Rabu seharian mak aku tido...
Aku pun cuti jugak la sebab xde sapa nak antar..
Abang cakap boleh jer abang hantar..
Tapi balik kena naik grab @ uber la
Huh...mak aku memang x kasi arrr...
Esoknya walaupun lum sihat lagi
Sib baik mak aku dapat juga drive balik Kedah...
Kakak masuk jer kereta terus hanyut sebab dah 2 malam kakak x tidur siapkan asignment..
Aku...?
Sepanjang jalan aku langsung x dapat lelapkan mata...
Aku kat sebelah mak aku...jadi tukang perhati je takut mak aku terlelap ...
Kejap- kejap aku urut belakang mak aku bila nampak mak aku mengantuk..
Beberapa kali juga aku tuang air dalam penutup botol celup lak ngan tissu bagi mak aku lap kat muka...
Kira basuh muka cara altenatif arrr...
Hahaha...xkan nk benti tengah hi way untuk basuh muka..
Kalau bulan x puasa mak aku mesti soh aku beli air pearl ..
ni dah puasa...
Tapi setiap R&R dan Hentian la mak aku benti untuk tido..
Mak aku cakap xleh nak tido sangat sebab panas...
yer lah setiap pokok kat R&R dan hentian sebelah pokok- pokoknya gondol baru lepas kena potong..
xde teduh..
Sampai Alor Pongsu dapat park bawah pokok lepas pam minyak..
1 jam mak aku tido...
Pastu baru bila mak aku dah ok...
Sambung drive..
Alhdulillah...
Sebelum waktu berbuka dah sampai umah Achik






Wednesday, 21 June 2017

SAHUR NASI GORENG JER...

Sahur Nasi Goreng jer....


Nasi Goreng Ayam..
Guna perencah Seri Aji jer


Ayam Goreng Tepung...


Sup Tulang...
Bukan tulang lembu..
Tulang Ayam jer...


Nasi Goreng
Ayam Goreng
Air Barli Panas...

Tuesday, 20 June 2017

PETOLA MASAK LEMAK PUTIH ISI IKAN

Petola Masak Lemak Putih Isi Ikan...
Lauk iftar...
Mak aku nyer lauk....
Sebab aku kureng skit kalau masak lemak putih ni
Kalau masak lemak cili api...
Yezzzz...i like it..!!!


Petola Masak Lemak Putih Isi Ikan ni dah lama mak aku x masak...
Tapi dolu pun mak aku hanya masak pada bulan puasa....
Mak aku cakap bila bulan x puasa tu x terfikir nak masak lauk ni...
Sebab mak akunkata lauk ni senonim ngan bulan puasa jer...
Haaaa...yer ker camtu....?


Mak aku cakap Petola Masak Lemak Putih Isi Ikan ni masakan Kelantan nih...
Kata mak aku lauk ni diajar oleh kawan mak aku aku 10 tahun yang lalu...
Mak aku cakap asal bulan puasa jer mesti ingat sebab kata mak aku 1st tima mak aku masak lauk ni 10 tahun yang lalau masa bulan puasa..
Kata mak aku kawan yang ajar tu orang Kelantan..
Lelaki lak tu..
Haaaa.....bila mak aku sebut aku kenal sangat....
Tokey Ikan Bakar......kat Kajang
Kata mak aku tapi kawan yang ajar tu x panggil Petola...
Tapi dia cakap bahasa Kelantan...
Katanya nama lauk ni..
" Sayo Tteney"
Haaaa...siap ada idgham tu
Lagi 1 yang diajarbmak aku cakap ...
" Ikke Kghongey"
Hahahaha....Ikan Cencaru la...
Sayo Tteney....Ikke Kghongey...
Maksudnya Sayur Petola Ikan Cencaru..
Hahahaha...jauh kan bunyi dia dari nama sebenar...
Hihihihi...
Mak aki cakap Sayur ni special sebab ada isi ikan mentah yang ditumbuk bersama bahan lain...
Tapi aku x rasa pun sebab masak lemak putih...

PETOLA MASAK LEMAK PUTIH ISI IKAN
1 petola
1 ikan kembung
3 bawangerah
1 sudu teh lada hitam biji
½ kotak santan
½ cawan air
1 cili merah hiris
garam
1. Siapkan bahan


2. Ikan yang mentah diambil isinya sahaja..


3. Tumbuk isi ikan + bawang + lada hitam


4. Kupas kulit petola..Boleh buang semua kulit @ boleh buang kulit yang tajan sahaja..kemudian kikis kulit yang licin


5. Hiris petola


6. Masukkan bahan tumbuk bersama petola dalam periuk


7. Tambah air...santan...garam dan cili merah potong( xde stok cili)


8. Masak hingga mendidih dan nampakbisi ikan masak serta petola lembut


9. Sesuaikan rasa dan hidangkan...


Haaaaaa....ni la lauk aku...
Ayam Goreng Tepung Ala KFC...
Mak aku cakap guna tepung yang mak Ismail bagi
Haaa....aku makan dah x pandang Sayur Petola..
Mak aku lak makan petola dah x pandang ayam..
win...win...


Aku hanya tinggalkan seketul jer untuk abang balik nanti...
Hihihi....

Minum lak air Oren Sunquick jer...
Sebab hari Sabtu Ahad mak aku memang ngadap Kuih Raya jerrr ...


Mak aku cakap rezeki jangan di tolak..
Kena buat selagi orang nak..
Nak cari duit raya...
Heeee......