Friday 26 May 2017

TEMPURUNG JANTAN vs TEMPURUNG BETINA

Tempurung Jantan vs Tempurung Betina..
Mana satu jantan...
Mana satu betina....
Dah macam teka teki Nujum Pak Belalang kan...



 Apa itu tempurung ?
Definisi : 1. kulit yg keras pd beberapa jenis buah (terutama kulit buah kelapa): senduk itu dibuat drpd ~ kelapa; 2. kulit kelapa yg keras yg dibelah dua (utk bekas air dll), batok, geluk: pengemis-pengemis itu menghulurkan ~ mereka kpd orang-orang yg lalu di depan mereka; 3. sesuatu yg menyerupai tempurung; ~ betina belahan tempurung yg di sebelah bawah; ~ jantan belahan tempurung yg di sebelah atas; ~ kepala = ~ otak tulang kepala yg melindungi otak; ~ lutut tulang bulat pd lutut di sebelah depan, Patella rotula; ~ rebab badan rebab (biasanya drpd tempurung). (Kamus Dewan Edisi Keempat)


So hari ni pasal Tempurung Kelapa...
Bukan tempurung lutut


Ni sebiji kelapa yang dah dikupas sabutnya..
Mak aku beli kelapa ni special untuk ajar aku
Cara belah kelapa dan jenis tempurungvjantan dan betina....



Ni cara nak belah kelapa
Mak aku cakap letak kelapa atas tapak tangan kiri
Pastikan bahagian yang ada garis bujur mengadap ke atas
Cara nak cari urat jalur tu...
Pusing kelapa tu tengok sebab hanya ada 1jer garis yang jelas  pada badan kelapa tu
Garis tu ada 3
Pilih garis yang tengah- tengah ..
Hahaha...rasanya kalau aku fail nih..!!


sebab xde parang atau golok..
Mak aku guna hammer jer
Ketuk dengan kuat betul-betul atas urat yang membujur atas badan kelapa tu
In sha Allah kelapa akan pecah 2 cantik jer
Kalau x pecah pun pasti akan ada retal melintang buah kelapa tu..
Dengan syarat ketuk kelapa tu betul-betul pada urat tu
Kalau ketuk bukan pada uratnya nanti kelapa akan pecah retak merata-rata
Haaaa....bab ni aku rasa aku belum bran la..
Ganas giler kot ..nak ketuk kelapa tu ngan hammer...!!!!


Pastu mak aku jolok pisau kat tempat belahan kelapa tu...
Mak aku kata sebab tempurung yang keras tu dah retak...
So, bila jolok pisau tu mudah jer kena isi kelapa dan nanti tembus sampai airnya...


Part yang paling aku suka...!!!
Suka tengok jer..bukan suka buat
Sebab aku sukaaaa sangat minum air kelapa..
Kalau balik kampung...
Time nampak nenek nak belah kelapa..
Pergh...aku akan berlari bawa jug tadah..
Pernah beberapa kali aku dapat makan bebola putih dalam kelapa tu...
Apa nama dia ntah..tapi sedap ar...
Syyyy....mezti ramai yang x tahu..
Sebenarnya air kelapa tua ni lagi manis dari air kelapa muda..!!
Siyes..!!!!
Dulu aku pun x caya bila mak aku cakap camtu..
Once dah cuba sendiri..
Huh...memang kena percaya...
So..bulan puasa ni jom ramai- ramai gi tadah air kelapa ni kat penjual kelapa dan santan kat pasar..
Hahahaha...
Menangis penjual air kelapa muda..!


Haaaa.....dah terbelah dua...
Mak aku bagibteka- teki...
Antara dua ni...mana satu " kelapa"
Mana satu " nyoq"
Huhuhuhu....
Mana la aku tahu...aku bukan Nujum Pak Belalang...


Heeee.... jawapan mak aku....
Yang kat belah selatan tu kelapa
Yang kat belah utara tu nyoq..
Mula aku x faham...
Terpaksa la mak aku terangkan..
Orang belah selatan memang panggil kelapa
Orang belah utara panggil nyoq..
Laaaa....
Cian mak aku...
Punchline x sampai..!!!
Kikikiki...

So...ni la namanya tempurung jantan..
Yang bahagian ada macam mata dam molot tu..
Yang macam molot tu mak aku cakap lubang dia tu tu la nanti akan kuar tunas dan tumbuh jadi pokok kelapa tu..
Tu kalau kelapa tu dibiarkan la..
Kalau dah belah amik isi dia camaner nak tumbuh lagi..
Ooooooo.....


Ni belah yang xde mata..
xde molot ni mak aku cakap ni la tempurung betina...
Kata mak aku zaman mak aku kanak- kanak tempurung ni dijadikan periuk masa pondok- pondok..
Sebabnyabtempurung betina ni xde lubang..boleh isi air x bocor
Mak aku cakap dolu- dolu mana ada mainan cooking set macam sekarang
Hahaha...cam best jer kan..
Yang aku ingat masa aku kecik dulu..
Memang banyak giler aku nyer Cooking Set..
Tapi yang murah jer la selalu beli kat Kedai Amoi One-one tu..
Paling aku tingin...playdough..
Tapi sebab mahal..
Maka ku akan buat sendiri playdough untuk aku..
Guna tepung MACAM KAT SINI....
Tiba- tiba rasa nak main playdough ar..!!!

6 comments:

  1. Ha..ha..pandai mak dik cella belah kelapa...pakai hammer lagikk...aunty ni serius memang fail belah nyok...asa je kecik besar...

    ReplyDelete
  2. Hehehe...
    Nenek liter lagi teror..
    Boleh kait buah kelapa lagi

    ReplyDelete
  3. salam,mane ya nak cari buah kelapa jantan ni?sebab nak cari untuk berubat..lau ada boleh wassup saya tak..0132663561

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam...
      Mak kiter cakap cuba sis minta kat kedai yang jual kelapa parut...
      Takpun boleh beli jer kelapa yang belum dibelah ..boleh sendiri..Yang ada lubang tu la tempurung jantan...

      Delete
  4. dalam tempurung yg sama..boleh ada jantan dan betina ke?bukan buah asing asing ke

    ReplyDelete