Wednesday 10 May 2017

SUSHI ROTI

Sushi Roti...
Bekal semalam...
Sukaaaaa....!!!
Bawa 11 ketul..
Dapat makan 2 ketul..
Lain2 kena paw...!!!!
Hahaha..
Nad picit jer sos cili tu ..
Berebut kawan- kawan aku..
Dapat sorang seketul jer..
Cikgu Suhaila pun joint..
Cikgu dapat 2 ketul
Sama banyak ngan aku..
Heeee.....



Aku suka sushi..
Mak aku pernah beberapa kali buat sushi..
Tapi naper bila aku cari dalam entri lepas satu pun xde sushi..
Aku x tulis ke...?
Ke dH terdelerte...
Paling aku ingat hari tu mak aku buat sushi sebab dak Aqil nak sangat makan sushi..
Pas makan seketul sampai sekarang dia dah elergi tengok sushi...
x tau apa sebabnya...
Yang pelik tu nenek aku pun suka sushu..
Aqil lak leh x suka...!!!


Tapi yang bekal semalam ni bukan sushi jepun tu..
Ni sushi versi roti jer...
mak aku kata Sandwich Roll
Tapi sebab ada seaweed tu kira sushi la..
Walaupun roti...
Guna Roti Gardenia sungguh Enak dumakan Begitu Saja...!!!
Hahahaha...


Aku suka sebab colourfull...
Nampak cam sushi nasu kan...?
Tapi yang ni memang susyi Roti...

SUSHI ROTI..cara mak aku
10 keping roti (slice)
3 batang sosej- rebus
½ batang carrot
1 biji telur dadar- hiris panjang
5 helai daun salad
2 sudu besar mayonis
5 keping seaweed



1. siapkan bahan inti
- sosej belah 4 - belah panjang
- carrot juga dibelah panjang
- telur dadar digunting panjang
- daun salad dibasuh dan lap


2. Roti Gerdenia Slice N mayonis


3. Seaweed a.k.a nori... yang ni memang untuk buat sushi..plain dan lembut..
Kalau yang slice untuk snack tu rapuh..xleh nak gulung...


3.Ambil 2 slices roti dan potong kerak kelilingnya..Susun memanjang dan gelek hingga nipis...


5. picit mayonis ..janagm banyak sangat nantibsusah nak roll..Guna 2 keping roti supaya nanti dapat sushi yang saiz medium..klu guna 1 slice jer..daoat sushi saiz S..



6. Susun sosej..telur ddar...carrot dan salad..


8. Gulung dengan hatiw hingga kemas..


9. Buat hingga habis..


10. Potong dengan pisau tajam supaya dapat potongan yang kemas....
Siap...

No comments:

Post a Comment