Thursday 11 May 2017

MURTABAK MANIS ...HOMEMADE APAM BALIK

Homemade Apam Balik...
Nampak gelap tu bukan hangus..
Tapi sebeb inti chocolate dalamnya...
Projek aku ngan mak aku semalam..
Sempena cuti Hari Wesak
Aku nak makan Apam Balik...
Tapi semua malas nak kuar...
Mak aku cakap kita try buat sendiri..
Google resipi.. Apam Balik kat sini
Tapi omputih panggil Apam Balik ke..?
Entah ...ada yang cakap sweet pancake la...peanut pancake la..
naper bukan Apam Balik = home pancake ke..?
Hahahaha....yang translate word by word tu dah naper..?
Mmmmm whatever lah...sebab malas nak tengok kamus..
Malaz nak google translate
Sebab patutnya memang kena panggil Apam Balik la kan...


 Murtabak Manis....versi Indon...
Sedappppppp...!!!!!
Dah buat sendiri...
Mulalah nak hikut suka,,,
Aku nak inti cheese & chocolate chips...
Meleleh.....
Sedapnyerrrrrrr....
Lagi vangga bila aku buat sendiri...
Syyyyyy.....aku just tabur inti dia jer pun..
Hehehehe....


Ni mak aku yang buat....
Ini Kacang+gula+ jagung+ marjerin..
Guna pan saiz kecik..
Mak aku cakap sebab 1st time buat..
Tak kemas...


Ni versi Indon..
Kalau di Indon dipanggil TERANG BULAN a.k.a MURTABAK MANIS
Sebab selalu sangat tengok citer Indon..
Aku cakap ngan mak aku ..
Aku nak wat versi x lipat..
Biar terbuka ..
Nampak inti dia yang SEKSI .....!!!!


APAM BALIK
Kulitnya:
2 cawan tepung gandum
1 1/2 cawan air ( lain kali nak kurangkan sikit)
1/2 cawan gula
1/2 sudu teh bicarbonate of soda
1 sudu teh baking powder
1 biji telur
Beberapa titis pewarna kuning

Bahan Tabur:
Kacang tanah -sangai & blend kasar
Jagung Krim
Gula pasir
Butter/Marjerin
chocolate chip (tambah sendiri)
cheddar cheese parut(tambah sendiri)
Susu Pekat manis(tambah sendiri)


1. Semua bahan untuk kulitnya dimasukkan dalam blender dan blend hingga berkrim
    Biar 10 minit supaya sebati

2. Bahan Tabur...
- Jagung krim....
- Kacang - just guna kacang campur ditumbuk kasar
- butter
- cheese & 

3. Panaskan pan dan guna tisu untuk sapu dengan minyak


4. Tuang sesenduk adunan kulitnya..


5. Lenggangkan supaya rata...Biar hingga nampak berbuah dan buih-buih tersebut pecah serta nampak kering
6. Taburkan bahan inti


7. Kemudian lipat dua dan angkat


Versi tamak inti jagung krim....
Yang ni guna pan kecik yang buat pancake



Versi dah pandai sikit...
Yang ni guna pan saiz besar

Ni guna pan besar...
Tabur inti ala-ala Murtabak Manis Indon..
Sebenarnya sebab Kacang dah habis stok...
Butter
chocolate chips
Grated Chesee
Jagung Krim


VERSI MURTABAK MANIS (INDONESIA)


1. Panaskan pan dan tuangkan adunan kulitnya..

2. Lenggangkan hingga adunan kulitnya sampai ke tebing/ didnding kuali pan

3. Biar buih-buihnya pecah dan kulit nampak garing



4. Tabur Inti Ala MUrtabak MAnis..

- Butter
- Jagung Krim
- Chocolate chips
- Grated Cheddar Cheese

**** TAK PERLU LIPAT...
          cungkil tepi-tepi pan dan dengan cermat angkat dengan 2 sudip..

5. Sebelulm makan tambahkan susu pekat manis..
Yummyyyyyyyy....!!!!!!
Makan sampai meleleh-leleh...!!!!
Who Care...!!

Opkos nak minta mak aku buat lagi...

3 comments:

  1. Pandai nyerr mak dik cella buat apom balik...terliur tau...boleh letak inti banyak2....
    aunty tak pernah buat...beli je...he..he..

    ReplyDelete
  2. Pandai nyerr mak dik cella buat apom balik...terliur tau...boleh letak inti banyak2....
    aunty tak pernah buat...beli je...he..he..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya kiter rasa nak makan sebab tengok pic apam balik yang aunty gi kenduri kat jalan ketapi tuvler...hehehehe

      Delete