Thursday 25 May 2017

KUIH LENGAT PISANG RAJA


Kuih Lengat Pisang Raja
Kuih yang selalu juga mak aku masak
Yang ni mak aku masak untuk Iftar hari Isnin..


Aku suka Kuih Lengat Pisang ni..
Tapi hari ni nyer aku x dapat nak feel sebab sakit tekak..
Dah 4 hari tekak aku sakit
Puncanya sebab hari Sabtu gi Pasar Tani
Mak aku nak sangat makan Nasi Ambeng
Aku pun nak juga....mmmm
Naper x masak jer,,??
Kata mak aku nak masak Nasi Ambeng ni kena tunggu mood rajin
Mak aku kata sebab Nasi Ambeng ada banyak bahannya dan banyak step
Hari Sabtu pagi apgi buta lagi aku ngan mak aku gi la ke Pasar Tani..
Tapi aku tunggu dalam kereta jer..
Hehehe....malas aku nak bersesak..berhimpit
Ramai giler orang hari tu....
Mungkin sebab abtu terakhir sebelum puasa kot..
Akhirnya mak aku turun gi sorang jer..
Malangya ...mak aku cakap hari tu Nasi Ambeng xde ..
Huhuhu....mak aku cakap nampaknya cam nak kena masak juga la Nasi Ambeng tu...
Mak aku pernah masak...
NASI AMBENG kat sini.....

 




 Sebab xde Nasi Ambeng tu ....
 Mak aku beli Kambing Grill jer ngan Pisang Raja yang belum masak..
Pastu terus mak aku hantar gi sekolah sebab aku nak tolong Form 5 buat persiapan Hari Usahawan..
Tetapi yang magic tu...
Masa beli pisang ni masih hijau...
Mak aku cakap nanti petang tu mak wak Pisang Goreng..
Mak aku memang Pisanmg Goreng yang pisangnya masih keras..
Aku suka pisang yang dah masak lembil
Petang tu pisang ni dah masak kuning semuanya..
Kata mak aku mungkin tinggalkan beberapa jam dalam kereta...
Pisang tu terus masak...sebab suhu dalam kereta tu sesuai untuk pisang masak kot...Hahahaha
 

Macam ni la rupa Pisang Raja yang belum masak sangat..
Yang macam mak aku suka nak wat Pisang Goreng tu,,
Pic dan citer PISANG RAJA GORENG tu kat sini...


Hari Ahad dah mak aku masak Nasi Dagang...
Makanya nak tunggu hari Isnin Pisang tu lagi lah masaknya mnejadi-jadi...hihihihi
Sebab tu mak aku masakkan Kuih Lengat PIsang ni..
Untuk Iftar..


 Kali ni mak aku buat agak banyak plak...
Penuh 1 loyang....
Mak aku potong bentuk Segi Tiga....
KAta maka ku sajer jer nak potong lain sikit...
Sebelum ni mak aku buat KUIH LENGAT PISANG POTONG DIAMOND kat sini...
Ada juga     KUIH LENGAT PISANG VERSI CAWAN-CAWAN KECIL kat sini...
Tapi resipinya sama jer...
Yang bezanya...mak aku cakap kalau nak buat banyak gandakan bahannya..
 Resipi C&P dari catatan sebelum ni jer..


KUIH LENGAT PISANG..mak aku
4 biji pisang raja
1 1/2 cawan tepung beras(Mesti tepung beras)Kalau tepung gandum kuih akan keras & liat
1/2 cawan santan pekat (1/2 kotak kecik santan kotak)
Sikit garam
2 sudu gula

1. Blend pisang & santan.
2. Masukkan garam,gula & tepung beras..kacau rata..

3.Adunan agak cair..tapi jangan risau..bila dikukus elok jer..
4. Sapu minyak pada loyang kecil & tuangkan adunan & kukus hingga masak anggaran 1/2 jam.
5. Biar sejuk baru dipotong kuihnya..

Ni pesanan penaja dari mak aku...:
i. Guna hanya TEPUNG BERAS..sebab kalau guna tepung gandum kuih akan keras dan liat...

ii. Kalau guna pisang emas lagi sedap tapi kena tambah sikit lagi santan sebab pisang emas isinya padat & pisang cavendish macam yang mak aku guna ni agak berair.

iii. Kuih ni kena agak tebal baru cantik..so,kalau loyang besar gandakan adunan...
(Resipi di atas sesuai sesuai untuk 3-4 orang makan) mak hanya guna bekas kecil sebab hanya 2 orang jer nak makan..

iv. Potong dengan pisau plastik supaya cantik..

v. Kalau nak hidang cepat pun kuih ni x banyak songeh...angkat biar dalam 10 minit masa suam-suam pun dah boleh potong & sedap juga dihidang suam-suam panas..

Pisang Raja yang dah masak ranum.
Pisang ni nampak GUMUKs la...



Santan kotak..
Mak aku suka beli Santa Kara ni sebab mak aku cakap lebih pekat dan lemak..
Satu lagi brand yang mak aku selalu suruh aku pilih kalau gi beli barang dapur ialah Santan Harmuni
Kalau brand lain mak aku xnak...
Mmmm....memilih juga mak aku


Tepung beras pun sama ...
Hari ni guna tepung beras jer tau...
Bukan tepung pulut ...
Sajer nak panjangkan citer jer...
Mak aku akan suruh aku pilih brand Bunga Teratai..
Aku kenal tau Tepung Beras dan Tepung Pulut..
Kalau Tepung Beras biasanya tulisan kat paket tu semua warna merah jer
Kalau Tepung Pulut plak tulisan dia warna purple..
Haaaa....paling senang nak bezakan tepung tu..
Baca la....hihihi


Cara Buat Kuih Lengat Pisang versi hari ni nyer...

1. Kupas kulit pisang dan patahkan beberapa bahagian dan masukkan dalam blender..
    Campur jer semua bahan lain..
   - Pisang
   - Tepung Beras
   - Gula
   - Garam
   - Santan
    Blend semua bahan hingga berkrim..


2. sapu minyak pada loyang ...a.k.a  nenek panggil ni   "Pelengat"


3. Tuang semua bahan yang dah blend tadi dlam pelengat



4. Kukus hingga masak..Anggaran 1/2 jam - 45 minit..
    *** Kalau guna cawan-cawan kecil ...15 minit jer dah masak dah


5. Sejukkan kuih setelah kuih masak ...supaya bila potong kuih nampak cantik


Sebab mak aku masak dah pukul 6 lebih dah...
Kuih x sempat sejuk..
Pukul 7 kuih baru siap masak..
7.20 dah iftar..
Makanya mak aku cakap rendam jer dalam bekas berisi air...
Hati-hari supaya air x masuk dalam kuih.
*** Air tu akan jadi panas sebab haba dari kuih mengalir dalam air..
       So ..tukarkan air baru pula
       Buat 2,3 kali supaya kuih cepat sejuk


Dalam 10 minit kuih dah kena potong dah...
Hahahaa...kali ni mak aku potong bentuk segi tiga


Sebab kuih tu masih suam-suam lagi...
Potongannya kurang kemas
Mak aku cakap sebaiknya masak waktu tengahari jika nak hidang waktu petang...
Tapi ....who care..!!!!
Hahaha....


No comments:

Post a Comment