Saturday 27 May 2017

ESOK PUASA...

Hari Jumaat 26 Mei 2017...Pukul 8 malam
Mesti ramai yang tunggu depan TV...
Nek dengar pengumuman Puasa.
Walaupun kat surat khabar kat W/ App kat FB dah tahu dah puasa hari Sabtu

 Sib baik la TV umum awal- awal berita...
Sebab opkos bukan ramai pun yang suka tengok or dengar berita  kat TV


                                 pic dari Google

Bismillah....
Bagi menyempurnakan titah perintah DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agung..
Setelah diperkenankan...
Oleh Duli- duli Yang Maha Mulia....
( hahaha...baca dengan nada yang betul...)
Biasanya setahun 3x dengar pengumuman camtu kat TV
1. Pengumuman Puasa
2. Pengumuman Raya Puasa
3. Pengumuman Raya Haji

Mak aku cakap dolu- dolu pengumuman puasa dan raya memang surprise!!
Mak aku citer tu zaman mak aku baru belajar puasa tahun awal 80- an
Semua orang excited dengar radio sebab bukan semua orang ada TV masa tu
Siap bagitahu tempat anak bulan tu kelihatan..
Mak aku citer masa tu siap ada kampung yang puasa dan raya pun berbeze sehari sebab masing- masing ikut maklumat ketua kampung sendiri..
Ish...macam x caya lak..
Tapi mak aku cakap memang camtu..
Kalau orang Islam kat Thailand lagi la
Sebab Agama Islam bukan agama rasmi kat sana
So, ikut pemimpin agama kawasan tersebut..
Ada yang ikut Malaysia,ada yang sendiri..
Tapi mak aku kata perbezaan hanya sehari je
Ish ...tahun ni kalau dapat gi raya kat Thailand pun best juga...
Tahun lepas  Achik dah plan nak di ngan sedara kat Baling tu...nak gi raya umah sedara mara belah Arwah Atuk kat Thailand
Tapi last minutes x jadi sebab faktor keselamatan..
Sempat gi raya umah sedara atuk kat Keroh..
Sempadan Malaysia Thailand jer..

 Maka sah la kita akan mula puasa hari Sabtu...
1day cuti cuti sekolah juga...
Cuti pertengahan tahun
Mmm...aku suka puasa dalam cuti sekolah...
Boleh tidur banyak..
Hihihi


Dh tahu tarikh puasa...
Ramai la share info pasal puasa dalam
group W/ App
Benda baik...
Kalau nak pahala baca la...
So malam lepas Isyak dah boleh terawikh..
Ramai kawan - kawan update..
Dorang terawikh kat masjid..
Aku...???
Ajak mak aku gi masjid..
Jauh...mak aku lak xboleh drive malam..
Mak aku suruh buat terawikh kat rumah jer..huhuhu
Mak aku cakap tunggu abang off boleh gi naik motor ngan abang


Sebelum tidur jangan lupa niat puasa ...


Sumber: Group WhatsApp
Maka banyak la lagi info pasal Ramadhan dan puasa dalam Group W/App
Sebab malam pertama Ramadhan
Haa... waktu maghrib tadi dah kira 1 Ramadhan tau
So... ESOK PUASA..!!!

3 comments:

  1. Kannn....aunty tiap tahun buka tv tengok pengumuman....tapi tahun ni tak ingat nak tengok..

    ReplyDelete
  2. Kannn....aunty tiap tahun buka tv tengok pengumuman....tapi tahun ni tak ingat nak tengok..

    ReplyDelete
  3. Habis tu dah x tengok TV...puasa x??
    Hahahaha .

    ReplyDelete