Sunday 30 April 2017

TONYOH UBI KAYU...RESIPI NENEK

Tonyoh Ubi Kayu...
Tonyoh tu apa...??
Mak aku cakap tonyoh tu bahasa kampung nenek yang maksudnya diganyang atau pun dikeronyok dengan ganas macam orang bergaduh tu..
Alamak ganasnya...!!!


Pagi tadi nyer sarapan kat umah aku..!
Tonyoh Ubi Kayu...Nasi Goreng dan Kopi Vietnam..!
Kata mak aku Tonyoh Ubi Kayu ni kalau kat Kelantan lain rupa dan cara masaknya..
Mak aku cakap orang Kelantan buat dengan cara ubi diparut kasar dan dikukus..
Pastu dibentuk cantik dan digaul kelapa parut..
Tapi mak aku kata Tonyoh Ubi Kayu versi yang nenek pernah buat ialah ubi kayu rebus yang yang di tonyoh   bersama kelapa parut,gula dan sikit garam dan dimasak dalam kuali...
Mak aku cakap Tonyoh Ubi versi Kelantan lebih cantik..
Versi nenek nyer xde dibentuk dah...
Terus makan gitu jer lepas dimasak..
Kira versi gelujus ar...!!
Hahahaha...


Kata mak aku lagi...
Tonyoh Ubi Kayu versi nenek lebih mirip  kepada " Getuk"
Alamak...Getuk tu apa plak ni..?
Haa.. mak aku cakap getuk tu ubi kayu tebus yang ditumbuk dan digaul kelapa,gula dan garam...
Kuih ubi bulat- bulat yang selalu penjual pisang goreng selalubjual tu..!!!
Ooo...tahu..tahu...sebab pernah makan..!!


Cuma bezanya....
Mak aku kata Tonyoh Ubi Kayu yang biasa dibuat oleh nenek akan dikacau dalam kuali hingga berkerak..
Lagi berkerak garing lagi sedap...
Mmmm...betul la...bahagian berkerak tu yang paling sedap..!!!


Lagi feel makan sambil minum kopi..
Mak aku cakap lebih kick kalau ngan Kopi O yang nenek proses dan tumbuk sendiri..
Tonyoh Ubi Kayu ni mak aku kaya makan nostalgia mak aku .
Sebab slalu dimakan masa zaman kanak- kanak
Mmmm...aku nyer makanan nostalgia apa yek..??
Rasanya yang nostalgia pun ... coklat coki- coki..
Coklat smarties yang nombor 8 tu...pastu kek tiga segi 3 lapis warna hijau,kuning dan pink..!!
Itu yg selalu aku beli masa masih tadika..
Beli masa aku duduk umah mama kat kuaters dulu..
Mama tu pengasuh aku la
Time petang- petang time tunggu mak aku balik kerja..mesti Babu Rahman jual roti datang..
Rasa nostalgia dan kelakar bila ingat semua tu..!
Memang xkan nampak mana motor..mana Babu Rahman..
Sebab motor dia penuh digantung macam- macam roti..kek..& macam- macam jajan dari handle motor tu sampai kat lampu belakang motor dia...
Hahahaha....
Dah..dah...jom tengok mak aku wat Tonyoh Ubi Kayu..

TONYOH UBI KAYU...maknaku
2 ketul ubi kayu
1/2 cawan gula
1/4 cawan air
1 cawan kelapa parut putih
secubit garam



 1. Pilih ubibyang masih muda


2. Rebus hingga empuk dan lembut


 3. Masak air + gula+ garam dan kelapa parut putih.


4. Masak hingga sebati

 5. Masukkan ubi rebus empuk tadi..

 5. Tonyoh- tonyohkan a.k.a ganyang ubi tu sampai pecah-pecah dan lumat..
Syyy...( kalau time ni tengah marah kat seseorang...anggaplah ubi tu orang yang kita marah tu)Kasi tonyoh dan ganyang sama dia...!!!


6. Balik- balikkan ubi macam menggoreng nasi goreng..

 7. Jika suka berkerak...biarkan bawahnya berkerak,baru diterbalikan..


 8. Semakin dikacau..ubi akan semakin liat..
      Jika suka ubi yang gebu..jangan kacau lama- lama.


 9. Dah siap dan boleh terus hidangkan dalam keadaan bergumpal..


 10. Kalau suka versi macam getuk...boleh dipadatkan

Ni versi dipadatkan dan dipotong....

Betul mak aku cakap
Makan versi berkerak garing tu lagi feel...
Tapi dah kerak tu sedap cepatbla habis..
Yang tinggal versi tekan padatvpotong tu..
Mmmm..habis juga aku bedal..
Hahaha....
Jangan x tau ..
1 loyang + kerak tu...
Aku ngan mak aku yangb abiskan
Abang..?
Ada ke patuttt....
Abang leh minta Sambal Tumis nak makan ngan Tonyoh Ubi ni...???
Mmm...memang x patut..hahaha
Mak aku cakap orang lelaki kebanyakan lebih suka makanan savoury daripada makanan manis..!!!


Makanya mak aku masakkan Nasi Goreng untuk abang..
Ubi tu abang langsung xnak makan..
Mmmmm...rugi3...!!!
Kakak..???
Mmm...kakak tengah sarapan apa?

No comments:

Post a Comment