Saturday 29 April 2017

SARDIN LEMAK CILI API

Sardin Masak Lemak Cili Api...
Campur Kentang...Tomato dan Kacang Panjang
Sebab lauk 2 in 1....
Ikan + Sayur
Mak aku cakap kalau x campur apa- apa pun boleh...
Tapi lagi ngam kalau dapat campur Belimbing Buluh....
Waaaaaa.....saya suka..saya suka...!!!( ikut MeiMei dalam Upin Ipin...
Heeee...
Selain satdin ni mak aku juga goreng Ikan Lengat + cili dan bawang...
Pastu ada ulam Pucuk Daun Kari
Tapi aku just makan kuah sardin ngan kentang jer...

Sebab aku nak habiskan Ayam Panggang
Semalam mak aku order Ayam Panggang Black Pepper  yang sedap ni..
Semalam aku simpan untuk abang separuh..
Tapi abang x makan..
Sib baik aku simpan kat peti ais .
Kakak pun makan seketul jer ..
Kakak kata not her taste...
Tadi mak aku panaskan semula dam oven...
Abang makan 2 ketul jer..
Sebab tu aku dapat makan sampai lunch..
Huh...rezeki aku..!!!


Aku suka lauk sardin...
Tapi x suka ikan sardin tu..
Just suka kuahnya
Aku boleh habiskan kuah sardin
ngan semua isi dalam kuah tu...
Kecuali ikan nya ...
Haaaa....memang tergolek- golek ikan tu aku biarkan ...hihihi




Mak aku cakap ni lauk mewah ni..
Hahaha....
Sebab 1 tin sardin Ayam Brand tu yang saiz besar lagi mahal dari 1 kg ayam...
Mahal Sardin dari brand la...


Tadi mak aku cakap nak Masak Asam Pedas Sardin..
Lastly jadi Masak Lemak Cili Api lak...
Kata mak aku sebab xde stok cili blend dalam peti ais...
Kalau nak tunggu blend cili bagai mak aku cakap lambat...
Sebab dah lapar...
Mak aku kata tukar plan B...
Masak Lemak Cili Api Sardin...


SARDIN MASAK LEMAK CILI API..mak aku

1 tin kecil sardin
1 keping asam gelugur
2 biji kentang
1 buah tomato
5 batang pacang panjang
1 kotak santan
1 1/2 cawan air
( @  2cawan santan segar)


Bahan Tumbuk:
10 cili api
1 ketul kunyit
1 sudubteh garam





 1. Siapkan bahan- bahan


2. Tumbuk  cili...garam dan kunyit hingga halus



 3. Masukkan bahan tumbuk dalam periuk brrsama kentang dan 1 1/2 cawan air
Masak hingga kentang emouk,baru dimasukkan asam keping..

3. Biar mendidih dan baru ditambah santan pekat,tomato dan kacang panjang.
Biar mendidih sekejap sahaja supaya kacang panjang kekal rangup..
Sesuaikan rasa



Siap Sardin Masak Lemak Cili Api. 
Selain Sardin Masak Lemak Cili Api
Mak aku pernah masak 









No comments:

Post a Comment