Thursday 20 April 2017

PISANG NANGKA GORENG vs PULUT AYAM

Pisang Nangka Goreng...
Bersama Pulut Ayam Sempoi..
Untuk sarapan...
Bukan hari ni..
Tapi hari Ahad...Weekend..
Kalau weekday....mana sempat nak sarapan berat-berat camni..
Kalau hari sekolah mak aku memang masak bekal berat...
Tapi aku suka sarapan susu jer..
Bekal is bekal...



Pisang Nangka Goreng pun aku suka makan tepung dia yang garing macam keropok tu...
Yang ni mak aku jer makan Pisang Goreng tu...
Aku ngan abang makan Pulut Ayam
Sedap sebab ayam panas-panas dan bawang goreng banyakkkkk..
Yummy



Walaupum sempoi jer tapi aku sukaaaaa
Pulut memang makanan favourite aku..
Bukam aku jer...
Tapi favourite semua pun..
Mak aku selalu masak pulut..
Ketupat Palas..
Lepat Palas..
Lopis Pulut
Pulut Lemak..
Pulut Sambal...
Pulut Cempedak..
Pulut Kuning..
Pulut Mangga..
Pulut Drian..
Tapi paling aku suka Pulut Durian la..


Lately ni mak aku selalu beli pisang nangka


Ni pisang nangka minggu lepas..
Yang mak Zamir bagi dah habis mak aku masak Sira dan Pengat

Mak aku cakap Pisang Nangka ni ada masa mahal..
Yang hari ni mak aku cakap x mahal
Mak aku cakap kalau nak goreng  mak aku suka kalau pisang yang x terlalu masak
Sebab pisang nangka ni kalau dah masak sangat rasanya masam-masam manis..


PISANG NANGKA GORENG RANGUP
10 biji pisang nangka yang besar
Minyak untuk goreng.


Batter::
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
1 1/2 cawan air
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula
2sudu minyak
1/4 sudu teh pewarna kuning telur






1. Kupas pisang dan boleh belah dua atau potong jejari


2. Masukkan semua bahan better dan blend hingga berkrim...



3. Celup pisang yang dah buang kulit tu dalam better.




4. Goreng dalam minyak panas yang banyak hingga garing..



Nyum3...

No comments:

Post a Comment