Thursday 27 April 2017

KARI SALMON CAMPUR SENGKUANG

Kari Salmon Campur Sengkuang...
Lauk untuk dinner
Lauk ni untuk aku ngan mak  jer.
Untuk abang mak aku buat masak kicap
Sebab  abang mana makan ikan..
Tapi aku makan semua ...
Hahahaha....



Kari Salmon ...
Sebenarnya Kari Kepala Salmon..
Tapi x nampak sangat kepalanya sebab mak aku cakap mak aku dah potong-potong kepala salmon tu..
Mak aku la suka sangat campur sengkuang tu..
Aku just suka isi ikan salmon & kuah jer..
Kepala salmon pun aku x makan..
Mak aku jer makan..
Isi salmon aku makan sebab sedap..
Dah la colour dia cantik..
Tapi hari ni nyer xde step by step sebab mak aku pun tengah rushing nak masak..
Aku lak tengah penat giler...
So...pic Kari yang dah masak jer ada..
Haaa.....
Tapi mak aku cakap sama jer masak kari ngan kari-kari sebelum ni..
Sama jer macam...
KARI SENGKUANG kat sini....

KARI SALMON kat sini pun ada
Kalau Kari Kepala Salmon memang mak aku selalu sangat masak
Cuma Salmon Grill dah lama mak aku x masak..
Sebab mak aku cakap sekarang salmon dah mahal gilerrrr...
Huhuhuhu.....
Boleh makan yang masak kari jer sebab isi salmon yang kat ekor ngan kepalsa tu mak aku cakap mana leh wat grill..
Kena guna fillet yang dah mahal tu....
Mmmmm...
Makan karijer lah
Yang pasti....salmon memang sedap....
Mungkin sebab salmon ni special boleh hidup dalam air tawar dan air masin....
BOLEH BACA kat sini...



Kari pun kari lah....
MAsak apapun Salmon tetap sedap...
Lemak berkrim...
Heeee


KARI SALMON CAMPUR  SENGKUANG 
1 biji sengkuang saiz sederhana
1 kepala salmon + isi (agak-agak 1/2 kg)- belah dan kerat-kerat
2 asam keping
10 cili padi
3cawan santan cair
4 sudu minyak
2 sudu rempah kari ikan
garam secukupnya

Bahan Tumis:
1/2 bawang besar cincang
2 bawang putih cincang
1 sudu teh halba campur
1 pelepah daun kari


1. Kupas Sengkuang dengan cara menarik kulitnya ikut uratnya...
2. Potong sengkuang sederhana nipis..
3. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis hingga harum..
4. Masukkan serbuk karibyang dibancuh dengan 1 cawan air..Tumis dan masak hingga naik minyak..
5. Masukkan sengkuang hiris
6. Masak sekejap hingga sengkuang 1/2 masak
7. Masukkan santan dan biar hingga mendidih sebelum dimasukkan ikan..
8. Bila sengkuang empuk barubdimasukkan asam,garam dan cili padi yang dipatahkan..Sesuaikan rasanya dan siap..
( Sengkuang bukanlah empuk gebu seperti ubi keledek,tetapi empuk sengkuang tetap rangup seperti lobak putih atau carrot ..Untuk pastikan sengkuang empuk warnanya berubah daripada putih menjadi lut sinar)
Selain Kari salmon ngan Sengkuang tu...
Mak au juga Goreng Ikan Lengat...
Sedapnyerrrrr....!!!
Brrrrr...
Alhamdulillah..!!!!

No comments:

Post a Comment