Monday 20 March 2017

UDANG BENDANG

Udang Bendang Goreng..
Naper Udang Bendang..?
Udang Bendang tu aper?
Haaaa..Udang tu ditangkap kat bendang la..
Bendang tu a.k.a sawah la...
Sawah tempat tanam padi...


Haaa..nampak kat pic atas tu cam besarvjer udang tu kan....
Tapi sebenarnyavudang tu kecik2 jew...
Nenek cakap halus2...

Ni la udang bendang tu...
Warna dia putih...
Ada yang jernih..
Mak aku cakap yang putih tu udangnya dah mati..
Kalau yang jernih tu udanya hidup lagi tu..


Udang Bendang ni memang saiz dia kecik pun..
Ni udang dewasa..
Yang hijau bawah perut udang tu telur dia..
Saiz dia kecik jer..
Boleh banding ngan saiz jari..
Tapi tu jari mak aku larrrr...
Ha3.....



Udang Bendang ni mak aku ngan Achik beli kat Pasar Malam .
Pic tu Achik yang snap dan post kat Family Group..
Yang silver tu penyukat udang..
1 bekas tu mak aku cakap RM3


Ni mak aku goreng  garing jer .
Mak aku cakap asalnya nak minta nenek buat Kerabu ngan Pucuk Gajus ..tapi pucuk gajus xde kat umah Achik..
Kata mak aku Kerabu Udang Bendang tu memang guna udang bendang yg mentah diga dengan pucuk gajus dan bahan kerabu
Lagi 1 mak aku cakap zaman mak aku kanak2..
Udang tu dicucuk berderet pada lidi kelapa..dan dipanggang pada api..
Tapi ni sebab kat umah Achik xde lidi..so..mak aku goreng..
Rasa dia..??
Mmmm..mesti sedapppp

UDANG BENDANG 
1cawan udang bendang
½ sudu teh garam
sikit serbuk kunyit
1 sudu tepung beras
minyak

1. Basuh udang dan tos hingga kering
2. Gaul udang bersama garam,kunyit dan tepung beras.
3. Panaskan minyak yang banyak.
4. Taburkan udang bergaul dalam minyak panas dan goreng hingga garing..

3 comments:

  1. Sedapnyer udang bendang...arwah mak aunty dolu2 buat pulut udang berinti kan udang kecil ni la...sedap manis,fresh...lompat2 udang tu bila di tangguk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pulut udang .
      Nenek kiter pun panggil pulut udang..
      kiter panggil pult panggang...tapi nenek cakap salah ..hihihi

      Delete
  2. Sedapnyer udang bendang...arwah mak aunty dolu2 buat pulut udang berinti kan udang kecil ni la...sedap manis,fresh...lompat2 udang tu bila di tangguk...

    ReplyDelete