Wednesday 8 February 2017

WADEI KEEPING..?

Wadai Keeping..
Apa tuh...x pernah dengar pun...?
Haaa...aku memang x pernah dengar...
Tapi sebab aku pernah baca...
PASAL WADAI KEEPING kat blog OGY'S SUKA SUKI ni...
So, tanya mak aku kebendernyer Wadai Keeping tuh..?
Mak aku kata yang mak aku tau...tu dessert macam bubur la....yang terkenal dalam masyarakat Banjar..
Banjar tu apa?
Aik...x belajar sejarah ker...?
Mmm..yer lah...ok..ok...
Mak aku cakap..mak aku pun bukanlah tau sangat...cuma banayak membaca..
Lagi satu mak aku cakap masa kat collage dulu mak aku pun ada classmate orang Banjar..
Tapibpasal makanan Wadai Keeping ni mak aku cakap lum pernah buat...tapi pernah makan..
Aku..?
Mmmm....memang x arr...ni pun baru dengar nama....
Camaner rupa dan rasa Wadai Keeping...



Ni la Wadei Keeping versi mak aku...
Mangkuk kakak ni..
Mak aku cakap...buat ni berpandukan info dari Google dan sebab pernah makan jer..
Mungkin betul...mungkin x...
Mak aku kata kalau orang Banjar yang masak mungkin lagi sedap...sebab tu makanan dorang..
Kalau pulut ker...tepung bungkus ker...
Mak aku terror ar...
Ish...tiba- tiba tingin nak makan Kuih Tepung Bungkus la...
Dah lama mak aku x masak Kuih Tepung Bungkus...
Mmmmmm....dap mmmm...!!


Ni mangkuk aku...
Lemak dan manisssss..
Tapi aku xleh jalan sangat sebab manisss ar..
Lagi satu xnak makan manis banyak banyak sebab esok tu ada pemilihan larian untuk rumah sukan..
Cikgu Suhaila dah target aku salah seorang wakil Rumah Purnama untuk 4x100...


Ni mangkuk mak aku...
Hahaha...boss kena la makan lebih...hihihi
Mmm..mak aku memang suka ar manis - manis camni..Kottttt...!!
Mak aku cakap Wadai Keeping ni ada juga sikit cam Kuih Puteri Mandi macam KAT SINI
Mak aku cakap ada juga cam Tang Yuen KAT SINI...
Kiranya ni sedara mara jugak kot...
Tapi rasa dia lain jugak arr...

WADAI KEEPING..versi mak aku
1 1/2 cawan tepung pulut
2 sudu air kapur sirih
Air secukupnya
1kotak santan + 1 cawan air
2keping gula Kelantan
1 daun pandan
1/2 sudu teh garam

Uli tepung bersama air kapur dan air secukupnya hingga jadi macam playdough...
Bentukkan bulat- bulat sebesar guli dan picit bebola tersebut supaya kemek..
Buat hingga habis

Ni gula Kelantan ...

Patahkan gula Kelantan dan campur santan daun pandan,garam dan masak dengan api perlahan hingga gula larut..


Bila kuah dah mula mendidih masukkan tepung yang digentel dan masak hingga bebola leper tu timbul..masak hingh agak pekat..sambik kacau selalu..

Dah ciappp...
Wadai Keeping..
Bila sebut Keeping ni ada sorang senior aku..
Rozaidi...yang bagi Pikacu birthday aku tuu...
Kitorang panggil dia Kepeng...
Sebab dia kurusss...
Memang Kepeng pun..
Nanti aku nak panggil dia Wadai Kepeng lak...
Hahahhaha

2 comments:

  1. Wahh...pandai eeek mak dik cella buat wadai keeping...bagus,bagus...tapikan x cukup syarat lagi tu..takpe...TUNGGU..
    Dik cella lari laju2 tau...boleh jadi wakil rumah purnama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha....apakah syarat- syaratnya wadai keeping wahai Puteri Gunung Ledang...?
      Hihihihi

      Delete