Tuesday 14 February 2017

RENDANG AYAM NASI IMPIT


Rendang Ayam Nasi Impit
Nyum3...
Breakfast & lunch hari Sabtu..
Tapi aku x b/ fast Nasi Impit ni sebab pagi tu ada Larian Merentas Desa..
Bekal pun aku just bawa Biskut Oats & air kosong..
Memang teringin giler nak makan...
Tapi klu makan berat camaner nak lariiii...
Kalau nak bawa bekal pun cam x sesuai jer sebab xkan dah lari elok- elok pastu makan  Nasi Impit Rendang bagai..
Memang kena bahan ngan the gang ar...
Hihihihi...



Balik tengahari tu baru feel nak amakan Nasi Impit ngan Rendang Ayam ni..
Huh...puassss hatiii dapat makan ..
Tapi sebab dah start deit untuk sukan nanti...
Sayangblak nak rosakkan deit aku..
Makanya aku makan 1 paket mini tu jer Nasi Impitnya...
Rendang tu pun aku just amik ayamnya sajaha...x amik kuah sebab banyak kalori..
Hihihihi...cam bagus jer..
Maka aku plak sajer jer...
Ulang- ulang makan depan aku..
Layurrr nak kacau deit aku..hhhuhu..
Tapi aku tetap bertahan...



Dah la minggu ni 2x mak aku masak rendang.
Hari Isnin masak Rendang Daging nga  Pulut Kuning..
Hari Sabtu lak Nasi Impit ngan Rendang Ayam..
Huh...
Mak aku cakap masak Nasi Impit ngna Rendang Ayam ni ada sebabnya..
Kata mak aku sebab hari Jumaat ada Makan- makan Pot Luck Sambutan Tahun Baru Cina..
Mak aku cakap ada yang bawa Nasi Impit dan Rendang..
Tapi dah ramai- ramai just dapat makan e ketul Nasi Impit dan setengah ketul Rendang Ayam sahaja..
Mak aku kata sedap sangat sampai teringat- ingat..
 Patut la..petang hari Jumaat tu..balik jer mak aku terus singgah beli ayam dan Nasi Impit..


Makanya malam itu...rumah aku dah bau macam malam raya...
Mak aku sibuk rebus Nasi Impit dan Rendang Ayam..
Kat luar plak riuh bunyi mercun dan langit terang benderang ngan bunga api..
Kata mak aku malam tu malam Chap Goh Mei..
Chap Goh Mei tu apa..?
Entah...
Mak aku cakap malam ke 15 orang Cina sambut Tahun Baru ..
Mmmm....biar lah mereka dengan chap goh mei tu...
Aku nak siapkan homework  sambil cium bau rendang...
Mmmmmm...


RENDANG AYAM..mak aku
1 ekor ayam- potong besar
3 cawan santan sederhana pekat
1 cawan santan pekat
2 sudu kerisik
3 asam keping
1 keping gula kelantan/ gula melaka
garam
2 daun kunyit

Bahan Blend:
1 cawan cili kisar@15 cili kering
1 genggan cili padi
2 bawang besar
4 batang serai
5 hiris lengkuas
5 hiris halia
1 ketul kecil kunyit


Ayam kena potong besar sebab takut hancur kerana nak masak agak lama...



Bahan yang nak guna untuk blend...
Cili kering xde kat situ sebab dah blend simpan kat pegi ais..



Semua bahan untuk blend termasuk cili kering yang dah kisar terlebih dahulu..



Blend x halus sangat pun xper...


Campur santan sederhana pekat dan bahan blend dan masak hingga mendidih dan agak kering..
** kalau guna ayam kampung @ ayam pencen yang liat..terus masukkan bersama dan biar mendidih hingga ayam empuk


Kerana menggunakan ayam biasa..masukkan ayam setelah kuah agak kering kerana ayam ini cepat lembut..


Setelah ayam setengah masak baru dimasukkan santan pekat...Santan ini sudah beku kerana disimpan dalam freezer


Kemudian tambah asam keping..gula kelantan/ gula melaka dan garam..Masak lagi hingga mendidih


Kemudian tambah kerisik dan kacau hingga terbit minyak.


Daun kunyit yang dihiris halus dimasukkan setelah kuah rendang sudah naik minyak dan semua sudah masak..


Aku suka bau daun kunyit...
Mak aku cakap masak ni main belasah jer...boleh jer adjust sendiri
Kalauborang berniaga mungkin perlu bahan dan sukatan yang sentiasa sama supaya rasanya mantain...

Tapi mak aku kata mak aku masak rendang macam masak bihun juga..
Kerana 10x masak..akan hasilkan 10 rendang yang berbeza rasa...
Bahan pun x pernah sama
Sebelum ni pun mak aku ada masak rendang ayam juga..
RESIPI RENDANG AYAM kat sini...

SINI PUN BEST...

JANGAN LUPA REBUS NASI IMPIT...
Baru best nak makan ngan rendang...
Tapi aku rasa paling best..
RENDANG AYAM PENCEN KAT SINI..
Yang hari pun sedap...
Tapi hanya mak aku ngan abang jer bawa bekal ni..
Aku x bawa..
Sebab hari Sabtu kan ada Larian Merentas Desa..
xkan nk makan berat..
Aku just minum  Tamar Cocoa untuk sarapan..
Bawa bekas Biskut Oats jer...




2 comments:

  1. Aduuh sedap nya rendang + nasi impit...hiss...dik cella..rugi diet..aunty nak kena buat ni...x boleh jadikkk..

    ReplyDelete
  2. hehehe...
    deit sebelum sukan jer...nanti dah habis sukan aunty masak rendang tu lebey tau...kiter nak gi makan..hahaha

    ReplyDelete