Sunday 26 February 2017

IKAN LENGAT GORENG

Ikan Lengat Goreng..
Ikan Lengat tu apa..??
Ikan Lengat tu ialah sebarang jenis ikan yang sudah disiang,disusun secara berlapis dengan asam keping dan garam dalam periuk
Kemudian, direbus perlahan dengan sedikit air dengan api perlahan hingga ikan masak.
Sebaiknya diulang panaskan selama dua hari hingga rasa asam dan garam meresap kedalam isi ikan..
Kemudian barulah ikan tersebut digoreng..
Haaaa...camtu la kata mak aku..


 Isi Ikan Lengat ni, rasanya sedap..
Ada rasa masin,sikit masam dan sikit manis.
Mak aku kata ada lagi...
Ada apa..??
Mak aku cakap ada rasa lemak.
0ooo...betul la...
Mak aku cakap Ian Lengat tu bahasa orang utara..
Kalau orang Kelantan ngan Trengganu,mak aku kata diorang panggl Ikan Rebus..
Tapi di sebut Rebuh..
Haaa...yer ker sebut camtu..?
hihihihi...


Kata mak aku lagi...
Ikan yang sesuai dijadikan ikan lengat ni selalunya Ikan Kembung dan Ikan Selayang..
Ikan- ikan ini dilengat
atau direbus,selain daripada untuk menyedapkan lagi rasa isi ikan,ia juga bertijuan mengawet ikan supaya tahan lama kerana dolu- dolu bukan semua  ada peti ais..



Ni Ikan Selayang Lengat tu..
Mak aku cakap potong dua sebab ikan tu panjang..


Ni Ikan Kembung kecik..
Yang hari tu nyer...
Yang hari ni Ikan Selayang..
Lagi tebal isinya dan lagi sedap...

IKAN LENGAT GORENG..mak aku
1/2 kg ikan selayang- bersihkan
10 keping asam gelugur/ asam keping
1 batang serai
3 hiris lengkuas
1 sudu besar garam
1 sudu teh gula
1/4 cawan air

1. Dalam sebuah periuk taburkan ½ sudu garam sehingga rata dasar periuk.
2. Susun ikan  diatas taburan garam tersebut.
3. Tabur sebahagian lagi garam diatas ikan hingga rata.
4. Masukkan juga asam keping,serai yang diketuk,lengkuas dan juga tabur sedikit gula.
5. Tambah ¼ cawan air.
6. Tutup periuk dan rebus/ lengat dengan api perlahan sehingga air rebusan bewarn keruh dan ikan masak.
** Ulang panaskan 2 @ 3 kali setiap hari supaya rasa asam garam diserap ikan


Inilah Ikan Lengat yang berumur 2 hari..

- Untuk Ikan Lengat Goreng..Panaskan minyak dan goreng separuh tenggelam seperti menggoreng ikan biasa sehingga garing kedua- dua belahnya.

- Sebelum angkat masukkan bawang besar yang dihiris dan cili padi hijau yang dipatah- patah..

Angkat dan hidangkan panas- panas..
Mak aku cakap,Ikan Lengat ni selain digoreng boleh juga dimasak Lemak Cili Padi ngan Petai..
Tapi mak aku kata dolu- dolu Ikan Lengat ni nenek masak kari..
Kuah Lengat tu mak aku cakap gaul ngan nasi..
Whatttt...??????
Hmmm..mak aku kata dolu- dolu semua pun sedap...
Mmmmm..yer ker..?
Aku pernah try pun ..
&...&...xnak try pun...
Hihihihi...


Pinggan mak aku..
Ikan Lengat Goreng ngan Pajeri Nanas semalam..
Aku pun dah naik pelek ngan mak aku sekarang,makan cili padi macam makan sayur..
Aku nyer pinggan xde..diet..hihihi


2 comments:

  1. Ikan lengat or ikan rebus,aunty x pernah buat,pernah la sekali dua beli yg dah di lengat,tapi ikan temenung(kembung)baru tau...ikan selayang pun boleh buat rupa nya...lenkali boleh cuba...thanks dik cella..

    ReplyDelete
  2. hehehe....mak kiter kata dolu- dolu nenek yang ajar watvikan lengat sebab xde peti ais..hahaha

    ReplyDelete