Friday 2 December 2016

RESIPI SAYUR PUCUK UBI TUMBUK

Sayur Pucuk Ubi Tumbuk..
Lauk untuk lunch hari ni...
Selalunya mak aku or nenek buat masak lemak pucuk ubi disimpul or dibiar sehelai-sehelai..
Tapi hari ni nampak special..

Selonggok sayur & ulam yang mak aku beli diawal pagi..
1st day kakak mula kerja...mak aku hantar..aku x ikut pun sebaba sayang nak tinggal selimut dan bantal...hihihi
Kata mak aku sebab dah lama x gi pasar...
Bila nampak sayur & ulam kat pasar tu mak aku cakap rasa nak beli semuanya...
Hmmm...ni lah jadinya bila aku x ikut...
Selalu kalau beli barang dapur kat Hero jer..
Aku jadi tukang tolak trolly..
Kalau mak aku dah mula capai itu ini..
Biasanya aku yang jadi Tuan Penasihat...sebab mak aku tu selalu tamak beli barang dapur..
Selalu sangat sebelum bayar aku akan curi-curi amik barang dalam trolly letak balik kat rak time mak aku bz pilih barang-barang...hihihihi
Kadang mak aku perasan...tapi selalunya memang x perasan ...


Sayur Pucuk Ubi Tumbuk ni mak aku kata masakan Indon..
Tapi orang Indon panggil pucuk ubi ni "daun singkong"
Yang nampak biji-biji atas sayur tu Terung Pipit..
Mak aku cakap orang Indon panggil "Tekokak"
Kata mak aku versi ori ...sayur ni ditumbuk dalam lesung hingga lumat..
Tapi ni versi mak aku ...
Mak aku cakap just blend
Tapi ada tips nya lah...
Kena ikut tips ni....

SAYUR PUCUK UBI TUMBUK
1 ikat pucuk ubi(1cekak)-cuci & potong kasar
1/2 cawan terung pipit
1 kuntum bunga kantan-hiris nipis
1 asam keping
2 cawan santan cair
1/2 cawan santan pekat
Garam secukup rasa

Bahan Rempah Blend Halus:
10 cili padi
2 cili merah
Segenggam ikan bilis
1 bawang besar
Halia sebesar ibu jari
Kunyit sebesar jari kelingking

1. Blend pucuk ubi dan terung pipit
     menggunakan 2 cawan santan cair..
     Tips:
      -Bahagikan pucuk ubi kepada 2 bahagian.
      -Blend sebagian pucuk ubi dengan 2 cawan
       santan & tapis..(tapisan santan tu akan di
        guna untuk proses blend seterusnya)
      -Blend bahagian ke2 pucuk ubi mengguna
       kan santan yang sama yang ditapis dari
       blending pertama tadi supaya nanti kuahnya         tidak cair

2. Tapis semua pucuk ubi & santan yang digunakan untuk blend tadi dimasukkan dalam periuk bersama rempah yang juga sudah diblend.

3. Masukkan juga bunga kantan hiris dan asam keping .Masak hingga mendidih

4. Setelah kuah mendidih barulah dimasukkan pucuk ubi tapis tadi..

Tips:
Masukkan pucuk ubi setelah kuah mendidih supaya warna pucuk ubi kekal hijau dan cantik

5.Bila mendidih lagi barulah dimasukkan santan pekat dan rasa asam garamnya...siap



Jujurnya...
Jujurnya...
Memang sedap giler ..
Masa kakak balik kerja..x nyempat-nyempat kakak nak mandi..terus makan
Berbeza daripada masak lemak pucuk ubi biasa walaupun  bahannya hampir sama..
Kata mak aku mungkin sebab campuran terung pipit & bunga kantan...
Mungkin juga teknik masaknya yang buatkan rasa berbeza..
Tapi yang pasti memang sedapppp gilerrrr..
Kalau x caya tanyalah aku & kakak..
Heeeee

No comments:

Post a Comment