Wednesday 7 December 2016

NASI IMPIT RENDANG DAGING..BEKAL KAKAK

Nasi Impit Rendang Daging..
Dah macam raya plak..
Dari malam tadi mak aku dok rebus Nasi Impit

Pagi2 buta lagi tengok mak aku dah merendang..
Subuh2 lagi dah masak rendang..
Dah macam raya ar...
So..hari ni memang sarapan Nasi Impit Rendang Daging la...
Tapi aku x minat..
Aku request mak aku masak Nasi Lemak..
Nak makan ngan Rendang Daging tu

Ni pinggan mak aku..
Nasi Impit Rendang Daging .
Bersama Teh 0 panas..
Aku nyer Nasi Lemak..
Tapi sebab Nasi Lemak tu just dengan Rendang
xde sambal tumis..
Mak aku kata malas nak masak sambal...
mmm...x best arr..
Nak snap pic pun x menarik..
Huhuhu..

Ni bekal kakak..
3 bungkus Nasi Impit..
Sebungkus rendang...
1 sachet Tamar Cocoa...


Tapi lastly ..
Lakak x bawa pun tumbler tu..
Kakak bawa Air Masak jer sebotol..
Mmm..mana sesuai nak makan Nasi Impit Rendang dengan Air bercoklat
Kalau teh O ke ..Orange ke..lime ker ok la...


Rendang Daging dipanaskan hingga malam la makan ni hari ni..
Tapi Rendang hari ni mak aku cakap gelap sangat & mak aku kata radanya kereng skit..

Kata mak aku mubgkin sebab guna Rempah Rendang Adabi ni..
Selalu mak aku cakap gun Rempah Rendang Mak Siti.
Tapi aku x raaa kureng pun..
Sedapppp jer
Tapi memang siyes sedapppp
Aku suka sebab ada rasa manis2 sikit...

RENDANG DAGING...hari ni
1kg daging lembu
1 kotak santan
1asam keping
1 daun kunyit hiris halus
1 daun pandan potong2
1/2keping gula kelantan
2 sudu kerisik
Garam
1/2 cawan minyak
1paket rempah rendang

Bahan blend:
10 cili kering-rebus
2 bawang besar
1 ketul halia
1 ketul kunyit
1 ketul lengkuas
2 serai

1.Panas minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan rempah rendang & biar sebati..
3. Masukkan daging & 3 cawan air..
4. Rendang hingga daging lembut.Tambah air jika perlu
5. Masukkan santan..asam..garam..daun pandan & kacau hingga naik minyak..
6. Masukkan gula kelantan & kerisik .
7. Biar naik minyak ..sesuaikan rasa & tabur daun kunyit..


No comments:

Post a Comment