Thursday 1 December 2016

KUIH KERIA ANTARABANGSA..SEDAP KE..?

SOALAN:
TAU KUIH KERIA?
JAWAPAN:
Ish..mesti la aku tau..Kuih bentuk bangle buat dari keledek & sira gula
Aku pecinta kuih tradisional
Mak aku selalu juga buat..

PERNAH DENGAR KUIH KERIA ANTARABANGSA?
JAWAPAN:
Pernah..pernah..selalu tengok viral kat w/App..kat FB & blog

SOALAN:
KUIH KERIA ANTARABANGSA TU SEDAP KE…?
JAWAPAN:
Tak layak bagi komen pasal rasa..
Sebab belum ada rezeki nak rasa..

SOALAN:
TAK TERINGIN NAK CUBA RASA KE?
JAWAPAN:
Mmm..dah pernah nak cuba tapi dah 3x cuba..
Memang xde rezeki nak beli kuih viral tu
Nak beli tau..
Bukan nak minta sedekah

SOALAN:
NAPER...NADA MACAM ORANG MARAH JER?
JAWAPAN:
Eh..camaner tau..
Memang kecewa + geram..


SOALAN:
KENAPER?
JAWAPAN:
Geram dengan diri sendiri..
Kenapalah ikut sangat hati nak rasa kuih tu..
Daripada jiwa tenang dah jadi kacau

SOALAN:
CER CITER..CER CITER...
Jawapan:
Citernya camni..
Semalam,masa kat Johor lagi kitorang plan nk singgah Melaka.
Kakak teringin nak makan Kuih Viral tu..
Beberapa minggu lepas kak dah Melaka ngan kengkawan nak makan kuih tu..
Tapi baru pukul 2 lebih kuihnya dah habis..
Kakak kata xper..nanti lain kali cuba lagi..
So setelah study kat Google & baca pengalaman netizen lain..
Hehe..netizen tu..(dptvperkataan ni kat TV)
Dorang suggest call dulu booking kuih tu ..
Supaya x kecewa...kakak ada save no tipon penjual kuih tu..
   Dari Johor lagi aku memang tengok dan dengar kakak call orang tu.Masa tu baru pukul 12 lebey la..Kakak call memang dia jawab dengan baik & tanya nak berapa?
Tapi bila ckp nk booking 20 biji jer...dia cakap tempahan dah tutup..
Oooo...agaknya kalau booking sikit dia x terima kot..BERSANGKA BAIK..
    Kerana kakak nak juga kuih tu..mak aku drift la nak menuju tempat kuih tu..Betul ada 2 tempat jual kuih tu..
Pukul 1 lebih kami sampai x lama lepas azan zohor
Tengok tempat pertama dpn masjid tu penuh sesak...
Aku excited amik gambar dengan camera..
Dengan h/phone...
Banyak gambar tersimpan jer dalam folder camera & h/phone..
Malas nak upload sebab....
Kesian kat kakak
& geram sangat..tapi kena kontrol ..xleh citer habis

Upload jg lah 1 pic...ni kat gerai ke2..
Pergi tempat ke2 pun Q panjang..
Kakak x putus asa...kakak pilih untuk Q kedai depan masjid
Selepas lebih 1 jam Q .nampak kakak berlenggang datang kat keter..
Kakak setelah lebih 1 jam Q..setelah hampir giliran kakak katanya kuih dah habis..
Paling kesian kata kakak..pakcik bertongkat..selang beberapa orang depan kakak..
Elok2 jer sampai turn pakcik tu..diberitahu kuih dah habis..
Orang lain yang Q panjang berpanas berpeluh ofcause la kecewa
Tapi lagi pakcik tu lagi kecewa kot..

     Kakak ajak mak aku gi gerai yang ke2..tuanyer orang yang sama..
Sebab xder parking mak aku terus drive ke depan smp jumpa coconut shake tu..

      Kakak tetap nak juga kuih tu..Patah balik..Lalu gerai yang ke2 tu ...pastu lalu gerai pertama yang dia cakap dah habis tu..
Aikk...ada plak orang beratur lagi..elok jer plak orang beratur 1/2 panjang macam tadi..
Tadi kata dah habis...semua yang beratur tadi dah blah..
Cemana plak orang lain datang buat barisan ada plak kuih...
Hmmmmm...

Xper..kakak x putus asa...
Kakak ajak mak aku gi makan sebab dari pagi kakak hanya makan coco crunch jer..
Lepaa makan..kakak ajak lagi mak aku lalu situ kot2 ada rezeki..

Lalu gerai depan masjid tu..
Omak ai..ramai plak orang beratur..
Tadi dh kata habis...
Mmm...
Mak aku suruh kakak gi beratur..
Baru rurun keta...nampak beberapa orang yang beratur tu goyang2 tangan cakap dah habis..

Masuk balik kereta...
Mak aku dengan menadah tangan doa agar gerai ke2 tu ada lagi kuihnya...
Drive lagi gi gerai ke2..
Mmm...nampak dah x ramai sangat...
Mungkin sebab dah dekat pukul 4 orang dah reda..
Kakak dengan gigihnya pergi lagi gerai tu..
10 minit kemudian kakak balik kekereta dengan muka yang penattt...
Kakak cakap xde juga rezeki..kuih keria tu dah habis...
Kakak dah mula merungut..
Sebab dah penat beratur baru diberitahu kuih habis..
Hampir 1/2 hari dibazirjan masa berebut beratur ulang alik dua gerai tu..
Plan asal nak ronda Melaka terbantut sebab banyak sangat masa dihabiskan ulang alik beratur antara 2 gerai tu
Kasihan kakak yang teringin sangat nak juga makan kuih keria tu
Kakak dah pernah datang walk in...kuih habis
Dah la call nak booking pun ckap booking dah penuh...
Agaknya ada kot term & condition yang kakak & pelanggan2 lain yg sama beratur ngan kakak tadi x tahu....BERSANGKA BAIKKKK
Yer lah kakak & seangkatan ngan kakak tadu bukan hari2 gi beratur..
Ni baru kali ke 3 kakak gi..
& kali ke3 x dapat
Hmmm..xde ker cara yg boleh pastikan kuih tu ada lg ke tidak..supaya xlah buang masa beratur panjang berjam-jam tapi sudahnya x dapat..

Kakak ada bagi idea supaya penjual tu  bawa kertas dan pen...
Amik order orang yang beratur tu bermula dari depan..
Boleh la agak kuih yang ada tu hanya cukup sampai pelanggan yang ke berapa..
So,orang seterusnya dah tau kuih dah habis..
xdelah orang yang seterusnya beratur sia-sia..
Pepandailah bawa diri...hahihuhi

Tapi idea tu kakak cakap kat dalam kereta jer..
So..aku ngan mak aku jer yang dengar
Hmmmmm....aku pun xde idea ...dengar jer la....
Memang salah kakak aku sebab nak sangat makan kuih tu..









No comments:

Post a Comment