Tuesday 8 November 2016

RESIPI SAMBAL IJO

Sambal Ijo...
Sambal apa tuh??
Mak aku kata Sambal Ijo tuh terkenal kat Indon...
Kalau bahasa kita mak aku ta Sambal Hijau lar...
Oooooo.....



Samabal Ijo Ikan Lele...
Pulakkkk....
Apa benda pulak nih...??
Haaa...mak aku kata dah terlanjur cakap Sambal Ijo...
Bahasa Indon...
So....terus jelah guna bahasa Indon lagi...
Sambal Ijo tu = Sambal Hijau
Ikan Lele = Ikan Keli...
Ooooooooo
Mak aku masak untuk lunch hari Ahad marin...
Malam tu ada tengok ASTRO 703 ke 707 ntah...dah lupa chanel mana satu..
Tapi yang ada rancangan "Asia Food War"
Pasal makanan  Indonesia... 
Sambal Ijo ni antara yang popular..


Mak aku kata masa kalau kat Indon sambal Ijo ni memang terkenal di restoran Nasi Padang...
Nasi Padang ?
Makan nasi kat padang ke..?
Bukannnnn..
Mak aku kata Padang tu nama tempat kat Sumatera..
Ooooo..ye..ye..
Mak aku ada citer pasal Padang sebab mak aku dah pernah gi sana
Aku jer belum lagi..huhuhuhu
Mak aku kata seronok pergi Padang & Bukit Tinggi
Banyak makanan orang Minang..
Banyak gambar makanan & pemandangan yang mak aku snap..
Yang aku suka gambar mak aku pakai baju pengantin kat Rumah Minangkabau..
Mmmmmm....aku pun nak jugaaaaaaa pakai baju pengantin tu..
Hihihihi...gediks...!!!!
Mak aku kata kalau gediks sangat kena pandai buat Sambal Ijo ni dolu...!!!
Heeeee...
Boleh...boleh..!!!
Boleh tolong snap pic jer ler...
Tak berani aku nak goreng cili tu sebab masa tengok mak aku goreng..
Ada beberapa cili padi tu meletup-letup keluar dari kuali..
Lariiiiiiikkkk...!!!!!

SAMBAL IJO..mak aku
10 batang cili hijau
15 cili padi hijau
5 bawang putih
5 bawang merah
1 tomato hijau(xde stok)
1 limau purut@ limau nipis
1/2 sudu teh garam
1/2 cawan minyak


1. Patah-patahkan cili hijau & belah bawang.
** Cili padi tu elok dicucuk dengan hujung pisau supaya bila goreng udara dalam cili tu dapat keluar & cili padi tu x meletup..

2. Panaskan minyak hingga betul-betul panas & gorengkan semua cili & bawang-bawang.(minyak ni gelap sikit sebab lepas goreng ikan keli..terus goreng cili ni)

    *** Klau guna tomato hijau..goreng tomato tu akhir sekali kerana tomato berair menyebabkan minyak memercik..

3. Angkat semua bahan goreng  & blend bersama sikit air ,garam & air limau..
  Dalam rancangan Food War tu dorang guna sejenis alat yang dipanggil "Ulep"
  Kiranya lesung batu versi Indonesia la..Macam best jer guna alat tu..
*** Aku pernah tengok peniaga Indon guna alat tu untuk buat sambal ayam penyet kat Restoran Ayam Penyet..

Lauk lunch hari Ahad...
4 ekor Ikan keli tu untuk aku ngan kakak..
Ikan Lele Sambal Ijo...
Sedappp..
Kakak kata selalu makan Sambal Ijo ni kat Cafe Uitm..
Mak aku x makan ikan keli tu...
Mak aku kata x lalu nak makan ikan keli ..
Mak aku makan ulam daun tenggek burung cicah sambal Ijo..
Heee..aku kenal tau ulam tu..
Sebab selalu tolong beli untuk mak aku...
Pastu ada kari Kepala Ikan Salmon baki semalamnya...
Shh..shhh..
Pedas sih...
Sambal ijo nyer..!!!
Bisa mengalirkan air mata..
Tapi tetep sedap...bangetttt...!!

2 comments:

  1. nmpk sedap jew ;)
    minta resepi yerk !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer sedapppp...
      Heee...
      Kakak pun cakap sedap...
      Nak amik resipi amik la..
      Sebab sambal tu dah habiss..
      Heee

      Delete