Thursday 8 September 2016

YORKSHIRE PUDDING


Yorkshire Pudding..
Nama jer pudding..
Tapi bukan lemak manis sejuk macam puding kastad or puding jagung tu..
Ni versi savoury...
Western...
Dimakan besama daging panggang
Nama pudding tapi x manis..
xde lah peliknya sebab 
Sama juga macam juga bubur..
Ada versi manis macam bubur caca..bubur kacang..
Ada versi savoury macam bubur lambuk..bubur ayam
Kuih-muih pun  ada yang manis macam kuih lapis..kuih talam..
Ada yang savoury macam cara berlauk
Mak aku dah pernah buat sebelum ni ..
Tapi aku dah check dalam blog ni...
xde plak..
mmmm....mungkin mak aku buat sebelum blog ni wujud lagi kot..


Kata mak aku Yorkshire Pudding ni dolu-dolu memang terkenal..
mmmm...kira makanan tradisional versi western la kot..
Mak aku kata masa sekolah form 3 dolu pun mak aku pernah masak da;am subjek Sains Rumah Tangga..
Kata mak aku Sains Rumah Tangga tu macam ERT sekarang la..
Mak aku kata dalam buku Sains Rumah Tangga dolu-dolu banyak resipi western  macam Pancake..Scone..Cupcake...termasuklah Yorkshire pudding
mmm..macam best plak dengar mak aku citer..


Yorkshire Pudding ni mak aku buat malam tadi..
Semalam petang balik dah nak maghrib
Sebabnya mak aku gi service kereta..
Nanti kan nak balik kampung..
Alamak..baru teringat ...dah nak Raya Haji la..!!!
Pastu mak aku kata dah penat sebab mak aku kata tunggu kat Service Center tu dari tengahari sampai dekat pukul 6 petang..
Aku balik semalam pun tumpang Ismail...
Mak  Ismail hantar aku kat service center .
Terkejut juga aku bila mak Ismail hon masa aku tengah jalan..
Rupanya mak aku minta tolong suruh hantar aku kat tempat service kereta sebab kereta belum siap..
Boringnya tunggu dari pukul 4 sampau dekat pukul 6 petang
Mak aku lagi la dari tengahari..
Kata mak aku sampai dah nak muntah tunggu..
Balik beli megi goreng jer..
Tapi cam biasa la perut ni bukan reti kenyang..
Hihihihi..
Tu yang mak aku kata nak masa Yorkshire Pudding ni..
Resipi tengok yang mak aku screen short dalam folder tu..


Tak perasan plak aku dah terdelete gambar  ingredians...
Pecahkan 4 biji telur..1 1/2 cup susu penuh krim..1/4 sudu teh garam halus & 1 1/4 cups tepung gandum..
mmm...memang mak aku ikut arahan ni..
Guna blender.


Blend semua bahan (kecuali minyak)..
Kemudian biarkan better tu sekurang-kurangnya 30 minit.


Dalam directions tu tulis guna tray yang ada 12 lubang muffin..Mak aku kata kita cuma ada tray 6 lubang...Tapi kita ada 2 tray...
So..12 la juga..heee
Masukkan sesudu teh minyak dalam setiap lubang  tray muffin & masukkan dalam oven yg sudah dipanaskan hingga betul-betul panas & berasap.(200 ')


Keluarkan tray yang panas berasap tu & dengan hati-hati (sebab minyak tu panas) tuangkan setiap lubang tu 3/4 penuh..



Tapi aku nampak mak aku tuang penuh..mmm
Masukkan senula dalam oven 15-20 minit .
Jangan buka oven dalam tempoh membakar..
(Yang ni tray muffin yang silver colour ni x dalam lubangnya)


Bakar 15-20 minit hingga nampak garing & warna keemasan.
(Ni guna non-stick muffin tray...lubangnya lebih dalam)


**Sebab tuang better tu penuh sangat..pudding ni terlebih gemuks..
TAPI..mak aku kats Yorkshire Pudding ni memang akan naik tinggi & akan berlopak macam lesung tumbuk sambal..hehehe
Kalau x naik tinggi & x berlopak tu kira x berapa "Yorkshire" la..hahaha..


Asalnya..mak aku kata nak masak kambing black pepper makan ngan Yorkshire Pudding ni...
Tapi lupa yang stok kambing slice tu dah habis masak ngan sayur broccoli 2 hari lepas...
Masa mengGoogle tu terjumpa tengok rupanya boleh juga makan ngan jem..
Tapi aku tengok mak aku makan ngan peanut butter...
mmm...aku cuba juga dengan honey...
mmm...not bad..



Makanya..hari ni aku minta mak aku panaskan semula pudding tu & bawa bekal Yorkshire Pudding With Honey...
Tadi x sempat nk makan masa rehat..
So,makan waktu tengahari..
Masa nak tunggu tayangan "Counjring" kat Bilik Tayangan..
Orang lain kuar beli jajan kat luar sekolah nak mkn sambil tengok movei...
Alaaaa...dorang tu acah beli popcorn la konon..hihihi
Aku makan Yorkshire Pudding ni...
Makan ngan Umi Amirah..Farah,Elisa,Nadhirah
Tapi tadi masa dorang tanya nama makanan ni..
Seriously aku x ingat nama penuh..
Hadoiii...berkali-kali aku cuma sebut "York Pudding"..
Sebab york tu aku igt nama New York..
shire tu aku x igt..
Tapi kwn-kwn aku tu x amik pot pun nama makanan..
Yang penting kitorang makan sama-sama ..
Nyum..nyum..nyum...

No comments:

Post a Comment