Tuesday 20 September 2016

PULUT SAMBAL

Pulut Sambal..
Pulut dah macam makanan biasa kat umah aku ..kat umah nenek & kat umah achik
Umah nenek..umah achik & umah aku memang selalu makan pulut untuk sarapan
Kat umah aku memang ada 2 tong beras..
1 tong beras biasa...untuk nasi putih
1 tong lagi macam-macam beras mak aku simpan dalam tu..
Ada Pulut,pack Nasi Impit..Pulut Hitam..Beras Basmathi & Beras Wangi..
Bukan la campur gaul semua tu..
Tapi mak aku bubuh dalam plastik & simpan dalam tong yang sama..
Kata mak aku semua tu spesis beras..
Tapi lain-lain kegunaannya..
Kadang-kadang aku yang tolong buangkan bila ada yang dah dijangkiti kutu..
Haaahhh kutu..??
Bukan kutu atas kepala orang tu..
Heee...kutu beras lah..
tapi rupa dia memang aku tengok macam kutu kepala..
Dulu aku memang ingat kutu kepala..
tapi mak aku yang bagitau tu namanya kutu beras..
Rupa akan sama tapi kutu beras kulitnya keras & dia x hisap darah..dia cuma makan isi beras..
Mak aku kata kalau kat kampung nenek panggil tu bubuk beras..
Eh...cakap banyak la pulak...hihihi


Pulut Sambal ni aku ngan abang makan  banyak..
Kakak makan 1 bungkus jer..
Sebab kakak bangun dah pukul 12..
Orang dah nak lulnch..
Kakak bangun lambat sebab malam tu kakak sibuk buat asignment..
Pukul 6 pagi baru kakak tidur..


Pulut Sambal ni antara yang selalu juga mak aku  masak...
Mak aku kata lebih kurang Nasi Lemak juga tapi ni versi pulut
Resipi aku  C& P jer ..
Tapi yang kat link tu nampak lagi menarik kot...
Ke sebab presentationnya...
Mmmmm...x kisahlah sebab semua dah habis..


 PULUT SAMBAL ..mak aku 
3 cawan beras pulut- rendal semalaman
1 cawan santan pekat + sikit garam & sikit gula
daun pisang- layurkan supaya lembut
Sambal:
1 cawan ikan bilis
1 cawan cili blend + 1 bawang besar
1 asam keping
garam & sikit gula melaka
minyak

1. Beras pulut yang dah rendam,kukus sampai masak
2. Masa masih panas tuangkan dalam mangkuk besar & gaul dengan santan yang dah campur garam & gula.
3. Mula gaul memang nampak berair tapi jangan risau sebab nanti pulut tu akan serap santan & pulut akan jadi cantik & berkilat.
 Samabal:
1. Panaskan minyak dalam kuali & goreng ikan bilis.angkat
2. Minyak yang sama,tumis cili yang dah blend dengan bawang besar.
3. Bila dah garing & berminyak,masukkan asam keping,garam & sedikit gula melaka.
4. masuk ikan bilis goreng & kacau sampai kering.
5. Sendukkan sedikit pulut & letak atas sekeping daun pisang.Letak sikit sambal & bungkus macam nasi lemak


2 comments:

  1. selalu makan pulut inti - inti kelapa yang dimasak bersama gula merah ..... cara bungkus sama jer cam pulut sambal

    ReplyDelete
  2. Ooooo...mesti sedapkan..pulut inti..
    Nanti nak minta mak buat pulut inti

    ReplyDelete