Wednesday 21 September 2016

KEK CEMPEDAK ...& CERITANYA







Kek Cempedak....
Walaupun nampak hangus...
Tapi sebenarnya x hangus pun..
Garing jer...
Tapi maybe camera handphone..
Malas nak guna camera besar tu..
Ni hari Sabtu nyer untuk minum petang...
Tapi mak aku buat masa pagi lagi...
Sebab mak aku kata ingat nak kirim kat nenek sebab nanti malam abang dah nak balik..
Mmmm...abang la paling suka makan kek ni...
Berkali-kali abang ulang makan...

Kek Cempedak
Whole Saiz...
Dalam Pan Vantage lagi....
Baru masak masa ni
Haaa..
Kan dah cakap x hangit oun..
Cuma garing jer...
Panjang gak citer npasal Kek Cempedak ni..
Heeeee


 Asal ceriteranya bermula daripada Cempedak ni...
Isi yang masak ranum


10 ulas isinya dibuang biji
1 cawan Puri Cempedak...hasil daripada 10 ulas cempedak yang di blend halus
Puri...?
Puri tu apa..?
Mak aku kata puri tu macam pes la..
Contohnya kalau mangga di blend cam ni..di panggil puri mangga..
Ooooo...ok..ok...faham



Dah siap menjadi adunan kek yang ringan..
Macamana tau ringan..
Sebab tepung tu aku yang gaulkan dalam tu..
Memangrasa ringan...
Kalau buat muffin ke rasa berat sikit masa nak kacau


Aku minta kat mak aku nak buat versi Cempedak Cup Cake...
Sebab nanti boleh bawa bekal gi sekolah...


Sedang menanti oven panas.....
Tengah stanby nak masuk jer ni....





Selebihnya adunan tu..
Mak aku masukkan dalam loyang 4 segi ni.....
Tengah sabar menanti oven tu panas.....

Tiba-tiba....
Semua lampu & plug terpadam...
Alamak.. blakcout ker...!!!!
Ooooo...
Rupanya Suis Box tu yang off sendiri...
Abang pun "on" semula kat suis box...
Panaskan semula oven...
Baru 5 minit...
Tiba-tiba....
Dah 2 kali tiba-tiba....
Ooooooooo
Rupanya Suis Box tu yang off sendiri. LAGIIIIII..
Abang pun "on" semula kat suis box...
Panaskan semula oven...
Baru 5 minit...
 Tiba-tiba....
Hmmmmmm.......
(ulang rangkap pertama 5x)
Hahahaha...
Ni bukan lagu yer...
Hiiii
Ni kejadian yang berlaku masa nak bakar Kek Cempedak....

Rupanya hari ni .....
Berakhirlah riayatku sebagai 

"AKU SEBUAH OVEN...."
Setelah berkhidmat kepada tuanku selama 15 tahun...
Aku sudah terlalu uzur...
Fizikalku sudah tidak secantik dahulu
Banyak bahgian dalam badanku yang lebam-lebam kesan bekerja terlalu keras..
Ayam..Kambing...Daging...Kentang..
Biskut Raya...Kek,... Bingka...
Semua itu selalu bertukar ganti memasuki perutku...
Aku menjalankan tugasku tanpa merungut...
Sudah beberapa kali aku memberi isyarat kepada tuanku bahawa aku sudah uzur...
Timer aku sudah loose..tetapi tuanku tetap menyuruh aku terus bekerja..
Sebagai Oven yang taat...kutunaikan tanggungjawabku
Pagi itu kurasakan sudah tiba masanya....
Jantungku sudah tidak mampu berdenyut lagi...
Nafasku terasa sesak
Tuanku cuba untuk menyelamatkan nyawaku...
Namun apakan daya kerana ajalku sudah semakin hampir..
Walaupun telah 5x diberi bantuan pernafasan ,namun au tidak mampu menarik nafas juga
Akhirnya "aku" menghembuskan nafas yang terakhir...
Huhuhuhuhuhu...
Sedih oooooooo.....


Akhirnya Kek Cempedak itu takdirnya dimasak menggunakan Pan Vantage sahaja di atas dapur gas...

Cup Cake tadi sudah hilang bentuknya..
Tetapi tetap sedap..
Hihiihihii..
x de la lagi aku nak bawa bekal gi sekolah kalau cenggini rupanya...

KEK CEMPEDAK..mak aku 
1 ketul butter
1 cawan gula halus
2 cawan tepung + 1 sudu teh baking powder
5 biji telur
1 sudu esen vanila
1 cawan puri cempedak

1. Masukkan gula & butter dalam mixer & mix hingga putih
2. Masukkan telur satu demi satu sambil mix hingga sebati
3. Masukkan esen vanila
4. Masukkan pula puri cempedak
5. Masukkan tepung sikit demi sikit hingga habis
6. Sapu loyang dengan sikit butter & tuangkan adunan kek
7. Masukkan dalam oven yang sudah dipanaskan lebih kurang 45 minit hingga masak

***...ni versi oven dah "mati"..
Tuangkan adunan dalam pan vantage & panggang hingga nampak buih-buih di atasnya kering
Terbalikkan & panggang lagi sebelah hingga garing kedua-dua belah kek...


 


No comments:

Post a Comment