Thursday 1 September 2016

KARI KEPALA SALMON TANPA SANTAN

Kari Kepala Salmon Tanpa Santan...
mmm....lauk favourite mak aku..
Aku..?
Mmmm...x suka kepala ikan..
Tapi isi ikan..kuah dia memang aku suka..
Walaupun namanya Kari Kepala Ikan...
Isi ikannya tetap ada untuk aku..
Isi aku makan..
Kepala mak aku akan makan..
Mak aku kata bahagian lemak kat mata ikan tu paling best...
Mmmm....aku suka daging pipi ikan salmon tu..
Walaupun ikan tapi daging pipi ikan salmon bertali-tali fiber macam isi ayam...
Satu-satunya bahagian kepala ikan tu yang aku suka..


Amik gambar dari dalam periuk..
Hihihi...
Mak aku kata kerja x senonoh..
Ala....bukan dosa pun...
Dah nak tunggu mak aku cedok masuk dalam mangkuk lambat sangat...
Heeee...
Hari ni.mak aku campur dengan kacang dal
Kari ni mak aku kata x guna santan..
Bukan sebab xde stok santan..
Tapi kata mak aku nak kurangkan muak sebab ikan salmon kan berlemak..
Nenek x suka ikan salmon sebab nenek kata lemak sangat..
Pakcik plak cakap dia cannot go dgn ikan salmon sebab geli tengok ikan ni National Geography..
Pakcik kata kepala ikan ni strip dia mcm kepala cheetah..hahaha..
Klu pakcik pun geli..Achik lagi la x makan..
Abang plak confirm x suka ikan..
Kakak..?
Mmm pun x suka salmon..
Aqil & Haikal pun x minat..
Hanya aku ngan mak aku jer yang suka salmon..
Sebab sedappppppp

KARI KEPALA SALMON TANPA SANTAN..mak aku style

1 kepala ikan salmon
-boleh potong @ biarkan x potong
1/2 cawan dal- rebus empuk
3 cawan air asam jawa yg cair
2 sudu rempah kari
4 sudu minyak masak
Garam

Bahan Tumis:
2 bawang merah hiris
2 bawang putih cincang
1 pelepah daun kari
1 sudu teh halba campur

1. Panaskan minyak & tumis bahan tumis hingga harum.
2. Masukkan rempah kari yang dibancuh dengan 1/2 cawan air.biar garing & naik minyak
3. Masukkan kepala ikan & biar setengah masak.
4. Masukkan kacang dal rebus,garam & air asam jawa.
5. Biar mendidih & rasa asam garamnya..jika kuah menyusut..boleh tambah lagi air asam cair.
6. Perlahankan api supaya kuah naik minyak.
7. Sesuaikan rasa & tutup api..

**Kari tanpa santan lebih masam  seakan asam pedas & seimbangkan masinnya





2 comments: