Saturday 13 August 2016

MACARONI BAKAR....BEKAL HARI SELASA..

Macaroni Bakar...
Bekal aku untuk hari Selasa..
Bawa 4 ketul jer
Makan dalam kereta 2 ketul untuk sarapan...
Tapi yang bekal 4 ketul tu aku hanya sempat makan seketul jer..
Masa rehat..baru jer aku buka tupperware  tu Elisa minta seketul..
Baru jer nak suap ada plak Si....(malas nak sebut nama sebab baru hari ni nak ramah ngan aku,selalu sombong).plak minta 1.
Baru je gigit...bff aku Umi Amirah & Nad sampai ...
Terpaksa la Umi ngan Nad kongsi seketul tu berdua makan..
Dulu masa sekolah rendah  aku selalu rasa nak marah & aku akan  citer kat mak aku yang kawan-kawan selalu paw bekal aku..
Tapi mak aku kata ...kalau merungut..x ikhlas nanti x dapat pahala sedekah..
Lagi satu mak aku aku kata....tu tandanya kita masih ada kawan-kawan
Kata mak aku aku lagi...Kita akan lagi sedih kot..kalau kita bagi pun kawan xnak amik..
Itulah yang aku ingat sampai sekarang..



Set Bekal aku...
Air kosong ...
Macaroni Bakar...
Susu...
Sebelum ni selalu aku bawa bekal susu kotak jer..
Tapi mak aku susu kotak pun dah mahal sekarang..
Tapi aku nak juga ..
Sebab aku memang suka minum susu waktu pagi & malam...
Dah seminggu ni bawa bekal susu tepung plak..
Haa...lagipun  sekarang kat sekolah dah ada Water Cooler & Hot Water..
Baru pasang minggu lepas..
So aku mint mak aku beli susu tepung & tipa pagi mak aku just isikan susu tepung tu dalam tumbler & masukkan sebatang sudu.Nak minum baru aku isi separuh air panas & separuh lagi air sejuk..kacau..minum...fresh..!!!!
Kadang-kadang hari ada PE aku bancuh jer waktu pagi..
Selalunya aku akan bancuh waktu rehat la....






Aku suka Macaroni Bakar ni sebab ada cheese atas dia..
Pastu ada daging yang masuk  dalam lubang-lubang macaroni tu.


Mak aku masak 12 ketul Macaroni Bakar guna bekas muffin & paper cup
Masa balik sekolah petang tu ...aku x sabar nak makan lagi baki Macaroni Bakar ni ..
Habis 4 ketul aku makan..
Mak aku hanya dapat 2 sahaja..
hehehehe

Sebenarnya Macaroni Bakar ni recycle Macaroni Daging dinner mlm tadinyer..
Mak aku kata sengaja buat lebih sebab dah plan nak bekal aku esok tu.
Mak aku kata jimat masa...esok pagi bakar jer

MACARONI DAGING
1paket macaroni-
1 bawang besar- dadu halus
2 bawang putih-cincang halus
1 ketul daging segar (agak2 250 gm)- blend kering hingga hancur
1 kiub perasa daging lembu
1 cawan parsly cincang
garam & minyak

1. Masak air yang banyak dalam periuk hingga mendidih.Tambah sikit garam & rebus macaroni hingga lembut
2. Panaskan 4 sudu minyak & tumis bawang besar & bawang putih cincang hingga harum.
3. Masukkan daging yang dah di kisar,kiub perasa daging & masak hingga daging berubah warna
4. Masukkan macaroni yang telah direbus & kacau hingga rata.
5. Taburkan daun parsly cincang & siap...


MACARONI BAKAR....mak aku

1 mangkuk macaroni daging
4 keping cheese slice
1 biji telur
12 paper cup


1. Pukul telur & campur dengan macaroni daging..


2. Sapu butter pada acuan muffin...

3. Kalau nak guna paper cup  tak perlu sapu butter...alas sahaja dengan paper cup & isikan dengan macaroni & letakkan cheese yang dikayak-koyak



4. Kalau xnak guna paper cup..lepas sapu butter terus isikan macoroni & tabur cheese yang dikoyak-koyak..Kalau x guna paper cup ..macaroni lebih garing & ada sikit kerak dibawahnya..lagi sedap


5. Bakar suhu 190 selama lebih kurang 1/2 jam..

No comments:

Post a Comment