Saturday 13 August 2016

AIR SERAI

Ai Serai...
Nampak macam Teh O Ais kan..??
Mmmm...memang betul..
Tipah tertipu lagiiiiii...


Mas mak aku hulurkan straw pada molot aku..
Memang mati-mati aku ingat Teh O Ais..
Sebab masa tu mak aku x letk pun serai sebatang yang panjang tu
Aku x pandang kiri kanan,aku terus je sedut air tu & telan...
Huhuhuhu....
Rasa serai....rasa halia...huhuhuhu
Mmmm...sib baik lepas tu mak aku buatkan air sarsi untuk aku..


Memang Air Serai la..
Sebab tu bau serai...
Memang ada halia ..
Sebab tu rasa halia...
Tapi ada juga rasa manis..

Mak aku kata manis tu sebab bubuh juga gula nissey
Mak aku kata kalau kat kampung nenek cakap  ni Gula Kerek.
Hahahaha...
Kalau kat sekolah aku Kerek tu...kira Berlagak lar...
Gula Kerek .....
Gula Berlagak lar tew..
Hihihihi
Mak aku kata "kerek" lingkaran bulat yang keliling gula tu
Mmmmmm...yor lah


AIR SERAI...mak aku
5 batang serai
1 ketul halia Bentung
1 keping gula nissey
5 gelas air
1 daun pandan

1.Cuci & ketuk serai.
2. Kupas kulit halia & ketuk halia
3. Simpul daun pandan
4. Masukkan semua bahan tu dalam periuk bersama 5 gelas air & gula nissey
5. Rebus hingga mendidih & perlahankan api
6. Biar mendidih perlahan-lahan selama 45 minit.
7. Boleh minum panas,suam atau disejukkan

Air yang selebihnya boleh masukkan dalam botol & simpan dalam peti ais
Tapi tu untuk mak aku la...
Aku...?
Mmmmm memang x lar...
Rasa serai..rasa halia..
Tapi mak aku kata sedap....
Mmmmmm dah tekak mak aku x sama ngan tekak aku...
Mak akun kata air serai ni baik untuk kesihatan..
Kata mk aku ni minuman herba..
Mmmmm....
Aku yer kan jer...sebab kalau tunggu lama-lama nanti mak aku suruh minum plak macam mak aku suruh minum Jamu  hari tu...
Huhuhuhu...xnak aku...

No comments:

Post a Comment