Tuesday 24 May 2016

HOMEMADE KAYA (COCONUT & EGG JAM)

Homemade Coconut & Egg Jam..
Hahahaaa...senang cakap ...homemade Kaya la...
Mak aku masak masa nak makan ngan Pulut Bunga Telang..



Lemak berkrim & manisssss...
Aku x boleh nak makan banyak sangat..
Tapi mak aku makan neria-ia sungguh..


Berkrimmm....sekarang masih ada separuh botol lagi dalam peti ais..
Kata mak aku..kena simpan dalam peti ais sebab homemade xde letak pengawet macam yang jual kat kedai..


HOMEMADE KAYA
4 biji telur ayam
1 keping gula melaka
3/4 cawan gula
2 daun pandan
1kotak santan / 1cawan santan pekat

1. Pecahkan telur  & kacau bersama gula,gula melaka ,daun pandan hingga gula hancur.



2. Tambahkan santan pekat & kacau hingga sebati

 3. Masak atas air mendidih (double boiler)...
    ** Mak aku kata nak senang...isi air dalam rice cooker & biar mendidih..
         Letak kuali yang berisi bahan kaya yang dah dicampur rata tadi & kacau tanpa henti hingga semakin pekat.


4. Kacau hingga pekat..

*** tekstur kaya ni ..masa ni x la berkrim sangat....ia akan jadi macam x berapa sebati sebab telur ni x campur tepung.Untuk dapatkan kaya yanng halus berkrim...bila dah sejuk blend & masak semula hingga mendidih...



 5. Mak aku kata tengok chanel 703 ... Bake With Anna Alson ....lepas masak homemade kaya ni biar sejuk & blend supaya jadi halus & berkrim....


6. Jika nak simpan dalam botol..cuci botol dengan air panas & lap hingga kering.
   
*** Mak aku kata resipi yang mak aku buat ni boleh dapat 1 1/2 botol jem ni...
So..lain kali kalau nak buat lagi.. double siap2 bahannya supaya dapat 3 botol...senang nak bawa balik kg ke..nak bagi jiran ke..bagi kawan ke...









No comments:

Post a Comment